Citat:
Ursprungligen postat av
bulletproofsoul
förstår hur du resonerar men tror att resonemanget är något förenklat.
Tro, identitet och tradition är svårare att "woka" bort med utbildning. Det är skillnad på en vilsen snubbe med bokstavkombinationer som går med i NMR och en muslimsk snubbe starkt rotad i sin kultur, sin religion, sina tradiotioner och livsstil med stöd från hela familjen, klanen och släkten och alla grannarna som tycker likadant för att inte tala om hemlandets befolkning. De är inga knäppgökar
För det första måste vi bryta ner det där med "knäppgökar" rent generellt. Intelligenta och duktiga människor är ofta följsamma människor. De är duktiga för att de vill vara duktiga, de mår bra av det, de vill bli bejakade, de vill ha beröm.
Hakar man på värdegrunden är man duktig, blir bejakad som en i gruppen, man får beröm. Tar man däremot avstånd från det gemensamma får man räkna med att det gemensamma i det minsta blir misstänksam mot en.
Det är fortfarande ok för en muslim att hävda kulturell/religiös särart, men så kommer det inte att förbli. De duktiga kommer att tvingas att anpassa sig till det gemensamma (värdegrunden) eller bli exkluderade. Det är så mänsklig samvaro fungerar, antingen är man inne eller ute.
Att bli woke (= pro-HBTQ) är alltså inte synonymt med att vara en knäppgök.
Tror också att jag skrev att det är ett långsiktigt spel. Det handlar naturligtvis om generationer innan woke accepterats av klaner i en del MENA-länder, men jag räknar med att det på sikt kommer att penetrera även åtminstone merparten dessa länder. Dubai rör sig så sakteligen i den riktningen, kvinnor får numera köra bil i Saudiarabien, etc. (Naturligtvis kommer woke att stöta på patrull också i form av islamism, men det har man räknat med.)
Ledare för MENA-länder ingår även de i den globala eliten, och de har således samma ambitioner tänker jag mig. Man kokar grodan långsamt.
Europa såg helt annorlunda ut för mindre än tvåhundra år sedan, nu är det marinerat i woke som nog får sägas vara helt accepterat.