2015-07-29, 23:32
Medlem
Kikärtsgryta på kokosmjölk och ris till, perfekt som storkok och så himla gott!

Chili con carne på sojafärs, linsgryta, lasagne och currygryta med kikärtor och ris är några andra tips!
2015-07-29, 23:47
Medlem
ugglor-i-mossens avatar
Din matbudget beror ju lite på vad du har för hyra och vad transport går på.
Fixar du en lägenhet för runt 4000 per månad så behöver du inte snåla så mycket på maten,
Själv tänker jag inte så mycket på det där längre, var mest första året men sen började jag unna mig mer och mer och märker att det går ändå runt. visst lagar man lite billig mat men inte så att jag lever på nudlar. Men sen kan man ju tänka till när det kommer till uppenbara saker, som gör egen fiskgratäng istället för att köpa en färdig exempelvis, gör egen grönsakssoppa istället för att köpa konserv för 20 :- som inte ens mättar särskilt bra.

Att baka eget bröd däremot tjänar du inte så mycket på så länge vi inte snackar surdeg. Bröd är inte särskilt dyrt egentligen och ett par mackor är fortfarande en billig måltid. Varma mackor i ugn är gott!

En grundregel däremot är att alltid ta med matlådor till skolan. Din egen matlåda kostar mellan 5 - 25 :- jämfört med skolans som kostar från 60 :- och uppåt. Ta också med dig en termos om du vill ha kaffe under dagen, många som gör så! Skolans kaffe kostar runt en tia och det blir många pengar i slutändan. Det är de små vanorna som gör stor skillnad. Cykla till de större matbutikerna och handla istället för på Konsum runt hörnet, gör du detta behöver du inte snåla så mycket på själva maten sen.
2015-07-29, 23:49
Bannlyst
Alltså, studenter har det ofta ganska bra ställt om de inte super upp pengarna. Eller har väldigt dyrt boende. Jag har alltid som student kunnat äta precis som jag vill, kanske inte så mycket rött kött och hämtmat, men det har inte direkt varit skadligt för mig.

Tips, hel fryst kyckling, koka i 3-4 st hönsbuljong med lök och vitlök. Ta bort kycklingköttet från skrovet och släng benen när färdigkokt. Häll på önskade grönsaker (tex frysta blandningen Hot Bangkok, men finns ju billigare alternativ så som morötter eller Ica basic wokgrönsaker.) En burk röd chilipasta, 1-2 två burkar kokosmjölk, en lime. (vill man lyxa till det kan man göra det med valfritt ex, minimajs, pumpa, sötpotatis, citrongräs, limeblad) Serveras med nudlar eller ris, räcker ganska länge för en person.
2015-07-30, 00:54
Medlem
Hajafintens avatar
Att man som student behöver leva på nudlar och annat som anses snorbilligt är en myt.
Jag går på studentklubb 2 gånger i veckan och har en hyra på 3800. Aldrig levt på nudlar annat än att ha i nödfall om man vill ha något snabbt.

Laga efter priserna i mataffären, gå efter extrapriser och basvaror.
Inget anorlunda än om man annars skulle bo själv.
2015-07-30, 01:06
Medlem
Storkok är det som funkar bäst för mig, senast blev det 2 kg kyckling lår med lika mycket potatis i ugn + lite salt, kryddor och olja så landade allt på ca 50kr och det var ändå kungsfågel kyckling.

Det bästa student tipset jag har är att leta extra pris och bestämma maträtter därefter.
2015-07-30, 01:29
Medlem
bithaxs avatar
Findus pasta alfredo, och findus hästbullar.
2015-07-30, 03:45
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Har inte tråden stängts än? Finns en liknande tråd i matforat. Har inget med utbildning att göra.
2015-07-30, 07:20
Medlem
"Snoka runt" i affären i jakt på 1/2-priset varor/kort datum/ät snartprodukter.
Hos mig slumpar de ut "färsk"fisk på söndag e.m. Och allt annat måndag och tisdag-det kommer nya leveranser till butikerna på måndag och tisdag främst.
Du gör din plånbok OCH miljön en stor tjänst!
Är det riktigt knapert-kolla efter om det finns ngn hjälporganisation som förser nyanlända och andra med skral kassa, med matkasse en gång i veckan. De brukar dessutom ha ett s.k soppkök med mycket god och vällagad mat för en selma. Ibland även utdelning av bröd..
2015-07-30, 08:03
Medlem
borrizs avatar
Har du inte gjort det tidigare så testa att handla på Lidl. Visst är det en skum butik som i princip enbart kör med sina egna märken.
Å andra sidan så sätter detta sin prägel på priserna och handen på hjärtat; hur många olika märken på fiskbullar behöver man?
2015-07-30, 12:37
Medlem
thissuitisblacknots avatar
Jag har funnit att när jag köper basvaror som protein (typ kött), grönsaker och fetter (ja, och lite stärkelse) så lönar det sig mer om jag betalar lite mer för till exempel kött, ifall jag ändå ska lägga relativt stora pengar på det.

Till exempel köper jag nötfärs natur på Ica Maxi, jag betalar ca 100kr/kilo, men eftersom jag ändå ska lägga sådana pengar på mat ändå så lönar det sig mer. Naturbetes är så mycket mer kompakt på näring att det betalar av sig, man har det köttet kroppen behöver, och det känner man.

Jag kör mycket låg-inflammatoriska fetter, till exempel är frukost för mig nybryggt kaffe mixat med Lidls irändska (låginflammatoriska, med tanke på djurens levnadsstandard) smör, två-tre matskedar. Jag kanske tar en kopp till fram till kl 2.

Sedan värmer jag ugnen (aldrig mikro) till ca 150-160 grader (vid 175+ börjar näring att brytas ner) oftast ångade brysselkål, mer smör, röd palmolja om jag är snål, kan dryga ut med avokadoolja och en bit ovannämnda kött.

Såhär äter jag framtill kl åtta då jag eventuellt käkar en skål ris, eko-banan, möjligen frukt senare på kvällen, men är man mätt (tack vare fett) så är man mindre hungrig.

Detta är en kost i grad med medicinsk nivå, ni kan studera Dave Asprey.

Edit: I långa ändan vet jag inte hur mycket jag sparar på kosten, men jag är tredubbelt mer frisk, jag brukade bli förkyld en gång i veckan och har väldigt sällan ledvärk, måste ha känt mig 90 år gammal innan detta, konstant värk i nacken och får bokstavligen mer näring för pengarna.
Senast redigerad av thissuitisblacknot 2015-07-30 kl. 12:42.
2015-07-30, 12:39
Medlem
Psyktabus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Har du missat denna tråd? (FB) Realistiska matlagningtips för ungkarlar & studenter.

Din tråd passar in där och dessutom borde den ligga i matforat inte här.

Den tråden är ju guldvärd! Finns massa bra tips där.
2015-07-30, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patriot8
Makrill i tomatsås

?????

Skitdåligt tips, ett 3-pack makrill i tomatsås kostar oftast 29 kr och ett 3-pack är vad en normal manlig individ behöver för att bli mätt. Alldeles vansinnigt dyrt för en halvgod måltid. Mycket mer ekonomiskt att göra storkok på "vanlig" mat (kyckling, köttfärs etc).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in