Jag har funnit att när jag köper basvaror som protein (typ kött), grönsaker och fetter (ja, och lite stärkelse) så lönar det sig mer om jag betalar lite mer för till exempel kött, ifall jag ändå ska lägga relativt stora pengar på det.
Till exempel köper jag nötfärs natur på Ica Maxi, jag betalar ca 100kr/kilo, men eftersom jag ändå ska lägga sådana pengar på mat ändå så lönar det sig mer. Naturbetes är så mycket mer kompakt på näring att det betalar av sig, man har det köttet kroppen behöver, och det känner man.
Jag kör mycket låg-inflammatoriska fetter, till exempel är frukost för mig nybryggt kaffe mixat med Lidls irändska (låginflammatoriska, med tanke på djurens levnadsstandard) smör, två-tre matskedar. Jag kanske tar en kopp till fram till kl 2.
Sedan värmer jag ugnen (aldrig mikro) till ca 150-160 grader (vid 175+ börjar näring att brytas ner) oftast ångade brysselkål, mer smör, röd palmolja om jag är snål, kan dryga ut med avokadoolja och en bit ovannämnda kött.
Såhär äter jag framtill kl åtta då jag eventuellt käkar en skål ris, eko-banan, möjligen frukt senare på kvällen, men är man mätt (tack vare fett) så är man mindre hungrig.
Detta är en kost i grad med medicinsk nivå, ni kan studera Dave Asprey.
Edit: I långa ändan vet jag inte hur mycket jag sparar på kosten, men jag är tredubbelt mer frisk, jag brukade bli förkyld en gång i veckan och har väldigt sällan ledvärk, måste ha känt mig 90 år gammal innan detta, konstant värk i nacken och får bokstavligen mer näring för pengarna.