• 1
  • 2
2015-07-29, 22:11
Medlem
Snart är det dags att börja plugget på universitetet och då får man laga maten själv. Vill bara fråga fb:are ifall ni känner till några hälsosamma rätter som passar studentekonomin?

Jag välkomnar allla förslag men föredrar gärna mindre tidskrävande alternativ.

Tack i förhand!
2015-07-29, 22:19
Medlem
patriot8s avatar
Köttfärsås/korv m. spagetti
Omelett
Makrill i tomatsås
Bönor i tomatsås
Fiskbullar
Kycklinggryta m. ris
Gröt
2015-07-29, 22:19
Medlem
mirandakerrs avatar
Jag levde på bönor ett rätt så bra tag. Billigt, men mätt blev jag.

Annars så har du Knorrs soppor, köttsoppan är inte alls så svår att få ned.
Nudlar? Havregryn?
2015-07-29, 22:26
Medlem
Tack för de svaren ovan. Samtidigt vill jag laga rätter som smakar bra hellre än att "bara leva". Förövrigt, hur mycket lägger ni på mat varje månad?
2015-07-29, 22:26
Medlem
erpers avatar
Oxfilé med potatisgratäng är både gott och billigt.
2015-07-29, 22:30
Medlem
megacoolmans avatar
Om du inte lägger hela csn på sprit, som många studenter gör, så borde du kunna äta ganska bra mat. Laga mer än en portion, och frys in det som blir över. Mer ekonomiskt, och går snabbt att tina i micron när du behöver lägga mycket tid på att sup...ehh jag menar plugga
2015-07-29, 22:37
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megacoolman
Om du inte lägger hela csn på sprit, som många studenter gör, så borde du kunna äta ganska bra mat. Laga mer än en portion, och frys in det som blir över. Mer ekonomiskt, och går snabbt att tina i micron när du behöver lägga mycket tid på att sup...ehh jag menar plugga

Storkok ftw
2015-07-29, 22:43
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Har du missat denna tråd? (FB) Realistiska matlagningtips för ungkarlar & studenter.

Din tråd passar in där och dessutom borde den ligga i matforat inte här.
2015-07-29, 22:44
Medlem
Fiskpinnar, kycklinglår/klubbor, kycklingssnitzel, köttfärs, fläskkotlett, ägg, bönor och linser är väl det proteiniet jag hade föredragit i tuffa tider.

Ris, pasta och potatis är rätt billiga kolhydrater för.

Kör turkisk yogurt för såser som du gör själv och köp olivolja och vinäger för sallad mm.

Köp aldrig godis, baka eget som äpplepaj eller ne...kokosbollar t ex vilket är simpelt och gott.

Om du inte orkar laga mat ibland så kan du köra ostmackor med lite sallat, gurka och ägg; gör gärna eget bröd också så har du färskt bröd, tar doc tid.
2015-07-29, 23:10
Medlem
borrizs avatar
Fiskpinnar värmda i brödrosten med potatismos lagat direkt ur varmvattenkranen var en klassisk korridormiddag.

Skämt åsido, det bästa ts kan göra är att bilda matlag med några kompisar, där man i tur och ordning lagar mat åt hela gänget. Tro mig; såvida man inte måste skala räkor eller liknande, så är det inte mycket jobbigare att laga mat till fler än sig själv. Tänk även på att det är bekvämt och att gå till ett dukat bord och trevligt att äta i goda vänners lag.
Att man dessutom anstränger sig en smula mer när man fixar lagar mat åt andra gör inte saken sämre.
2015-07-29, 23:14
Medlem
megacoolmans avatar
Jaha, om vi nu är inne på det spåret, så kan jag tipsa om blodkorv i brödrosten. Potatismos kan även med fördel tillagas i kaffebryggaren.
2015-07-29, 23:15
Medlem
Och se till att lära dig laga något riktigt gott som du kan bjuda någon du är intresserad av på. Behöver inte vara något fancy, men det ska vara gott.

Storkok är bra tips. Glöm inte grönsakerna heller, det mår man bättre av.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in