2015-08-05, 11:50
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanssachs
Men när har de kollat passen? Det var bara två år sen jag senast åkte från Milano in i Schweiz. Dessutom, till skillnad från oss svenskar som måste ha pass, räcker det för flera andra medborgare i Europa att ha legitimation för att komma in.

Schweiz är väl inte med i EU? Sist jag kollade är det bara inom EU länderna där det brukar räcka med legitimation. Var svårt att tro att Schweiz skulle gå med på att man bara uppvisar legitimation.
Citera
2015-08-05, 11:53
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Merkel har ju kritiserat Schweiz ganska hårt på senaste tiden.
Det är ju lite tråkigt om relationen mellan Tyskland och Schweiz skulle bli sämre.
Undrar vad Schweizarna tycker om detta?

Merkel kritiserar alla som inte rättar sig efter EU-adelns påbud. Inte särskilt konstigt...
Citera
2015-08-05, 12:00
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Kul för dig, men Sverige kommer aldrig bli Schweiz.

För övrigt borde du försöka visa sambandet mellan att Schweiz är ett rikt land och direktdemokrati. Mig veterligen är det nämligen inte folket som lägger budgeten. Allt de gör är att ibland rösta ner förslag som de tycker är jobbiga, såsom om minareter, invandring, eller att införa bilfria dagar...
Den enda koppligen är att Sch. har en mindre "kostsam" invandring.
Här måste man dock tänka på att Sch. inte är med i EU vilket förenklar om man vill stänga gränser. Sverige har gått med i EU genom folkomröstning. Värt att påpeka....

Om du nu inte vet nåt om varför Sch. är rikt, ska jag informera dig om det? Det underlättar att vara ett bankcenter....

Ett annat område som har direktdemokrati är f ö Kalifornien. Nyligen röstade de om att förbjuda samkönade äktenskap.

Faktum är att jag själv tycker det vore uppskattat med fler folkomröstningar i Sverige, ett par om året eller så, om viktiga saker. Även om jag inte tror det skulle förbättra vår ekonomi direkt.

Jag kan inte se något negativt med att ha några folkomröstningar per år. Men jag tycker det är lite löjligt att måla upp Scheiz som nåt slags paradis där allt är perfekt.

Fast folkomröstningen att gå med i EU kan vilken riksdag som helst skita i. Folkomröstningar i Sverige har aldrig utgjort slutgiltig grund för beslut, och det står ingenting i lagen om att någon politiker måste rätta sig efter folkomröstningsrs resultat annat än när det är riksdagsval.

Så Sverige är bara så förbundet att stanna kvar i EU som den sittande riksdagen anser att vi ska vara. Får ett EU fientligt parti tillräckligt med mandat så kan fittan Merkel gnälla bäst hon vill och tidigare valresultat av folkomröstningar kan stoppas upp där solen inte skiner.
Citera
2015-08-05, 12:05
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Så Schweiz ligger alltså inte i Europa enligt dig..

Det Merkel menar är att om Schweiz ska vara en del av Europa så måste Schweiz också visa tolerans och öppenhet.
Det handlar bara om vilja, vill Schweiz vara ett tolerant land så för man en öppen och tolerant politik, vill man inte det så sluter man sina gränser.
Det är upp till Schweiz att välja.

EU skulle få det tuffare ekonomiskt om de avbröt de ömsesidigt förmånliga handelsavtalen.

Merkel kan gnälla hur mycket hon vill. Schweizarna kommer inte ändra på sig och hon kommer knappast få stöd av resten av EU att sätta in handelssanktioner mot Schweiz.

Att Schweizarna har stängda gränser och hårda gränskontroller är bara sunt. Resten av EU svämmas över av en våg av muslimskt och kriminellt pack som belastar alla samhällsfunktioner till bristningsgränsen. Schweizarna som är smartare har vidtagit åtgärder som sett till att de inte har det problemet.
Citera
2015-08-05, 12:10
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Det roliga är att Kaliforniens budget totalhavererades genom folkomröstningar. Och hur man på bästa kvällstidningsalarmistiskt manér förbjöd minareter visar att direktdemokrati inte går ihop med minoritetsskydd. Priset tas ändå av kvinnors rösträtt. 1973 fick de fullständig federal rösträtt. Men de var hela tiden tvungna att betala skatt. Sista kantonen var Appenzell Innerrhoden 1991 (efter att den federala regeringen hade beslutat det åt dem).

Så direktdemokrati är bara pöbelvälde utan ansvar. Det gör enkelt Hong Kong under kolonialtiden mer frihetligt.

Demokrati har aldrig någonsin inneburit minoritetsskydd. Minoritetsskydd är en icke-demokratisk nymodighet som förvisso kan ha röstats in på demokratisk väg i en del samhällen, men kan lika gärna tas bort på samma sätt.

Demokrati är och ska vara majoritetens förtryck av minoriteten och inget annat.

Att Schweizarna håller kopplet hårt mot muslimterrorister som prompt söker sig dit kan man bara applådera åt, samt sörja över att de styrande organen här är alldeles för enfaldiga för att göra samma sak.
Citera
2015-08-05, 12:14
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Man kan så klart ha direktdemokrati inom ramarna av en konstitution som utlägger gränser för rättigheter, t.ex. minoritetsrättigheter, samt domstolar som testar suspekta beslut utifrån en sån grundlag. Helt vild direktdemokrati är pöbelvälde, men ökad direktdemokrati är inte alltid av ondo, och jag tror att det finns mellanvägar som är bättre än den sorts pöbelvälde vi har i Sverige nu, där lefflande ormtungor får ta smällen när de utifrån pöbelopinion begår fel. Som Platon påpekade, så är representativ demokrati enbart ett sätt att låta pöbeln begå fel som falska politiker häfter för. Det är fortfarande pöbelvälde. Demokrati är inte av godo för dess effektivitet. Direktdemokrati inom sunda ramar är bästa formen, ideologiskt sett. Om jag ska lita på min gamla magkänsla.

Jag ser inga problem med att låta "pöbeln" begå fel. Detta kommer i förlängningen bara bidra till att ansvarskänslan os den generella befolkningen ökar, i och med att folket inte längre har några representanter att skylla på när det går åt helvete i samhället. Alla blir tvingade att lära sig den hårda vägen vad som händer när befolkningen röstar illa i folkomröstningarna, och detta kommer i förlängningen bara skapa bättre, mer välinformerade och ansvarsfulla medborgare.
Citera
2015-08-05, 12:48
Medlem
Promenads avatar
Ett problem med direktdemokrati är väl att progressiva idéer eller nytänk röstas ner av en äldre mer konservativ grupp gång på gång.

Fast Schweiz är väldigt framåt iaf så jag vette tusan...
Senast redigerad av Promenad 2015-08-05 kl. 13:08.
Citera
2015-08-05, 13:31
Medlem
KonungHonungs avatar
Som demokratiskt land finns det inga logiska ursäkter för direktdemokrati, eftersom det är mer demokratiskt än representativ demokrati.

"I am a firm believer in the people. If given the truth, they can be depended upon to meet any national crisis. The great point is to bring them the real facts." -Abraham Lincoln

Citat:
Ursprungligen postat av Promenad
Ett problem med direktdemokrati är väl att progressiva idéer eller nytänk röstas ner av en äldre mer konservativ grupp gång på gång.

Fast Schweiz är väldigt framåt iaf så jag vette tusan...
Fast det är ju det demokrati går ut på. Lyckas man inte övertyga majoriteten av de röstberättigade om en progressiv idés förträfflighet var den kanske inte så progressiv ändå, utan mest flummiga fantasier från en världsfrånvänd politisk adel.

Fri invandring betraktas av vissa som en progressiv idé, men hur bra skulle det funka praktiskt i dagsläget?

Medborgarlön däremot är en högaktuell fråga pga automatiseringen, och kommer mycket riktigt att vara föremål för schweizisk folkomröstning under hösten 2016. Bra så.
Senast redigerad av KonungHonung 2015-08-05 kl. 13:40.
Citera
2015-08-05, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coffe_K4n0n
Schweiz är väl inte med i EU? Sist jag kollade är det bara inom EU länderna där det brukar räcka med legitimation. Var svårt att tro att Schweiz skulle gå med på att man bara uppvisar legitimation.
Schweiz godtar legitimation från flera EU-länder, däremot inte för svenskar. Innan Sverige gick med i EU godtog vi legitimation från EU-länderna.
Citera
2015-08-05, 14:51
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnUngKvinna
I Schweiz får inte alla pension. Alla här i Sverige får ju åtminstone garanti pension. Och här i Sverige är det ett jävla skit system vi har, folk som har jobbat hela sina liv får en sketen pension där dom inte ens har råd att åka utomlands. Vart tog skattepengarna vägen?

Flyktingpolitiken gick pengarna om du absolut vill veta
Citera
2015-08-05, 15:44
Medlem
S.Dalis avatar
Citat:

Även om man inte är med i EU så har man skrivit under en mängd olika avtal, likt Norge.
Man behöver inte ha pass för att resa in i landet som EU-medborgare men giltligt ID. Så för svenskar så behövs antigen det nationella ID-kortet eller passet då vårat körkort inte är accepterat som giltlig handling inom EU.

Jag har vid mina 20+ resor in i landet, mestadels med flyg aldrig behövt visa något pass.
Kör man bil över gränsen och redan har Autobahn-vignetten så är det endast eventuell varusmuggling man har kollat.
Citera
2015-08-05, 16:04
Medlem
S.Dalis avatar
Citat:
EU skulle få det tuffare ekonomiskt om de avbröt de ömsesidigt förmånliga handelsavtalen.

Merkel kan gnälla hur mycket hon vill. Schweizarna kommer inte ändra på sig och hon kommer knappast få stöd av resten av EU att sätta in handelssanktioner mot Schweiz.

Att Schweizarna har stängda gränser och hårda gränskontroller är bara sunt. Resten av EU svämmas över av en våg av muslimskt och kriminellt pack som belastar alla samhällsfunktioner till bristningsgränsen. Schweizarna som är smartare har vidtagit åtgärder som sett till att de inte har det problemet.

Fast Schweizarna har inte stängda gränser. Man har avtal med EU om fri rörlighet.
Regeringen har nu knappt två år på sig att omförhandla detta i och med folkomröstningen i februari förra året.
Kritiken man har fått från EU-medlemmar bla Merkel är att man anser att Schweizarna plockar russinen i kakan.

Att EU skulle lida mer än Schweiz om alla avtal sägs upp ang fri rörlighet och inre marknad känns absurt.
Schweiz är mer beroende av EU än tvärt om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in