2015-08-04, 00:34
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenSvenske
Du försöker uppenbarligen vara "smart"....

Faktum kvarstår att högst köpkraft i världen har man i Zürich och Geneve.... Vi har JÄTTESTOR invandring - AV högutbildad västerländsk arbetskraft! du försöker trixa med siffror men du VET att Schweiz är det mest lyckade landet på jorden!! Dream on med dina andra geo-påhitt!!
Jag har 2.8M Sek i lön/år - vad gör du SJÄLV?!?
Ditt jävla dravel är patetiskt och leder ingen vart!!

Jag var inte medveten om att man skulle argumentera
med idel versaler, utropstecken och meningslöst påhittat skryt,
som om man är 6 år gammal i den här tråden...

Högst köpkraft har man (om man enbart räknar storstadsområden) f.ö. i Macau.
Lika högt som Luxenburg (som inte har några större städer).
Därefter kommer ett tiotal amerikanska storstadsområden på raken,
t.ex. Hartford, San Jose, Boston o.s.v..

Zürich dyker upp på plats 40 till 50 globalt sett, i nivå med Stockholm och Paris.
Anledningen till att de Schweiziska städerna inte dyker upp högre upp
(förutom en mycket svag ekonomisk utveckling de senaste 40+ åren,
med bl.a. en ökning av BNP per capita i Zürich på bara 0,7% från år 2000 till 2014)
är till stor del p.g.a. det groteskt höga kostnadsläget.
Citera
2015-08-04, 00:36
Medlem
DenSvenskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Kul för dig, men Sverige kommer aldrig bli Schweiz.

För övrigt borde du försöka visa sambandet mellan att Schweiz är ett rikt land och direktdemokrati. Mig veterligen är det nämligen inte folket som lägger budgeten. Allt de gör är att ibland rösta ner förslag som de tycker är jobbiga, såsom om minareter, invandring, eller att införa bilfria dagar...
Den enda koppligen är att Sch. har en mindre "kostsam" invandring.
Här måste man dock tänka på att Sch. inte är med i EU vilket förenklar om man vill stänga gränser. Sverige har gått med i EU genom folkomröstning. Värt att påpeka....

Om du nu inte vet nåt om varför Sch. är rikt, ska jag informera dig om det? Det underlättar att vara ett bankcenter....

Ett annat område som har direktdemokrati är f ö Kalifornien. Nyligen röstade de om att förbjuda samkönade äktenskap.

Faktum är att jag själv tycker det vore uppskattat med fler folkomröstningar i Sverige, ett par om året eller så, om viktiga saker. Även om jag inte tror det skulle förbättra vår ekonomi direkt.

Jag kan inte se något negativt med att ha några folkomröstningar per år. Men jag tycker det är lite löjligt att måla upp Scheiz som nåt slags paradis där allt är perfekt.

Håller med dej och det är absolut INTE lätt att skaffa barn här!! Gör man det så står man där själv. Swedistan hr fortfarande ett slags skyddsnät med föräldraledighet osv. och köttar på med "open borders",,,, Sverige kommer vara en soptipp om hundra år om inget DRASTISKT händer - och det jävligt SNART!!! SD kommer vara största partiet 2018 men då är det för sent.... det är redan kört. Tyvärr - och Svenskarnar får det dom valt!..... Undergång.... Grattis!!
Citera
2015-08-04, 00:42
Medlem
Och exakt vad I mitt inlägg motsäger det?
Jag bara försöker besvara frågeställningen I tråden..

Citat:
Scvhweiz styrs av "Direkt-Demokrati" om du har missat det,,, Vi har minst 10-15 folkomröstningar per år...
Citera
2015-08-04, 00:54
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Du ser inga problem? - men Angela Merkel ser uppenbara problem!

http://www.spiegel.de/politik/auslan...-a-952533.html

Citat:
Nu pratar du Europa igen.... Glöm inte att .CH är inte *MED* i "Europa"....

Du Får nog komma med en bättre kommentar....

:-)

Så Schweiz ligger alltså inte i Europa enligt dig..

Det Merkel menar är att om Schweiz ska vara en del av Europa så måste Schweiz också visa tolerans och öppenhet.
Det handlar bara om vilja, vill Schweiz vara ett tolerant land så för man en öppen och tolerant politik, vill man inte det så sluter man sina gränser.
Det är upp till Schweiz att välja.
Citera
2015-08-04, 00:55
Medlem
DenSvenskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Jag var inte medveten om att man skulle argumentera
med idel versaler, utropstecken och meningslöst påhittat skryt,
som om man är 6 år gammal i den här tråden...

Högst köpkraft har man (om man enbart räknar storstadsområden) f.ö. i Macau.
Lika högt som Luxenburg (som inte har några större städer).
Därefter kommer ett tiotal amerikanska storstadsområden på raken,
t.ex. Hartford, San Jose, Boston o.s.v..

Zürich dyker upp på plats 40 till 50 globalt sett, i nivå med Stockholm och Paris.
Anledningen till att de Schweiziska städerna inte dyker upp högre upp
(förutom en mycket svag ekonomisk utveckling de senaste 40+ åren,
med bl.a. en ökning av BNP per capita i Zürich på bara 0,7% från år 2000 till 2014)
är till stor del p.g.a. det groteskt höga kostnadsläget.

Fel igen. Enligt OECD, FN, och övriga internationella "organ" så ligger Zürich ohotad etta med Geneve på andra plats ocg Sydney som trea när det gäller köpkraft. Jag föreslår att du slänger din vänsterpropaganda i papperskorgen.
Siffrorna både när det gäler arbetslöshet och inkomst och kriminalitet som du vevar med är typiska vänsterkladd som saknar verklighetsförankring.... det är nästan lite komiskt ^ ^
Citera
2015-08-04, 00:57
Medlem
DenSvenskes avatar
Citat:

Det Merkel menar är att om Schweiz ska vara en del av Europa så måste Schweiz också visa tolerans och öppenhet.
Det handlar bara om vilja, vill Schweiz vara ett tolerant land så för man en öppen och tolerant politik, vill man inte det så sluter man sina gränser.

Om du bra visste hur många gånger vi i Schweiz har gett EU "fingret".....

Nej vi är inte en del av EU och kommer aldrig "ta vårat ansvar" i negerfrågan.... glöm det!
Citera
2015-08-04, 06:09
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Fel igen. Enligt OECD, FN, och övriga internationella "organ" så ligger Zürich ohotad etta med Geneve på andra plats ocg Sydney som trea när det gäller köpkraft. Jag föreslår att du slänger din vänsterpropaganda i papperskorgen.
Siffrorna både när det gäler arbetslöshet och inkomst och kriminalitet som du vevar med är typiska vänsterkladd som saknar verklighetsförankring.... det är nästan lite komiskt ^ ^

Ah, Så när jag använder statisk från FN och näringslivsfinansierade tankesmedjor,
så är det oseriös vänsterpropaganda, men när du påstår dig använda statistik
från samma källor, så är de minsann seriösa.

Zürich har en köpkraftsjusterad BNP per capita på ~56-57k USD.
D.v.s. lika högt som Stockholm, Paris och London,
men inte i närheten av Macau (84k USD), Hartford (83k USD), New York (70k USD),
Boston (76k USD), Houston (75k USD), eller ens Los Angeles (65k USD).

Och vad gäller att vara vänstervriden, så tillhörde jag högerflygeln,
inom de gamla moderaterna, innan dessa blev
en samlings välfärdsknarkande, försvarsfientliga nihilister.
Citera
2015-08-04, 11:56
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:

Du menar att vara en del av EU? För det går väl knappast att flytta Schweiz om de inte vill vara med Europa... Var ska de annars ta vägen?

Precis det är deras egen vilja vilken väg de vill gå, men att komma med hot och anklagelser är bara tröttsamt. Låt Schweiz och schweizarna bestämma sitt eget öde, det är trots allt deras egna land och inte Europas eller tyskarnas.

--

Apropå direktdemokrati tycker jag det skall vara en självklarhet att varje land skall ha det som styrelseskick. Eftersom det är folket som ska ha makten och inte en enskild grupp politiker som kan styra landet för sin egen vinning.

--

Det här med Öresundsbrons-exemplet, man låta kommun/landskapet rösta om bygget. Sedan går detta upp, om det blir ett ja, till den federala regeringen som beslutar ifall det blir av eller inte. Tillexempel om detta leder till ett nationellt uppsving, ekonomisk vinst för Sverige, så kan de pumpa in stödpengar men låter kommunen och grannkommunerna stå för de större kostnaderna. Så länge det finns ett folkligt tycke.
Citera
2015-08-04, 13:36
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Kul för dig, men Sverige kommer aldrig bli Schweiz.

För övrigt borde du försöka visa sambandet mellan att Schweiz är ett rikt land och direktdemokrati. Mig veterligen är det nämligen inte folket som lägger budgeten. Allt de gör är att ibland rösta ner förslag som de tycker är jobbiga, såsom om minareter, invandring, eller att införa bilfria dagar...
Den enda koppligen är att Sch. har en mindre "kostsam" invandring.
Här måste man dock tänka på att Sch. inte är med i EU vilket förenklar om man vill stänga gränser. Sverige har gått med i EU genom folkomröstning. Värt att påpeka....

Om du nu inte vet nåt om varför Sch. är rikt, ska jag informera dig om det? Det underlättar att vara ett bankcenter....

Ett annat område som har direktdemokrati är f ö Kalifornien. Nyligen röstade de om att förbjuda samkönade äktenskap.

Faktum är att jag själv tycker det vore uppskattat med fler folkomröstningar i Sverige, ett par om året eller så, om viktiga saker. Även om jag inte tror det skulle förbättra vår ekonomi direkt.

Jag kan inte se något negativt med att ha några folkomröstningar per år. Men jag tycker det är lite löjligt att måla upp Scheiz som nåt slags paradis där allt är perfekt.
Det roliga är att Kaliforniens budget totalhavererades genom folkomröstningar. Och hur man på bästa kvällstidningsalarmistiskt manér förbjöd minareter visar att direktdemokrati inte går ihop med minoritetsskydd. Priset tas ändå av kvinnors rösträtt. 1973 fick de fullständig federal rösträtt. Men de var hela tiden tvungna att betala skatt. Sista kantonen var Appenzell Innerrhoden 1991 (efter att den federala regeringen hade beslutat det åt dem).

Så direktdemokrati är bara pöbelvälde utan ansvar. Det gör enkelt Hong Kong under kolonialtiden mer frihetligt.
Citera
2015-08-04, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Det roliga är att Kaliforniens budget totalhavererades genom folkomröstningar. Och hur man på bästa kvällstidningsalarmistiskt manér förbjöd minareter visar att direktdemokrati inte går ihop med minoritetsskydd. Priset tas ändå av kvinnors rösträtt. 1973 fick de fullständig federal rösträtt. Men de var hela tiden tvungna att betala skatt. Sista kantonen var Appenzell Innerrhoden 1991 (efter att den federala regeringen hade beslutat det åt dem).

Så direktdemokrati är bara pöbelvälde utan ansvar. Det gör enkelt Hong Kong under kolonialtiden mer frihetligt.

Jag har försökt undersöka påståendet om att Kalifornien har "havererat" pga folkomröstningar, men jag kan inte hitta vilka omröstningar (s.k. proposition) som skulle ha orsakat detta?

Enligt wikipedia
California In 2010, when measured as a percentage of GDP, had the 4th highest tax burden of all the fifty states at 13.4% of the state GDP.

De har alltså fjärde högsta skattetrycket.

De röstade nyligen även genom att höja skatten istället för att skära ner på utbildningsväsendet.

Men jag fortsätter gärna diskutera Kaliforniens politik, för den som vill det.

Deras ekonomi är ju den största av USA delstater och är väldigt framgångsrik inom många områden (man kommer tänka på nöjesbranchen och IT, men säkert mycket annat också. ).
Citera
2015-08-04, 17:13
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm

Man kan så klart ha direktdemokrati inom ramarna av en konstitution som utlägger gränser för rättigheter, t.ex. minoritetsrättigheter, samt domstolar som testar suspekta beslut utifrån en sån grundlag. Helt vild direktdemokrati är pöbelvälde, men ökad direktdemokrati är inte alltid av ondo, och jag tror att det finns mellanvägar som är bättre än den sorts pöbelvälde vi har i Sverige nu, där lefflande ormtungor får ta smällen när de utifrån pöbelopinion begår fel. Som Platon påpekade, så är representativ demokrati enbart ett sätt att låta pöbeln begå fel som falska politiker häfter för. Det är fortfarande pöbelvälde. Demokrati är inte av godo för dess effektivitet. Direktdemokrati inom sunda ramar är bästa formen, ideologiskt sett. Om jag ska lita på min gamla magkänsla.
Citera
2015-08-05, 11:46
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Schwietz är styckat i små enklaver, och det har blivit så,
dock är det ineffektivt, hur ska folk sätta sig in i avancerade ochj komplexa frågor som oftast kräver högre utbildning elelr specialkunskaper?

det räcker att idioter har samma rösträtt som de högutbildade, ska de oxå ta avgörande beslut i specifika frågor?

nej tack, det finns ändå alltid frågor som folket inte kan, bör och inte får rösta om, tex. om man ska gå ut i krig, det får inte schweitzarna rösta om, ej helelr om dödsstraff, om avskaffande av skatter, kraftig sänkning av skatter, höjning av löner med 1000kr, hehe

det schweitzarna håller på med är ändå begränsat, det är inget paradis, som många tror,

de flesta människor är idioter, ska de ta avgörande beslut? i frågor som påverkar hela samhället, nej tack

Ja, för bevisligen klarar även Schweiz' idioter av det alldeles utmärkt.

Och Schweiz går inte "i krig", i och med att de har en värnpliktsbaserad försvarsmakt vars syfte är att just försvara och intr ägna sig åt anfallskrig eller utlandsmission.

Jag har inte sett något övertygande argument från ditt håll. Bara samma tradiga skitsnack som alla som försvarar det kuvarande underlägsna systemet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in