• 1
  • 2
2015-07-29, 15:40
Medlem
Soulsurfers avatar
158 av 160 rätt skrev han på högskoleprovet i våras vilket var bäst för den provomgången då över 75 000 provskrivare deltog.

Han är även världsmästare i minne, men kom ej inte på lärarprogrammet.

Jag köper att den specifika ämneskombinationen inte hade många platser och att man bara tog in en person, men kom igen? Är inte detta lite löjligt? Betygen vägde tyngre verkar det som och därför knep en annan person platsen före. I vilket fall som helst lär han nog komma ihåg att ha något andrahandsalternativ nästa år.

- http://www.expressen.se/gt/bast-pa-h...-inte-antagen/

- http://www.svd.se/blev-inte-antagen-trots-hogst-poang
Senast redigerad av Soulsurfer 2015-07-29 kl. 16:00.
Citera
2015-07-29, 16:03
Medlem
Ducadreams avatar
Är det redan första April? Jag vägrar tro på detta.
Citera
2015-07-29, 16:26
Medlem
ugglor-i-mossens avatar
Jag köper att en annan urvalsgrupp gått före, finns väl tre urvalsgrupper och på något sätt måste man ju prioritera. Den andre som kom in var ju bäst i sin urvalsgrupp och hade säkerligen inte några dåliga betyg hen heller!

Det jag tycker är konstigt är att en inriktning med så pass vanliga ämnen såsom matematik och historia är så pass "ovanlig" att de bara tar in en elev, och på ett så stort universitet dessutom. Särskilt konstigt nu till hösten då antalet ansökande är fler än till våren och platserna brukar anpassas därefter.
Citera
2015-07-29, 19:01
Medlem
ja, vad är grejen med att bara utbilda en elev inom ett läraryrke som jag förmodar har en god arbetsmarknad? det kan inte vara speciellt kostnadseffektivt vare sig för samhället eller skolan.
Citera
2015-07-29, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tsaritsan
ja, vad är grejen med att bara utbilda en elev inom ett läraryrke som jag förmodar har en god arbetsmarknad? det kan inte vara speciellt kostnadseffektivt vare sig för samhället eller skolan.
Jo det later konstigt. Sarskilt som bade matematik- och historieinriktningen lar ha stora grupper.
Det ar iofs en ovanlig kombination som skolor har svarare att hantera.

Ar det inte sa att man kan lasa enstaka kurser for att sedan komplettera till larare? Det borde finnas restplatser pa atminstone enstaka I matte som han kan hoppa pa.
Citera
2015-07-29, 19:55
Medlem
Jag tycker att någon på antagningsnämnden borde kontaktat mannen och föreslagit honom lite alternativ.. Det MÅSTE ju finnas alternativ, antingen lite annorlunda ämneskombination (säkert ingen big deal för denna fenomenala man) - eller lite tricks, som att utbilda sig som mattelärare och gå historia som lös kurs, och hänga med informellt på metodik-avsnitten... Det är ju ofta blandade grupper, vanliga studenter och lärarstudenter.
Citera
2015-07-29, 19:59
Medlem
Rätt gammal nyhet.
Snubben som kom in före honom hade typ 21.15 i betyg (dvs A i allt utan 1 ämne typ).
Det är en ovanlig kombination som inte är så populär, därav inte många platser.

Om han nu var så smart att han hade bäst resultat kanske han skulle bli lite smartare och söka 2 linjer? Inte direkt svårt

Ang. prioriteringen så har det alltid varit folk med betyg ifrån gymnasiet > alla andra.

Citat:
Ursprungligen postat av AcS
Jag tycker att någon på antagningsnämnden borde kontaktat mannen och föreslagit honom lite alternativ.. Det MÅSTE ju finnas alternativ, antingen lite annorlunda ämneskombination (säkert ingen big deal för denna fenomenala man) - eller lite tricks, som att utbilda sig som mattelärare och gå historia som lös kurs, och hänga med informellt på metodik-avsnitten... Det är ju ofta blandade grupper, vanliga studenter och lärarstudenter.

Då måste man göra det med alla som inte kommer in på sina första val, men som skulle kunna komma in där. Blir rätt mycket extra arbete.
Senast redigerad av Qtip 2015-07-29 kl. 20:02.
Citera
2015-07-29, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcS

Antagningsnamnden ar central och hur ska de veta hans kvalifikationer forutom 2.0 pa hp.
han borde ta kontakt med larosatet dock, det borde ga att ordna sarskilt som han tidigare gatt dar...
Citera
2015-07-29, 20:26
Medlem
Pope666s avatar
Det är svårt att komma in på lärarprogrammet. Bara eliten av studenter som går där har jag hört.
Citera
2015-07-29, 20:57
Medlem
Rosikos avatar
Ganska talande för hur dåligt högskoleprovet är att bedöma lämplighet. 24 bast och kan inte ens ta ansvar för att ta reda på information som kommer avgöra hans framtid. Skaplig lärare han bör bli.
Citat:
– Jag trodde att det var ganska låg antagning till lärare och var säker på att jag skulle komma in. Jag hade inte ens sökt ett andrahandsalternativ, säger Jonas von Essen.
Citera
2015-07-29, 21:28
Medlem
Problemet här är ju att folk är dumma i huvudet och inte tar reda på allt innan de dömer. Det är uppenbarligen så att det han sökte inte ackommodera många platser, något han borde ha kollat upp i förväg. Då hade han kunnat dra slutsatsen att de kanske bara tar in en person, vilket betyder att han inte ens fick en chans. Jobbigt för honom, men han är knappast så smart som man tror ifall han gjorde ett så simpelt misstag.
Citera
2015-07-30, 11:33
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killenmedskill1
Problemet här är ju att folk är dumma i huvudet och inte tar reda på allt innan de dömer. Det är uppenbarligen så att det han sökte inte ackommodera många platser, något han borde ha kollat upp i förväg. Då hade han kunnat dra slutsatsen att de kanske bara tar in en person, vilket betyder att han inte ens fick en chans. Jobbigt för honom, men han är knappast så smart som man tror ifall han gjorde ett så simpelt misstag.

Det är en märkligt historia. Att inte anta någon sökande med högskoleprovresultat alls. Inte sällan brukar brukar högskolorna köra med överintag. Det är vanligt förekommande bland lärarutbildningar att man kör med överintag. Men inte i detta fall. Ytterst märkligt, tycker jag.
Senast redigerad av AttCza 2015-07-30 kl. 11:36.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in