• 2
  • 3
2015-08-07, 22:47
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avenged93
Har jag förstått det här med frånslag och starttryck rätt.
När jag startar vattenkranen så börjar det från mitt starttryck och medan jag spolar så jobbar trycket upp sig till frånslagstrycket? Och när det har kommit till frånslagstrycket så slutar pumpen och går återigen ner till starttrycket?

Osäker på hur du menar, men brunnspumpen bygger upp hydropressens tryck till frånslagstrycket när trycket sjunkit till starttrycket.
När du slår på vattenkranen så får du vattentryck tack vare övertrycket i hydropressen, trycket sjunker allteftersom och när det når tillslagstryck slås pumpen på och bygger då ganska snabbt upp trycket till frånslagstrycket. Hoppas du förstår.
Citera
2015-08-08, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Osäker på hur du menar, men brunnspumpen bygger upp hydropressens tryck till frånslagstrycket när trycket sjunkit till starttrycket.
När du slår på vattenkranen så får du vattentryck tack vare övertrycket i hydropressen, trycket sjunker allteftersom och när det når tillslagstryck slås pumpen på och bygger då ganska snabbt upp trycket till frånslagstrycket. Hoppas du förstår.
Så när jag startar kranen så är trycket uppe vid frånslagstrycket?
Citera
2015-08-09, 15:18
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Så när jag startar kranen så är trycket uppe vid frånslagstrycket?

Nej det behöver det inte vara.
Pumpen fyller på vid behov (vid tillslagstryck)
Kranen tömmer allteftersom. Kranen påverkar inte pumpen eller pressostaten - de slår bara till när det behövs, dvs när trycket sjunkit tillräckligt.

Säg att du har fullt tryck (frånslagstryck), du slår på kranen och tappar vatten tills du nått ett tryck någonstans mellan till/frånslag - då händer ingenting när du slår av kranen, trycket ligger kvar mitt emellan. Sen tappar du ut lite mer vatten så trycket når tillslagstryck - då går pumpen igång och bygger upp trycket (oavsett om kranen fortfarande är på eller ej).
Citera
2015-08-09, 17:19
Medlem
Citat:
Nej det behöver det inte vara.
Pumpen fyller på vid behov (vid tillslagstryck)
Kranen tömmer allteftersom. Kranen påverkar inte pumpen eller pressostaten - de slår bara till när det behövs, dvs när trycket sjunkit tillräckligt.

Säg att du har fullt tryck (frånslagstryck), du slår på kranen och tappar vatten tills du nått ett tryck någonstans mellan till/frånslag - då händer ingenting när du slår av kranen, trycket ligger kvar mitt emellan. Sen tappar du ut lite mer vatten så trycket når tillslagstryck - då går pumpen igång och bygger upp trycket (oavsett om kranen fortfarande är på eller ej).
Okej så det är därför trycket ibland är svagare?
Citera
2015-08-09, 18:33
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Okej så det är därför trycket ibland är svagare?
Om du har ett väldigt brett spann mellan från och tillslag så kan det säkert märkas.
Själv har jag inte märkt det utom när lufttrycket i hydropressen blivit för lågt.
Citera
2015-08-09, 19:34
Medlem
Citat:
Om du har ett väldigt brett spann mellan från och tillslag så kan det säkert märkas.
Själv har jag inte märkt det utom när lufttrycket i hydropressen blivit för lågt.
Jag har starttrycket på 2 och frånslaget på 5,5 så det kanske är därför?
Ska jag höja starttrycket till 3 och sänka frånslaget till 5?
Måste jag öka lufttrycket i hydropressen då?
Citera
2015-08-09, 20:25
Medlem
Salomon-Ellas avatar
Citat:
Jag har starttrycket på 2 och frånslaget på 5,5 så det kanske är därför?
Ska jag höja starttrycket till 3 och sänka frånslaget till 5?
Måste jag öka lufttrycket i hydropressen då?

Du har redan svaren om du går tillbaka i tråden, där har jag förklarat för dig vilka tryckintervall som är lämpliga för att få jämmt vattenflöde med tillräckligt tryck utan att riskera livslängden på pumpen.
Hydropressens lufttryck ska alltid vara 1,7 kg

För att göra tråden komplett ska du få instruktion på hur du ska göra när lufttrycket i hydropressen justeras.

Stäng av pumpen genom att bryta strömmen till den

Öppna en eller flera vattenkranar och låt vattnet flöda

Pumpa upp lufttrycket med en handpump eller kompressor till 1,7 kg , hydropressen ska då vara tom på vatten

Stäng vattenkranarna och slå på pumpen.

Är du fortfarande osäker - kontakta din rörmokare
Senast redigerad av Salomon-Ella 2015-08-09 kl. 20:28.
Citera
2015-08-10, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salomon-Ella
Du har redan svaren om du går tillbaka i tråden, där har jag förklarat för dig vilka tryckintervall som är lämpliga för att få jämmt vattenflöde med tillräckligt tryck utan att riskera livslängden på pumpen.
Hydropressens lufttryck ska alltid vara 1,7 kg

För att göra tråden komplett ska du få instruktion på hur du ska göra när lufttrycket i hydropressen justeras.

Stäng av pumpen genom att bryta strömmen till den

Öppna en eller flera vattenkranar och låt vattnet flöda

Pumpa upp lufttrycket med en handpump eller kompressor till 1,7 kg , hydropressen ska då vara tom på vatten

Stäng vattenkranarna och slå på pumpen.

Är du fortfarande osäker - kontakta din rörmokare
Hur vet jag om hydropressen är tom på vatten?
Citera
2015-08-10, 18:26
Medlem
Salomon-Ellas avatar
Citat:
Hur vet jag om hydropressen är tom på vatten?

Det kommer inget vatten ur kranen
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in