Citat:
Ursprungligen postat av
Avenged93
Jag har ställt in fråntryck på 5,5 på tryckbrytaren är det för mycket? Och starttrycket är 2 kan jag höja till 3 tror du? Vad menas med start och fråntryck?
Jag kallar det tillslag och frånslg, tillslag år när pumpen startar och frånslag är när pumpen stannar.
Vilket tryck pumpen lämpligen startas på är beroende på lufttrycket i hydropresstanken. Som jag skrev tidigare är standardtrycket 1,7 kg om inget annat uppgetts. Lägsta tillslagstryck är då 2 kg eftersom det minst ska vara 0,3 kg över lufttrycket i hydropresstanken. Eftersträvar man ett jämmt vattenflöde ska tillslaget ligga på ca 2,5-3,0 kg och frånslagstrycket på ca 4,0-4,5 kg
Har du till och frånslag med mindre intervall innebär det pumpen får gå oftare med mer slitsge på pumpen. Den pump som jag själv monterade på min fastighet från EMS ska max startas 20 gånger per timme,
Vad jag rekommenderar dig att göra är att först tömma hydropresstanken och säkerställa rätt lufttryck i den. Har du för lite tryck i den innebär det att pumpen får starta ofta med större slitage som följd. Sedan ska du justera tillslag och frånslag på tryckbrytaren, varken för högt eller lågt utan helt enkelt lagom så kommer det att bli hur bra som helst