• 1
  • 2
2015-07-29, 14:31
Medlem
Våran hydrofonpump gick sönder så de har varit här och bytt den. Men vi har fått mindre tryck i vattnet. Vad beror det på? För de sa att den nya också var 60/L min.
Har det med trycket att göra eller hur ökar man det?
Har de inte fel så det är effekten som man ska kolla på för att det skulle varit samma tryck?
Citera
2015-07-29, 14:36
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avenged93
Våran hydrofonpump gick sönder så de har varit här och bytt den. Men vi har fått mindre tryck i vattnet. Vad beror det på? För de sa att den nya också var 60/L min.
Har det med trycket att göra eller hur ökar man det?
Har de inte fel så det är effekten som man ska kolla på för att det skulle varit samma tryck?
Pressostaten på den nya är antagligen inte uppskruvad lika mycket som den gamla.
Citera
2015-07-29, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Pressostaten på den nya är antagligen inte uppskruvad lika mycket som den gamla.
Vad är pressostaten? Är det samma sak som att höja baren?
Kan det inte ha med att den nya pumpen kanske har mindre watt? Eller påverkar inte det trycket?
Citera
2015-07-29, 23:14
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Vad är pressostaten? Är det samma sak som att höja baren?
Kan det inte ha med att den nya pumpen kanske har mindre watt? Eller påverkar inte det trycket?
Ja, det är samma sak som att "höja baren". Det är på pressostaten du ställer in trycket ("baren").

Nej, det har inget med att göra att nya pumpen har lägre effekt. Det påverkar inte trycket i sig. Det enda den lägre effekten påverkar är att pumpen får gå lite längre tid innan den har pumpat upp inställt tryck.
Citera
2015-07-31, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Ja, det är samma sak som att "höja baren". Det är på pressostaten du ställer in trycket ("baren").

Nej, det har inget med att göra att nya pumpen har lägre effekt. Det påverkar inte trycket i sig. Det enda den lägre effekten påverkar är att pumpen får gå lite längre tid innan den har pumpat upp inställt tryck.
Hur många bar ska de vara ungefär?
Runt 4 eller 5?
Citera
2015-08-01, 17:52
Medlem
Någon som vet?
Citera
2015-08-01, 17:55
Medlem
Teleslingas avatar
Du ska ha runt 3 kg (bar).
Citera
2015-08-02, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teleslinga
Du ska ha runt 3 kg (bar).
Men det står att själva hydroforpumpen klarar 10 bar och jag tycker det är lite dåligt tryck.
Citera
2015-08-02, 15:41
Medlem
tigerrakets avatar
Men höj då tills du är nöjd med trycket?
Citera
2015-08-02, 18:15
Medlem
Nu har jag höjt till 5,5 bar och det är perfekt. Men nu är jag lite orolig för läste någonstans att Om pumpen klarar 6 bar, och din hydrofor klarar 10 bar, så kan det bli spännande....
På den stora röda saken står det max 10 bar, det är väl den som är själva hydroforen?
Jag har djupborrad brunn. Hur vet jag hur många bar själva pumpen i marken klarar?
Vad händer om hydroforen klarar 10 men pumpen inte klara 5,5?
Är hydrofor och hydroforpump samma sak? För på den stora röda står det som sagt max 10 bar.
Är det den som är själva hydroforen?
Senast redigerad av Avenged93 2015-08-02 kl. 18:18.
Citera
2015-08-02, 20:45
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Nu har jag höjt till 5,5 bar och det är perfekt. Men nu är jag lite orolig för läste någonstans att Om pumpen klarar 6 bar, och din hydrofor klarar 10 bar, så kan det bli spännande....
På den stora röda saken står det max 10 bar, det är väl den som är själva hydroforen?
Jag har djupborrad brunn. Hur vet jag hur många bar själva pumpen i marken klarar?
Vad händer om hydroforen klarar 10 men pumpen inte klara 5,5?
Är hydrofor och hydroforpump samma sak? För på den stora röda står det som sagt max 10 bar.
Är det den som är själva hydroforen?
Det är själva tanken som är hydroforen, ja.
Citera
2015-08-03, 14:29
Medlem
Starttrycket är 2 är det för lite?
Om jag vill ha mer tryck direkt när jag börjar spola är det väl starttrycket jag ska ändra och inte stopptrycket?
Om jag har starttrycket på 2 och stopptrycket på 5,5 så börjar trycket på 2 och jobbar sig upp till 5,5? Har jag fattat rätt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in