2016-01-14, 21:38
Medlem
bergsturks avatar
Det finns absolut ryska troll. Men frågan är hur dessas existens används. Bonniers vill nu använda ryska trolls existens för att motivera sitt eget maktinnehav, sitt eget sanningsanspråk. Bonniers, en familj höjd över alla misstankar. Själv citerar jag Guillou:
https://www.youtube.com/watch?v=Bzfp2cz0WUI
Citera
2016-01-14, 22:22
Medlem
Jonassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Men åter till ämnet; hur utbredd är egentligen idén att det till stor del är "troll" betalda eller på något sätt knutna till Putin (Isobel verkar medvetet vag på den punkten) och inte relativt vanliga svenskar som ligger bakom anonyma invandringskritiska kommentarer på forum och twitter? Jag blir helt perplex inför insikten att kanske en betydande del av Sveriges journalister bär på denna myt.
Redan i november så påstod Hela Hälsingland att Ryssland skickade vidare flyktingar till EU och uppmanade personer med PUT i Ryssland att cykla över gränsen till Norge. Allt i syfte "att ge näring åt högerextremistiska partier som kan rasera EU och demokratin".

http://www.helahalsingland.se/opinio...r-over-gransen

Att Ryssland, eller vilket land som helst förutom Sverige uppmanar flyktingar att åka vidare är nog inte konstigare än att de vill slippa problemet. Tror knappast att de gör det eftersom de avsiktligen vill skada Sverige.
Citera
2016-01-14, 22:36
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonasson
Att Ryssland, eller vilket land som helst förutom Sverige uppmanar flyktingar att åka vidare är nog inte konstigare än att de vill slippa problemet. Tror knappast att de gör det eftersom de avsiktligen vill skada Sverige.

Det ena utesluter inte det andra.
Citera
2016-01-14, 23:13
Medlem
P04s avatar
Att det skulle finnas en SD-armé av nättroll verkar osannolikt. Jag ser det som troligare att det helt enkelt nu är så många vanliga medborgare som inte vill låta dumheter stå oemotsagda när journalisternas världsbild så ofta skiljer sig från den egna.
Jag kommenterar gärna även om jag försöker undvika plumpheter och osakliga fördomar. Jag har ingen koppling till SD, och är tämligen likgiltig inför såväl partiets framtid som dess historia, men räknas antagligen in i nätarmén ändå.

Trist och skadligt att det i kommentarsfälten ska vara så många stackare som bara inte kan låta bli att skriva "neger" eller "sandneger" så fort det kliar lite i hårbotten. Diskussioner ska byggas på saklig grund och inte påhopp och oförskämdheter.
Citera
2016-01-14, 23:17
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Att det skulle finnas en SD-armé av nättroll verkar osannolikt.

Det gör det inte. Det där är något offerkoftafeministerna inbillar sig, dels för att SD idag är det enda parti som förespråkar en någorlunda sund syn på Islam och invandring, och alla som delar dessa sunda värderingar klassificeras därför direkt som SD rasister av de politiserade feministerna, och dels för att de projicerar SD som sina enda motståndare och därför grupperar in alla som säger emot någon enda av feministernas dumheter som SD.

Feministerna har kort och gott inte fattat att de också är extremister.
Citera
2016-01-14, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition
Bra trådstart.

Det finns tveklöst en hård ton på nätet. Men den är på inget sätt unik för "sverigevänliga" skribenter. Finns minst lika många exempel på hot, hat och hets som kommer från vänster eller muslimskt håll. De som brukar oroas över "näthat" struntar i princip alltid i det så kallade "goda hatet".

Vi som har följt nätdebatterandet under flera år vet att sajter som t.ex. SVT Debatt väldigt snabbt plockade bort invandringskritiska kommentarer som var välformulerade, resonerande och refererande till källor. Detta samtidigt som "negrer luktar illa"-kommentarer kunde stå kvar till allmän beskådan väldigt länge.

Att det finns en större agenda bakom kampen mot "näthatet" är för mig ställt bortom allt tvivel.

Det där stämmer inte helt, jag läste SVT opinions artiklar som var över ett halvår gamla och en med nicket Winston Churchill skrev ofta rasbiologiska argument, hans drapor togs inte bort, och jag såg andra välformulerade rent rasistiska inlägg där man hela tiden anförde att det är raser det är fel på.

Och det som togs bort väldigt kvickt var just påhopp och judekonspirationsidéer.

Men de ickerasister som skrev välformulerat om farorna med naiviteten i invandringsfrågan fick även de vara kvar.

I övrigt så är det nog fifty fifty, vissa saker är med all sannolikhet organiserat, men somligt är skrivet i ren affekt, men som i Finland kan även myter spridas av Putin, en myt som spreds förra året var den om Fritösen, trots att brandmyndigheterna i media klart deklarerat att det inte var orsaken och folk länkade till denna artikel forttsatte folk sprida myten vidare, hur vet vi att vissa nicks här är fysiska personer och inte tillhörande Putins trollfabrik, det vet vi inte ett skit om.
Citera
2016-01-14, 23:31
Medlem
No-n-sences avatar
Journalistiskt nyspråk.

Aftonbladet initierar och försöka hålla liv i en fråga med konstgjord andning = Gräsrotskampanj.
Vanligt sunt folk reagerar på orättvisor eller idioti = Organiserat näthat.
Citera
2016-01-14, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Det ena utesluter inte det andra.

Nej, men det blir ganska ologiskt om de satsar en massa krut på det när de vet att vi låter enorma massor flöda in söderifrån i vilket fall som helst. Vad skulle ett par cyklister i Norrland göra för skillnad. Råttan i pizzan säger jag.

Men för att återgå till trollen.

1. Putintroll som verkar i Ryssland:
Finns det några bra trovärdiga källor att läsa när det gäller dem? Jag förutsätter att alla stora nationer (USA inte minst) satsar på IT-krigföring men det är en sak att tro och en annan att veta. Just Ryssland är ju rätt motarbetade (med viss rätt) f.n. så var finns trovärdiga uppgifter?

2. Putintroll som verkar i Sverige, på svenska:
Dessa har jag extremt svår att tro på. Finns det något exempel på detta som är någorlunda trovärdigt?
Citera
2016-01-15, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
Det där stämmer inte helt, jag läste SVT opinions artiklar som var över ett halvår gamla och en med nicket Winston Churchill skrev ofta rasbiologiska argument, hans drapor togs inte bort, och jag såg andra välformulerade rent rasistiska inlägg där man hela tiden anförde att det är raser det är fel på.

Och det som togs bort väldigt kvickt var just påhopp och judekonspirationsidéer.

Men de ickerasister som skrev välformulerat om farorna med naiviteten i invandringsfrågan fick även de vara kvar.

I övrigt så är det nog fifty fifty, vissa saker är med all sannolikhet organiserat, men somligt är skrivet i ren affekt, men som i Finland kan även myter spridas av Putin, en myt som spreds förra året var den om Fritösen, trots att brandmyndigheterna i media klart deklarerat att det inte var orsaken och folk länkade till denna artikel forttsatte folk sprida myten vidare, hur vet vi att vissa nicks här är fysiska personer och inte tillhörande Putins trollfabrik, det vet vi inte ett skit om.

Nej naturligtvis vet vi inget men man får ju göra en rimlighetsbedömning. Om dessa putintroll skall kunna ha någon inverkan på den svenska debatten måste de vara rätt många och alla talar svenska! OK, det finns då och då inlägg med konstig svenska men de är tusan inte många och att det skulle finnas horder av ryssar som skriver så bra svenska som vi ser i de flesta debatter är helt enkelt väldigt osannolikt. Så länge det inte finns mer än dessa påståenden och det banala faktum att man inte vet vem som är anonym så anser jag att det hela är en myt. Hur vet jag att det inte är en robot från yttre rymden som skriver 50% av inläggen på Flashback o.s.v...
Citera
2016-01-15, 00:22
Medlem
Jag läste artikeln från Hela Hälsingland och tycker det finns oerhört många frågetecken.

Varför måste det vara just Ryska Säkerhetstjänsten som ligger bakom? Att ryssarna ser genom fingrarna med att en massa muslimer far genom landet för att ta sig till Skandinavien tror jag mycket väl stämmer, de kanske till och med övervakar och ser till att de kommer rätt. Ryssland har väl med tanke på Tjetjenien och Afghanistan ingen större lust att behålla dessa flyktingar så vad är enklare än att ge dem fri lejd genom landet? Att det dessutom är en knäpp på näsan mot Skandinavien tycker säkert Putin är helfestligt. Han är bergis informerad och har givit sitt medgivande.

Jag utesluter inte helt att det är organiserat av ryska säkerhetstjänsten men med tanke på hur flyktingströmmarna ser ut så verkar dessa cykelflyktingar så marginella så varför skulle Ryssland ens göra sig besväret? Vi Skandinaver fyller ju våra länder med MENA-migranter i vilket fall som helst.

Någon som har fler exempel på journalister lika Isobel Hadley-Kamptz som tror att invandringskritiska kommentarer är regisserade av Putin?
Senast redigerad av Varglig 2016-01-15 kl. 00:24.
Citera
2016-01-15, 20:27
Medlem
Jonassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Jag utesluter inte helt att det är organiserat av ryska säkerhetstjänsten men med tanke på hur flyktingströmmarna ser ut så verkar dessa cykelflyktingar så marginella så varför skulle Ryssland ens göra sig besväret? Vi Skandinaver fyller ju våra länder med MENA-migranter i vilket fall som helst.

Ja, bristen på proportioner visar att detta är paranoia.

Kollade på Google Maps, ska man cykla från norsk-ryska gränsen till närmaste svenska stad, Pajala är det 48 mil. Då ska man dessutom passera finskt territorium. Vill man slippa Finland måste man cykla över hela Finnmarken för att komma till Sverige, dvs ca 70 mil.

Jag tror vi kan utgå från att i princip alla cykelflyktingar söker asyl i Norge. Norge är inte med i EU och det finns ingen anledning för Putin att skicka dit "kaosblattar" för att göra norrmännen mer EU-skeptiska.
Citera
2016-01-15, 20:53
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigmenFloyd
Vår politiskt korrekta "journalist"-elit sprider ofta myten om det politiskt organiserade näthatet.

Ett exempel:

http://www.politism.se/genusfolket/r...et/#post-28761

Myten PK-maffian förmedlar är att ett politiskt parti bussar en armé av nätsoldater på meningsmotståndare i syfte att trakassera dessa.
Man får det alltså att låta som om ondsinta läsarkommentarer och mejl beordrats från högsta ort inom partiet.

Mot detta finns två invändningar.

Man kan för det första fråga sig hur stor del av kommentarerna som faktiskt är så kallat näthat, dvs hot, grova förolämpningar och trakasserier.

Helt klart förekommer äkta näthat exempelvis i form av hot och renodlad rasism.
Men är verkligen samtliga kommentarer och mejl näthat? Mina egna högst anekdotiska intryck från diverse kommentarsfält är kommentarer som är kritiska, inte hatiska.
Kommentarsfält är visserligen som regel modererade och bör således vara mer städade än mejlkorgen hos en offentlig PK-debattör.

Men jag har ändå svårt att tro att samtliga kritiska mejl kommer från näthatande troll.

Sanningen är att dissidenta åsikter stöds av väldigt breda folklager. Det är alltså fråga om en gräsrotsfolkrörelse, inte en politiskt kommenderad legoarmé. Men med hjälp av myten om det politiskt organiserade näthatet kan en offentlig PK-debattör anta ett martyrskap och avfärda all kritik som "näthat".

Man kan också invända mot den extrema bristen på empati som genomsyrar försäljarna av myten om det politiskt organiserade näthatet.

Hot och hat drabbar nämligen alla som syns på nätet, inte bara PK-maffian i åsiktskorridoren.
SD:s mejlkorgar fylls också med en ansenlig mängd hat och hot. SD:s torgmöten hårdbevakas av polis och är ofta saboterade av en hatpöbel.

Detta anses dock inte vara problematiskt av PK-maffian. Endast de egna leden anses vara kännande människor. Motståndarsidan förtjänar vad dom får.

Vad säger ni om dessa fenomen? Är näthatet politiskt organiserat? Drabbas PK-maffian hårdare än andra?

Mycket bra sagt. Detta är den största medialögnen på många år (tillsammans med att FI har väljare).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in