Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-07-28, 19:30
  #1
Medlem
Tjena,

undrar helt enkelt hur ni tänker kring vad man ska göra med livet. Själv känner jag att jag vill väldigt mycket innan det är dags att dö (har som tur är lång tid kvar!), men hur ska man välja och sålla drömmar och framtidsplaner? Hur resonerar ni i denna fråga?

Tips på hur man tar tag i drömmar är också välkommet! En mardröm är ju att man vaknar upp en dag och är 70 och aldrig gjorde det man drömde om eller skulle velat göra!
Citera
2015-07-28, 19:42
  #2
Avstängd
twigdolls avatar
Någon kosmisk insats skulle jag tro, de känns rätt onödigt ha ett liv om de går att ersätta med någon annans liv. Tycker livet förändras hela tiden så de är för tidigt att svara på allt även om jag typ levt en tredjedel av detta livet.
Citera
2015-07-28, 20:02
  #3
Medlem
Överliggarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av my-own-bae
Tjena,

undrar helt enkelt hur ni tänker kring vad man ska göra med livet. Själv känner jag att jag vill väldigt mycket innan det är dags att dö (har som tur är lång tid kvar!), men hur ska man välja och sålla drömmar och framtidsplaner? Hur resonerar ni i denna fråga?

Tips på hur man tar tag i drömmar är också välkommet! En mardröm är ju att man vaknar upp en dag och är 70 och aldrig gjorde det man drömde om eller skulle velat göra!

Det enda du behöver göra för att hamna där är att inte bestämma dig. Ska jag cykla åt höger eller vänster, och så velar du och hamnar i diket mitt emellan. Och sedan tar det ett jävla tag att komma upp på cykeln igen och då har livet redan gått. Detta veleri underlättas ju förstås av olika faktorer: typ, relationer till andra människor, du kan inte göra det du egentligen vill på grund av omgivningens dom och fördömanden, du är inte tillräckligt smart, rik eller snygg för att det skulle funka i vilket fall och då blir det ju bara värre om du försöker etc. Depression är också bra på att suga all handlingskraft ur dig och få tiden i Project Life att rusa iväg medan dina klockor helt har stannat.

Själv har jag inte gjort hälften av vad jag hade velat och jag är väl snart 70. Känns det som i alla fall. Men i och med att man ändå snart ska dö, så gör det inte så mycket längre. Bara att satsa allt på rött, all in, och hoppas på att det finns ett liv efter detta.
Citera
2015-07-28, 21:05
  #4
Medlem
Ta dagen som den kommer.
Känner du att du vill göra något så gör det.

T.ex. Ta riskerna och säg upp dig från jobbet och starta det där egna bolaget som du har suttit och funderat på ett tag.
Vad kan gå fel? Ta tjänstledigt i 6 månader om det känns mer tryckt.

Ångra något du har gjort istället för något du inte har gjort
Citera
2015-07-28, 21:07
  #5
Medlem
Captinheros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av my-own-bae
Tjena,

undrar helt enkelt hur ni tänker kring vad man ska göra med livet. Själv känner jag att jag vill väldigt mycket innan det är dags att dö (har som tur är lång tid kvar!), men hur ska man välja och sålla drömmar och framtidsplaner? Hur resonerar ni i denna fråga?

Tips på hur man tar tag i drömmar är också välkommet! En mardröm är ju att man vaknar upp en dag och är 70 och aldrig gjorde det man drömde om eller skulle velat göra!

Det vet du aldrig du kan dö i morgon av en hel rad olika orsaker. Själv tror jag att man hinner leva klart sitt liv när man är max 35 år. Gifta sig och skaffa barn är ju bara onödigt. Om du är effektiv så kan du göra allt nu när du är ung och pigg och har pengar. Sen bara att ta livet av sig på ett eller annat sätt.
Citera
2015-07-28, 21:27
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av my-own-bae
Tjena,

undrar helt enkelt hur ni tänker kring vad man ska göra med livet. Själv känner jag att jag vill väldigt mycket innan det är dags att dö (har som tur är lång tid kvar!), men hur ska man välja och sålla drömmar och framtidsplaner? Hur resonerar ni i denna fråga?

Tips på hur man tar tag i drömmar är också välkommet! En mardröm är ju att man vaknar upp en dag och är 70 och aldrig gjorde det man drömde om eller skulle velat göra!

Vem är det som fått ett liv och kan bli av med det? Vem är det som har drömmar och var kommer drömmarna ifrån?

Om du ska dö så förstår jag inte varför det skulle vara en mardröm att inte ha levt ut dina drömmar?
Citera
2015-07-28, 22:12
  #7
Medlem
Har du nåt mål? --> satsa? Vad är du i för ålder bestämmer lite. Vad har du för förutsättningar och vad kan du göra på riktigt?

Historia är otroligt gigantiskt och världen är jävulskt stor och förbannat komplicerat. Ett stort mega äventyr hur du än vrider på det och det kommer utvecklas och rulla vidare. Se flashback hur stort det är, och det är en piss i oceanen. Piratebay... Några svar är svåra hitta, tyngdkraften allting faller alltid neråt är ett.
Citera
2015-07-28, 22:57
  #8
Medlem
Svenskares avatar
Bli rik, naturligtvis(hånfullt). Vad annars(chockad)?
Citera
2015-07-28, 23:27
  #9
Medlem
Autobahn76s avatar
Skapa någonting.
Skapa någonting som betyder någonting för dig själv, och någon annan.
Använd din kreativitet.

Resten är bara mumbojumbo.
Citera
2015-07-29, 00:48
  #10
Medlem
PsychoticAliens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Skapa någonting.
Skapa någonting som betyder någonting för dig själv, och någon annan.
Använd din kreativitet.

Resten är bara mumbojumbo.

Det ligger nånting i det här. Många får en känsla av mening i livet av vetskapen om att många andra kommer minnas en genom ens bedrifter i livet. Skapar man något man är stolt över och som kommer leva vidare efter ens död så har man kommit ett steg på vägen. Youtube-videos är väl det vanligaste och enklaste sättet att nå det steget nuförtiden? Sen väljer du såklart själv om du vill producera videoblogginlägg om smink eller svarta hål. Whatever makes you happy!
__________________
Senast redigerad av PsychoticAlien 2015-07-29 kl. 00:51.
Citera
2015-07-29, 20:23
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av my-own-bae
Tjena,

undrar helt enkelt hur ni tänker kring vad man ska göra med livet. Själv känner jag att jag vill väldigt mycket innan det är dags att dö (har som tur är lång tid kvar!), men hur ska man välja och sålla drömmar och framtidsplaner? Hur resonerar ni i denna fråga?

Tips på hur man tar tag i drömmar är också välkommet! En mardröm är ju att man vaknar upp en dag och är 70 och aldrig gjorde det man drömde om eller skulle velat göra!

tare lugnt å närvarande --- Zen-style
__________________
Senast redigerad av Charlie-X 2015-07-29 kl. 20:40.
Citera
2015-07-29, 21:40
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Överliggaren
Det enda du behöver göra för att hamna där är att inte bestämma dig. Ska jag cykla åt höger eller vänster, och så velar du och hamnar i diket mitt emellan. Och sedan tar det ett jävla tag att komma upp på cykeln igen och då har livet redan gått. Detta veleri underlättas ju förstås av olika faktorer: typ, relationer till andra människor, du kan inte göra det du egentligen vill på grund av omgivningens dom och fördömanden, du är inte tillräckligt smart, rik eller snygg för att det skulle funka i vilket fall och då blir det ju bara värre om du försöker etc. Depression är också bra på att suga all handlingskraft ur dig och få tiden i Project Life att rusa iväg medan dina klockor helt har stannat.

Själv har jag inte gjort hälften av vad jag hade velat och jag är väl snart 70. Känns det som i alla fall. Men i och med att man ändå snart ska dö, så gör det inte så mycket längre. Bara att satsa allt på rött, all in, och hoppas på att det finns ett liv efter detta.

Så man ska undvika beslutstaganden alltså, intressant teori! Själv har jag alltid tänkt att det är själva besluten som formar våra liv. Dock är det nog lite svårt att inte ta (viktiga) beslut då och då. Ska man vid dessa tillfällen gå på magkänsla eller låta hjärnan styra?? Magkänslan känns ju bäst för stunden medan hjärnan oftast är mer långsiktig, hur ska man resonera där?

Citat:
Ursprungligen postat av Mazzazz
Ta dagen som den kommer.
Känner du att du vill göra något så gör det.

T.ex. Ta riskerna och säg upp dig från jobbet och starta det där egna bolaget som du har suttit och funderat på ett tag.
Vad kan gå fel? Ta tjänstledigt i 6 månader om det känns mer tryckt.

Ångra något du har gjort istället för något du inte har gjort

Riktigt lockande tanke att leka med. Min situation: Jobbar på ett skit jobb för att samla på mig pengar och plugga vidare. Om jag då säger upp mig på jobbet jag hatar har det en risk att sabba min framtidsplan ganska rejält. Skulle det då vara värt det i slutändan?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback