2015-07-29, 23:28
Medlem
Du kommer nog inte hitta ett svar direkt utan ta några mindre steg, testa och sen se och gå vidare med fler steg
Citera
2015-07-30, 05:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av my-own-bae
Så man ska undvika beslutstaganden alltså, intressant teori!

Hur skulle du agera om du visste att det här livet var en dröm?
Citera
2015-07-30, 05:31
Medlem
Lev nu men ha tydligt långsiktigt mål, planera för en ensamsegling som varar några år.
Börja från noll (om du nu inte redan är seglare), sök på nätet, gå kurser som hjälper dig, navigation, skeppshistoria, geografi, överlevnad, mm.

När du sedan sitter där ensam ute på havet med blicken riktad mot kosmos, ja då lever du.
Resan kommer att bli ditt livsverk, många möten och upplevelser. En annan viktig detalj, det är alltid en risk, faror uppkommer, då känner man att man lever!
Citera
2015-07-30, 05:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalleDussin
Lev nu men ha tydligt långsiktigt mål, planera för en ensamsegling som varar några år.
Börja från noll (om du nu inte redan är seglare), sök på nätet, gå kurser som hjälper dig, navigation, skeppshistoria, geografi, överlevnad, mm.

När du sedan sitter där ensam ute på havet med blicken riktad mot kosmos, ja då lever du.
Resan kommer att bli ditt livsverk, många möten och upplevelser. En annan viktig detalj, det är alltid en risk, faror uppkommer, då känner man att man lever!

Det låter som en onödig press: Press över "att göra någonting med sitt liv",
Om nu allt är en dröm?...

Och även om det inte är en dröm, förresten.
Det spelar ingen roll.
Det blir exakt samma strävan och resultat.

Men när du väl börjar fatta att du drömmer, så börjar du må bra.
Precis som i en lucid dröm.
Senast redigerad av Autobahn76 2015-07-30 kl. 05:47.
Citera
2015-07-30, 07:25
Medlem
Citat:
Riktigt lockande tanke att leka med. Min situation: Jobbar på ett skit jobb för att samla på mig pengar och plugga vidare. Om jag då säger upp mig på jobbet jag hatar har det en risk att sabba min framtidsplan ganska rejält. Skulle det då vara värt det i slutändan?

Om du är inne på att arbeta en någorlunda tid framöver (typ ett gäng månader åtminstone), så hade Jag sett mig efter ett mer lämpligt jobb: Så behöver du inte hata arbetet liksom duvet. Fast du kanske är inne på att det är väldigt osannolikt att du kan byta jobb till ett mer passande. Själv tror jag dock att det mycket väl går att hitta ett arbete som är bra mycket bättre än så att man hatar ens tid där.
Kanske om du har ett arbete som du någorlunda trivs med så äre inte lika viktigt med 'alla dessa saker som du så jättegärna önskar göra'.
Tänker är att den enorma törsten efter dessa alla aktiviter o gärningar, beror mycket av att din nuvarande situation är så pass otillfredställande och liksom kvalitélös..(menar inte ditt liv suger, bör påpekas.).
D.v.s. att, anledning till din enorma lust och törst kan bero på att du är så pass onöjd i din nuvarande situation, - och om du är mer nöjd med hur saker är och ditt hur ditt liv ser ut, så blir det inte lika viktigt med att ha massor att se fram emot
Eller åtminstone att -törsten- nog hade utbytts mot någonting aspekt mindre törstigt å viktigt.
Men Vem Vet.
Jag bara spanar efter idéer. Kör hårt vetja eller nåt
Så.

Edit: Fast nu ser jag att jag såg fel i ett av inläggen, och grunden ovanstående står på, blir därmed raserad. Så kanske helt enkelt borde radera här inlägget,,, men låter stå kvar för nån konstig orsak.
yolo
Lär inte stämma m.a.o
Senast redigerad av Charlie-X 2015-07-30 kl. 07:39.
Citera
2015-07-30, 10:31
Medlem
Mi-Rakels avatar
Citat:
Tjena,

undrar helt enkelt hur ni tänker kring vad man ska göra med livet. Själv känner jag att jag vill väldigt mycket innan det är dags att dö (har som tur är lång tid kvar!), men hur ska man välja och sålla drömmar och framtidsplaner? Hur resonerar ni i denna fråga?

Tips på hur man tar tag i drömmar är också välkommet! En mardröm är ju att man vaknar upp en dag och är 70 och aldrig gjorde det man drömde om eller skulle velat göra!
Vad vill du då? Vad hindrar dig från att uppnå det du vill? Många gånger behöver man inte välja bort några av sina drömmar eller framtidsplaner utan det handlar nog egentligen om prioritering och att ta tag i det hela.

Det gör man nog bäst med att konkretisera drömmen och inte låta den förbli diffus och flyktig, först då ser man klart och tydligt vilka steg man behöver ta för att uppnå den. I vissa fall kanske man då inser att det inte skulle bli som man inbillat dig och isf har det också fyllt sitt syfte för då kan man ju släppa den drömmen och fokusera på det man verkligen vill förverkliga.

Jag själv har "delat in" mina drömmar och framtidsplaner i olika kategorier. Det gäller personlig utveckling, upplevelser, karriär, hälsa, att göra saker för andra osv.
Citera
2015-08-02, 00:12
Medlem
Soxis avatar
Är jag den ända som inte har några konkreta mål och drömmar?

Jag vill resa, ägna mig åt det jag brinner för och bara ha KUL!

Kan man räkna det som en dröm? Klart jag gillar att sträva och uppnå, det ligger i människans natur. Fast jag ser inte varför man ska överdriva. Man blir inte lyckligare av klättra. När du väl når ditt mål så kommer du vara uttråkad och vilja ha mer. Hur långt man än har kommit är det alltid längre kvar.

Jag tror på att finna lycka inifrån. Är lite halv buddistisk i mitt tänk.
Citera
2015-08-02, 00:27
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mazzazz
Ta dagen som den kommer.
Känner du att du vill göra något så gör det.

T.ex. Ta riskerna och säg upp dig från jobbet och starta det där egna bolaget som du har suttit och funderat på ett tag.
Vad kan gå fel? Ta tjänstledigt i 6 månader om det känns mer tryckt.

Ångra något du har gjort istället för något du inte har gjort

Allt kan gå fel naturligtvis. Inget riskat, inget vunnet dock. Svårt för svensken det där.
Citera
2015-08-03, 10:58
Medlem
davkeis avatar
Inte lätt det där med livsmål. Men har man ett eller flera så varför inte sträva emot dem? Klyscha men man ångrar ofta det man inte gjorde än det man gjort. Sedan för att citera någon jag in minns just nu vem jag hörde det av. Det räcker med tre saker i livet för att känna sig tillfredsställd, eller lycka.

Något att se fram emot
Hålla på med något man anser vara vettig
Vara älskad

Själv söker jag något vettigt att syssla med.
Citera
2015-08-07, 03:29
Medlem
om man har som dröm att utforska världen,vara fri och kunna ta dagen som den kommer och vara öppen för alla möjligheter som man möts av varje dag , är det en korkad ide att sälja sin lägenhet och allt annat man äger bara för att bege sig ut i världen och "hitta sig själv" / göra och se allt det man drömt om för att sen när man blir äldre kunna dö i lugn och ro med vetenskapen att man tog modet och sålde allt för att leva ut sina drömmar.

jag vet att alla vill väll resa och äventyra, men vissas längtan är större än andras, och min är enorm
smart? eller är det bara en fantasitanke och vägen tillbaka från ruta 1 den dagen man landar hemma igen är alltför psykisk tung?

någon som gjort liknande ?
Citera
2015-08-15, 23:28
Bannlyst
Livet är seriöst, man borde vara mer seriös och allvarlig. Var försiktig med vad du kritiserar eller hatar det är egentligen kärlek det där. Vi är slapparslen hela bunten. Människan är lat. Vi har invandrare som gör skitjobbet i detta land och vissa kan varken engelska eller svenska, shit dom krigar, vad gör vi då? Vi jobbar våra åtta timmar om dagen, super till det på helgen och knullar och knarkar någon gång. Hjärndödhet. Allt är serverat, tv media allt tänks åt dig. Alla steg är redan där.
Citera
2015-08-15, 23:38
Medlem
Soxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnUngKvinna
Vi är slapparslen hela bunten. Människan är lat. Vi har invandrare som gör skitjobbet i detta land och vissa kan varken engelska eller svenska, shit dom krigar, vad gör vi då? Vi jobbar våra åtta timmar om dagen, super till det på helgen och knullar och knarkar någon gång. Hjärndödhet. Allt är serverat, tv media allt tänks åt dig. Alla steg är redan där.

Du har all rätt att inte följa det mönstret om det missunnar dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in