2015-07-29, 07:16
Medlem
Fick inga pengar. När jag fyllde 18 fick jag börja betala för mig hemma.
Citera
2015-07-29, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supermuppen1
Jasså inte det, en jag känner fick prick hos fogden för att han va snäll nog att stå på ett telefonabonnemang för sin "snälla" moder.
Fast det e klart han inte ärvde en skuld direkt men vad gör man inte för sin mor lixom när man e barn.

Nästan exakt så som hände mig.

Mamma och pappa köpte saker på avbetalning i mitt namn.
"Betalade" skolfoton.
"Glömde" tandläkare tider

Övertalade mig att gå i borgen när jag var yngre.
Tog lån i mitt namn osv osv

Sedan slängde hon breven ifrån kronofogden / inkasso så jag inte kunde se dem.

Kan ju säga att när jag flyttade så blev jag ganska överraskad över att kronofogden kom hem till mig...
Citera
2015-07-29, 07:39
Medlem
WACCs avatar
Fick 200k. Tror de och några andra släktingar totalt hade sparat 500kr i månaden i fonder sedan födseln. Lyckligt lottad, ja kanske..

Investerade och fortsatte spara. Nu inte alltför många år senare är de värda 900k.

Tillägg;
Står nu i vägskälet att köpa en lägenhet och en fin bil, eller fortsätta att 100% bygga på sparandet och satsa på 10-15 års early retirement.

En dyr bil kan jag vara utan även om det vore najs. Kontantinsats till lägenhet får man bränna förr eller senare ändå, så det kommer jag köra på. Att hyra är ändå inte så mycket billigare idag.
Senast redigerad av WACC 2015-07-29 kl. 07:52.
Citera
2015-07-29, 08:05
Medlem
Filantropis avatar
Körkort och bil.
Citera
2015-07-29, 08:15
Medlem
Cuzco1s avatar
Körkort, bil, lägenhet, kokain och böter..
Citera
2015-07-29, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qtip
Nästan exakt så som hände mig.

Mamma och pappa köpte saker på avbetalning i mitt namn.
"Betalade" skolfoton.
"Glömde" tandläkare tider

Övertalade mig att gå i borgen när jag var yngre.
Tog lån i mitt namn osv osv

Sedan slängde hon breven ifrån kronofogden / inkasso så jag inte kunde se dem.

Kan ju säga att när jag flyttade så blev jag ganska överraskad över att kronofogden kom hem till mig...

Hur mycket var det i skulder att betala tillbaka och hur gick det?
Citera
2015-07-29, 08:32
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supermuppen1
Jasså inte det, en jag känner fick prick hos fogden för att han va snäll nog att stå på ett telefonabonnemang för sin "snälla" moder.
Fast det e klart han inte ärvde en skuld direkt men vad gör man inte för sin mor lixom när man e barn.
En sådan skuld är inte ärvd. Vidare accepterar inte teleföretagen att en minderårig ingår ett avtal om abonnemang.
Citera
2015-07-29, 08:45
Medlem
Mina föräldrar hade stoppat in 10k kr i någon fond (robur allemans tror jag) när jag gick i grundskolan. Tanken var att jag skulle ha pengarna till körkort.

2008 fick jag ett infall och sålde av fonderna (jag hade då varit 18 och haft tillgång till pengarna i några år), och det var tur för de var typ på all time high på typ 28k kr, sen kraschade börsen rätt hårt.

Jag lät pengarna ligga på ett sparkonto och där blev de kvar länge. Jag var vid tidpunkten student, men hann börja jobba och allt innan jag ens tog körkort. Det gick väl på kanske 15k kr. Man kan väl säga att det var pengarna från morsan och farsan som betalade det, även om jag betalade löpande med lön.

Pengarna som blev kvar ingick i kontantinsatsen till huset jag och sambon köpte.
Citera
2015-07-29, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karate-Killen
Hur mycket var det i skulder att betala tillbaka och hur gick det?
¨
Totalt cirka 80k, räknar man med tandläkare räkningarna jag fick betala för att de inte tog mig till tandläkare osv så närmare 120k

Jag har faktiskt nästan precis blivit helt skuldfri Första gången någonsin där jag har över 15k på kontot och alla räkningar betalda, inga avbetalningar heller.

Jag är 25 nu. Betalade inte av det super snabbt eftersom att jag behövde köpa helt nya kläder, möbler och allt sånt när jag flyttade hemifrån. Min mamma blev vräkt och sålde de få kläderna jag hade osv.

Tog ett par år innan jag hade råd att börja studera, men äntligen blivit antagen och ska börja 1 sept.
Senast redigerad av Qtip 2015-07-29 kl. 08:49.
Citera
2015-07-29, 08:59
Medlem
80-talist. Fick inte en spänn. Sommarjobbat sen 13 åring så hade en slant ialf. Fick jobb under studietiden så slapp skulder men fick jobba all ledig tid.

Bodde också hemma under högskoletiden och blev krävd på 4k i månaden av farsan för hyra + mat. Bara en principsak. Syrran bode dock gratis och hade allt förspännt...

Men det är ganska lätt att lista ut vem det gick bäst för senare i livet

Fondsparar månadsvis åt min lilla knodd + födelsedagspengar etc. 1.5 år och redan 15 lök på kontot.
Citera
2015-07-29, 09:00
Medlem
Busstations avatar
Vilka pengar? Du lägger upp det som att det vore självklart att ens föräldrar kan drälla pengar runt en.

Fick ingenting. Har fått bott gratis hemma under min uppväxt och kan komma hem när jag vill, det är jag föralltid tacksam för. Ville jag ha pengar utöver detta har jag fått jobba själv.
Citera
2015-07-29, 09:12
Bannlyst
Fick inga pengar då? Är det nån "grej" eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in