2015-07-31, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
Jag fick 15000.
Sen fick jag reda på att det var ett lån, med 10% ränta.
Tydligen skulle jag lära mig en läxa..

Fan va drygt
Citera
2015-07-31, 23:01
Medlem
Tonyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingilya1
Han/hon är knappast ett troll.

Ha, när jag blev 18 hade jag ca 25k i skulder som min snälla mamma lyckats skapa för mig. Genom att beställa saker i mitt namn som hon inte betalade. Så min start i vuxen livet var att betala det och vänta på mina betalningsanmärkningar att försvinna..
Fast då ärvde du ju inte några skulder å andra sidan..
Citera
2015-07-31, 23:20
Medlem
EspenKnutsens avatar
Fick närmare 40k när jag fyllde 16, att disponera efter eget behag. La 10k på ett körkort och bestämde mig för att 30k var en rimlig buffert. Konstigt att körkortet var så prioriterat.
Hade lika väl kunnat spara allt.
Citera
2015-07-31, 23:51
Medlem
Fick ca 23000 när jag var 18 eller 20 eller något sådant. Använde det till när jag köpte min lägenhet när jag var 22. Nu några år senare när jag inte längre äger någon lägenhet och pluggar så har detta bidrag hjälpt mig till att ha fått ihop min första miljon på kontot. Något som mina föräldrar aldrig hade.
Citera
2015-08-01, 02:49
Medlem
Spenderade pengarna på att spela Gothia Cup i B18 klassen, samt slösa pengar på att strosa runt i Göteborg under cupen. Helt klart värt det.
Citera
2015-08-01, 03:12
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Idiotisk att ge barnen tillgång till en större summa pengar redan vid 18 års ålder. Det bevisar också många inlägg i tråden där pengar slösats bort på "att ha kul".

Bättre att vänta tills de gått klart universitetet. Då behövs pengarna för att komma igång med livet. Dessutom är det en bra morot för att öka studiemotivationen. Ingen examen = inga pengar.
Citera
2015-08-01, 03:42
Medlem
heroinsunrises avatar
Vilka pengar då?
Citera
2015-08-01, 03:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xheqnhouz
Jag tycker i så fall det är bättre att föräldrar hjälper sina barn med konkreta saker, som t.ex. körkort, eller med insatsen till en hyresrätt eller liknande. När man läser om hur folk har supit och knarkat ("onödigt skit", om något...) upp pengarna, luktat det curlingbana lång väg. Sådana personer tycker jag knappast har förtjänat att bli myndiga. Utlandsresor, hemelektronik etc. tycker jag är utmärkta exempel på sådant som ungdomar kunde få jobba ihop till själva, så att de får lära sig ta ekonomiskt ansvar.

Även om flertalet svenskar skulle kunna lägga undan 1000 kr i månaden, finns det ju massor av lågavlönade som inte har det. Borde dessa inte få skaffa barn enligt dig?
Angående sista , enligt mig borde man fixa ihop det ekonomiskt innan man skaffar barn.

Sen är det klart att alla barn inte är plannerade osv och att folk verkligen verkligen vill ha barn när dom är unga.

Men det jag vill säga är att det finns väldigt väldigt många familjer som har råd att lägga undan 1000kr men som inte gör det pga snålhet egoism. Man kör med "ungarna ska få stå på egna ben det fick minsann jag göra". En jävla ursäkt för att man är en snål förälder.
Citera
2015-08-01, 06:40
Bannlyst
jag fick ett packe folköl när jag fyllde 18, dom drack jag upp samma kväll
Citera
2015-08-01, 09:07
Medlem
fick ut 20 000 från en försäkring efter ett rätt fult ärr jag har. köpte en elgura när jag va typ 16 å resten finansierade mitt körkort...

sen fanns det ett fondsparande med vilka jag köpte min första bil, minns inte summan men gissar på 30-35 tkr.

jag sparar lite till mina barn, kommer bli mer i framtiden men har redan börjat iallafall även om ekonomin är rätt ansträngd just nu. kommer dock inte ge dem dessa i en klumpsumma å låta dom göra vad dom vill, utan kommer bekosta när dom kommer med vettiga förslag till vad dom ska användas... är okej med grejer som Körkort, bostad, möblemang, studier....

resor, fester eller annat trams kan dom glömma.
Citera
2015-08-01, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iphone69
Angående sista , enligt mig borde man fixa ihop det ekonomiskt innan man skaffar barn.

Sen är det klart att alla barn inte är plannerade osv och att folk verkligen verkligen vill ha barn när dom är unga.

Men det jag vill säga är att det finns väldigt väldigt många familjer som har råd att lägga undan 1000kr men som inte gör det pga snålhet egoism. Man kör med "ungarna ska få stå på egna ben det fick minsann jag göra". En jävla ursäkt för att man är en snål förälder.

Vilken jävla dynga. Först anklagar du föräldrar som inte kan lägga undan 1000 kr i månaden och sen föräldrar som inte ger sina barn pengar?

Tror du att vuxenlivet fungerar likadant eller? En klumpsumma pengar, speciellt med dina mått mätt, hindrar ju ungarna att se konsekvenser för sina handlingar. Något ungdomar idag behöver mer än någonsin.

Visst, det kanske fungerar som buffert i ett par år, men direkt pengarna tar slut försvinner den ekonomiska friheten och ungarna ringer föräldrarna efter mer. Jag har varit student, jag har sett exakt detta scenario utspela sig flera gånger.
Citera
2015-08-01, 12:08
Medlem
vikingrods avatar
Jag fick en känga i arslet ut igenom dörren. Inga silkeshandskar och silversked i mun här inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in