2015-07-28, 22:11
Medlem
augusta66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iphone69
Man behöver inte vara curlad för att man får pengar när man fyller arton.

jag tror enbart att du är avundsjuk för att dina föräldrar är egoistiska/snåla .

Att som förälder lägga in en tusenlapp varje månad är inga stora pengar och ger ditt barn en enklare start i livet. Att t.ex kunna köpa en bostad ist för att hyra för störda priser . Eller helt enkelt kunna untbilda sig utan att få skulder från CSN.

För övrigt så brände jag mina på resor och saker. Har sedan dess byggt upp ett nytt kapital samt köpt & renoverat en lgh.

Inte alla barn som har turen att ha föräldrar som kan undvara dom pengarna, fast dom (föräldrarna) gärna hade unnat oss detta. No hard feelings though, kärlek, gratis mat när man är hungrig och ett uppriktigt 'hur mår du' räcker långt.....
Citera
2015-07-28, 22:17
Medlem
Citat:

jag tror enbart att du är avundsjuk för att dina föräldrar är egoistiska/snåla .

Att som förälder lägga in en tusenlapp varje månad är inga stora pengar och ger ditt barn en enklare start i livet. Att t.ex kunna köpa en bostad ist för att hyra för störda priser . Eller helt enkelt kunna untbilda sig utan att få skulder från CSN.

För övrigt så brände jag mina på resor och saker. Har sedan dess byggt upp ett nytt kapital samt köpt & renoverat en lgh.
Jag som ej blivit curlad har förstått att man ej kan få allt på silverfat.

90-talisterna idag är söndercurlade av sina föräldrar.

När dom senare i livet flyttar/flyttade hemifrån så är de invanda att få allt utan ansträngning. Så då lånar de sönder sin ekonomi för att kunna fortsätta få allt på engång.

Jag är en stolt 70-talist och sparar tillsammans med min fru ca 30k varje månad.

Om jag är avundsjuk på folk som blir curlade så är mitt svar nej.
Citera
2015-07-28, 22:31
Medlem
Kristaallens avatar
Gjorde av dem på allt för mycket alkohol under min sommar i Strömstad, kul var de
Citera
2015-07-28, 22:32
Medlem
MindreModigMans avatar
Jag fick inga pengar men sommarjobbade 18-årssommaren vilket gav en liten dusör på kontot som användes till

- körkort
- resa
- sparande/aktier

Investeringen i aktier gav en hel del i avkastning
Citera
2015-07-28, 22:36
Medlem
Kaffenarkomanens avatar
Citat:

Långt från alla föräldrar kan lägga en 1000 lapp och det har knappast något med egoism/snålt att göra. Att ens tro det är hyffsat arrogant.

En bra uppfostran kommer man långt med och det behövs inga extrapengar för.
Citera
2015-07-28, 22:38
Bannlyst
Köpte en lägenhet.
Citera
2015-07-28, 22:39
Medlem
RaketStrump0rnas avatar
Ingen aning. krogen antagligen.
Citera
2015-07-28, 22:39
Medlem
Åkte på solsemester samt vintersemester med några kompisar o lite extra utekvällar.
Alltid jobbat dock så det var kul att få lite pengar man inte räknat med obkubde göra vad man ville med.
Citera
2015-07-28, 22:40
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qtip
Jag fick massa skulder av mina föräldrar =)
Skulder kan inte ärvas, sluta trolla. Du ärvde i alla fall inte kunskap om språket.
Citera
2015-07-28, 22:42
Medlem
Kaffenarkomanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Skulder kan inte ärvas, sluta trolla.
Nej men du kunde skriva bilen på dina barn. Fanns en del trevliga föräldrar som gjorde det och gav sina barn miljoner i skulder i parkeringsböter och liknande.
Citera
2015-07-28, 22:44
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffenarkomanen
Nej men du kunde skriva bilen på dina barn. Fanns en del trevliga föräldrar som gjorde det och gav sina barn miljoner i skulder i parkeringsböter och liknande.
Det är inte särskild svårt att utreda huruvida man "äger" en bil eller inte. Personen saknar uppenbarligen vad som behövs för att vara en kunnig individ och utreda detta. Vidare önskar han, se hans tidigare trådstarter, ligga med sina studenter när han eventuellt blir lärare.
Citera
2015-07-28, 22:46
Medlem
Kaffenarkomanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Det är inte särskild svårt att utreda huruvida man "äger" en bil eller inte. Personen saknar uppenbarligen vad som behövs för att vara en kunnig individ och utreda detta. Vidare önskar han, se hans tidigare trådstarter, ligga med sina studenter när han eventuellt blir lärare.
Man kom dock inte undan det. Det kom senare en lagändring pga att det utnyttjades och numer får man inte äga bil om man är under 18.
Tidigare minderåriga ägare är dock fortfarande skuldsatta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in