• 3
  • 4
2015-08-21, 16:23
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poke53281
Ja,

Jag har såld några saker (fått inn ca. 5000 spänn), och har fått några vikariat timmar hos några skolor i en grannkommun. (bara 3 dagar, så det blir inte så jättemycket), men det är ändå en start och en chans till att visa vad man går för.

Vi får se hur det går.
Bra, du har fått in foten i alla fall, skolor behöver ofta personal och är man väl inne så..! Håller tummarna för dig att det går bra.
Citera
2015-08-23, 05:33
Medlem
Poke53281s avatar
Så gick det bättre än förväntad.

Nu har jag redan varit på 2 av skolorna, och dom sloges om mig just nu. Det gick så bra att dom vill hyra mig till att vara anställd i flera månader.

Men det blir lite krig, för att dom andra skolorna var inte så glada för att jag fick fast anställning på en av skolorna, så dom blev rejält sura :/

Men skitsamma...nu får jag mera jobb!
Citera
2015-08-23, 06:15
Medlem
Bunnys avatar
Citat:

Nu har jag redan varit på 2 av skolorna, och dom sloges om mig just nu. Det gick så bra att dom vill hyra mig till att vara anställd i flera månader.

Men det blir lite krig, för att dom andra skolorna var inte så glada för att jag fick fast anställning på en av skolorna, så dom blev rejält sura :/

Bra att du får börja arbeta

Några reflektioner utifrån vad du skrivit i tråden...

1. Du inser väl att branschen du lämnat med all sannolikhet inte erbjuder någon väg tillbaka? Som du nog vet är den under hård press och i snabb omvandling. Utifrån de förutsättningarna - hur ser dina långsiktiga planer ut, vad har du tänkt arbeta med?

2. Av det du skrivit framgår att du lever ekonomiskt eftertänksamt, försöker sänka utgifter och kapa onödiga kostnader. Samtidigt, när det gäller inkomster är rationaliteten som bortblåst, då låter du moraliska föreställningar komma i vägen för vad som är ekonomiskt rationellt Reflektioner kring det?
Citera
2015-08-23, 06:46
Medlem
Poke53281s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
1. Du inser väl att branschen du lämnat med all sannolikhet inte erbjuder någon väg tillbaka? Som du nog vet är den under hård press och i snabb omvandling. Utifrån de förutsättningarna - hur ser dina långsiktiga planer ut, vad har du tänkt arbeta med?

Dock inte helt sant. Jag har upplevd det här i många år, också i Norge / Danmark etc. Jag har även varit med i böcker om 3D, och varit inviterat till dom älsta konstskolarna för jag är ganska så känd inom 3D världen, isär open source. Jag har haft flera jobb inom 3D, även efter 3 års ledighet. 3D är något jag har som intresse och alltid arbetar med, har även vunnit flera konkurrencer online etc. Det finns inte en Svensk (såvida jag vet) som modellerar snabbare än jag.

Citat:
2. Av det du skrivit framgår att du lever ekonomiskt eftertänksamt, försöker sänka utgifter och kapa onödiga kostnader. Samtidigt, när det gäller inkomster är rationaliteten som bortblåst, då låter du moraliska föreställningar komma i vägen för vad som är ekonomiskt rationellt Reflektioner kring det?

Ja den är ju strax lite svårare, jag är ju lite filosofisk omkring det hela. Jag tänker så här - livet lever vi ju nu och här, det finns ingen garanti för att vi överlever tills vi är 100 år, tänk hur surt det ville vära om du sparade upp till din ålderdom...bara för att dö af stroke eller hjärtinfarkt för du äns kan använda den. Och jag har lite koll på mina grannar, en av dom klagar på att hon inte kan se tv då hon är halvblind, den andra klagar över att hon inte kan göra något då hon har smärtor i ryggen, nu ser du...jag har bott många år i min villa...kvitt o fritt...då jag är skuldfri o fortfarande ung.

Jag tycker personligen jag har dragit det längsta strået.
Citera
2015-08-23, 10:39
Medlem
Snoovits avatar
Citat:

Grattis!!
Citera
2015-08-23, 12:26
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ja den är ju strax lite svårare, jag är ju lite filosofisk omkring det hela. Jag tänker så här - livet lever vi ju nu och här, det finns ingen garanti för att vi överlever tills vi är 100 år, tänk hur surt det ville vära om du sparade upp till din ålderdom...bara för att dö af stroke eller hjärtinfarkt för du äns kan använda den. Och jag har lite koll på mina grannar, en av dom klagar på att hon inte kan se tv då hon är halvblind, den andra klagar över att hon inte kan göra något då hon har smärtor i ryggen, nu ser du...jag har bott många år i min villa...kvitt o fritt...då jag är skuldfri o fortfarande ung.

Jag tycker personligen jag har dragit det längsta strået.

Vet inte om du missförstod vad jag syftade på, men får iaf det intrycket...det jag menade var att du jagar små kostnader genom att byta lampor, täta fönster osv, vilket (även om det handlar om små summor) är ekonomiskt rationellt. Samtidigt agerar du ekonomiskt tvärtemot när det gäller inkomster, vilket handlar om större summor. Då är du helt irrationell och väljer av vad som verkar vara stolthet att inte ansöka om ersättning fast du kan det (syftar alltså på a-kassa). Du jagar med andra ord småslantarna men låter bli att bry dig om att du samtidigt förlorar dom större, det var det menade

En reflektion förresten, som är helt offtopic...utifrån de ordval du gjort i dina inlägg...gissar jag rätt om jag gissar att du från början kommer från Norge?
Citera
2015-08-23, 13:11
Medlem
hm att sätta dig i en hyresrätt är ju väldigt osmart då hyresrätter kostar ganska stora summor med pengar varje månad.

Mycket bättre att satsa på att behålla huset alternativt sälja huset och köpa dig ett nytt boende någonstans där det finns jobb åt dig.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in