• 1
  • 2
2015-07-28, 09:22
Medlem
Poke53281s avatar
Kära Flashbackare.

Jag sitter i en lite tråkig situation just nu och har lite svårt vid att ta mej ur den, så jag funderar om det vore bäst att sälja huset eller ta upp ett lån på huset och leva som normalt?

Som läget är nu:

- Arbetssökande.
- 100 % ägare av egen villa. Värde omkring 600.000 SEK (ingen banklån än så länge).
- Inte berättigat A-kassa eller alfakassa då jag har gått och småjobbat men inte nog till att få stöd.
- Lever på min kredit nu (säljer några småsaker för att fylla på den).
- Låga utgifter.
- Bor på en ort var det finns ca. 30 lediga jobs.

Eftersom jag inte betalar någon hyra, och använder pelletsvärme, så är mina kostnader mycket låga, det är just det som gör att jag har kunnit leva så här i ganska lång tid utan att ta på mej skulder och lån. Jag hade ett ganska bra arbet inom reklambranchen och har levd på sparade pengar till nu.

Frågan:

Vore det bättre att jag tog upp ett lån tills bättre tider i villan eller vore det bättre att bara sälja?
När man tar upp ett lån utan fast arbete är räntan väl ganskad dyr eller hyr?

Så ska jag sälja och leva i en hyresrätt istället?

Tackar för förslag, ideer m.m.
Senast redigerad av Poke53281 2015-07-28 kl. 09:24. Anledning: Lite stavkoll
Citera
2015-07-28, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poke53281
Kära Flashbackare.

Jag sitter i en lite tråkig situation just nu och har lite svårt vid att ta mej ur den, så jag funderar om det vore bäst att sälja huset eller ta upp ett lån på huset och leva som normalt?

Som läget är nu:

- Arbetssökande.
- 100 % ägare av egen villa. Värde omkring 600.000 SEK (ingen banklån än så länge).
- Inte berättigat A-kassa eller alfakassa då jag har gått och småjobbat men inte nog till att få stöd.
- Lever på min kredit nu (säljer några småsaker för att fylla på den).
- Låga utgifter.
- Bor på en ort var det finns ca. 30 lediga jobs.

Eftersom jag inte betalar någon hyra, och använder pelletsvärme, så är mina kostnader mycket låga, det är just det som gör att jag har kunnit leva så här i ganska lång tid utan att ta på mej skulder och lån. Jag hade ett ganska bra arbet inom reklambranchen och har levd på sparade pengar till nu.

Frågan:

Vore det bättre att jag tog upp ett lån tills bättre tider i villan eller vore det bättre att bara sälja?
När man tar upp ett lån utan fast arbete är räntan väl ganskad dyr eller hyr?

Så ska jag sälja och leva i en hyresrätt istället?

Tackar för förslag, ideer m.m.
Frågan är om du ens får låna utan inkomst, tveksamt. Men om du får det så får du bolåneränta som alla andra.
Sälja, samma där, får du ens ett hyreskontrakt utan inkomst?
Citera
2015-07-28, 09:41
Medlem
Försök fixa ett jobb först, kanske på annan ort om det känns lättare.
Du bor ju billigt just nu, så det läget skulle jag inte ändra på. Och det kan vara mycket svårt att få kontrakt på en hyresrätt om man inte kan uppvisa inkomst.
Citera
2015-07-28, 09:48
Medlem
Poke53281s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Frågan är om du ens får låna utan inkomst, tveksamt. Men om du får det så får du bolåneränta som alla andra.
Sälja, samma där, får du ens ett hyreskontrakt utan inkomst?

Det finns lån till dom som inte har en fast inkomst, tror dom heter BlueStep. Men räntan är ganska hög, omkring 10% viss jag inte minns helt fel?

Och säljer jag så har jag ju 600.000 på konton, är inte så svårt att hyra när man kan visa att man kan betala.
Citera
2015-07-28, 09:52
Medlem
Poke53281s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Försök fixa ett jobb först, kanske på annan ort om det känns lättare.
Du bor ju billigt just nu, så det läget skulle jag inte ändra på. Och det kan vara mycket svårt att få kontrakt på en hyresrätt om man inte kan uppvisa inkomst.

Nej, det är ett rätt så bra läge. Men jag söker jobb hela tiden, det är bare inte så förbaskat lätt just nu, har forsökt hela Skåne. Ger inte upp så lätt. Det bästa ville ju absolut vara att bo kvar, jag gillar mitt hus.

Säljer jag det har jag ju 600.000 spänn i banken, det kan man lätt få hyra på då hyresvärden ju ser att man har stålarna för en lång tid framöver.
Citera
2015-07-28, 10:13
Medlem
Citat:
Det finns lån till dom som inte har en fast inkomst, tror dom heter BlueStep. Men räntan är ganska hög, omkring 10% viss jag inte minns helt fel?

Och säljer jag så har jag ju 600.000 på konton, är inte så svårt att hyra när man kan visa att man kan betala.
Jag skulle inta ta ett högräntelån i din situation! Ok om man vet att det är för X månader och man är garanterad intäkt och att kunna avsluta lånet inom Y månader, men du verkar ju inte ha en sån situation. Låna för att leva, det är ohållbart. I slutändan kommer du ändå få sälja huset och då har du bara förlängt plågan, till en hög kostnad.
Vet du ens att du kan få huset sålt, det låter som en väldigt liten ort du bor på?

Sen är det inte alls säkert att du kan få hyra bara för att du har pengar på banken. 600 är för övrigt inte jättemycket, det räcker 2 år kanske? Sen sitter värden där med en arbetslös hyresgäst.

Se till att få ett jobb, vilket som helst, var som helst, istället för att uttömma din sista ekonomiska reserv.
Citera
2015-07-28, 10:16
Medlem
Citat:

10% ränta är absolut ingenting du ska nöja dig med. Så fort du skaffat en bra inkomst bör du i dagens ränteläge kunna ligga någonstans runt snitträntan om du nu skulle vilja belåna villan.

Citat:
Nej, det är ett rätt så bra läge. Men jag söker jobb hela tiden, det är bare inte så förbaskat lätt just nu, har forsökt hela Skåne. Ger inte upp så lätt. Det bästa ville ju absolut vara att bo kvar, jag gillar mitt hus.

Säljer jag det har jag ju 600.000 spänn i banken, det kan man lätt få hyra på då hyresvärden ju ser att man har stålarna för en lång tid framöver.
Fortsätt kämpa på med jobbsökandet, det är den enskilt viktigaste delen till att få styr på din situation igen. Angående att du har ett sparkapital så värderar hyresvärdar det där lite olika men rent generellt är det enbart sett som en bonus. Vanligtvis krävs en fast inkomst.
Citera
2015-07-28, 10:43
Medlem
Ansök om bostadsbidrag.
Försök behåll huset om du gillar det. Prata med en vanlig bank först och förklara läget, de borde inte vara helt omöjliga om du inte har några lån sen tidigare, hus är en då en säkerhet för dom.
Citera
2015-07-29, 02:37
Medlem
Poke53281s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mazzazz
Ansök om bostadsbidrag.
Försök behåll huset om du gillar det. Prata med en vanlig bank först och förklara läget, de borde inte vara helt omöjliga om du inte har några lån sen tidigare, hus är en då en säkerhet för dom.

Jag kommer nog att prata med min lokala bank.

Btw: Jag har kollat det det där med bostadsbidrag, och medmindre dom har nya regler i 2015, så faller jag tyvärr ennu engång mellan två stolar, man kan få bostadsbidrag när man är under 29 och över 55 år, jag är ungefärlig mitt i mellan

Min stora "fel" var att jag var för stolt till att söka bidrag eller leva på a-kassa, så jag levade på sparade pengar medan jag sökte andra jobb, men dom tog slut efter någon tid. Jeg hade också lite vikarie jobb, men det rack inte sen till någon A-kassa.

Arbetsförmedlingen har sagt att jag kan söka soc. bidrag. men fan inte fan om jag vill vara känd i stan som en socialbidrag mottagare...

argh....better get that damn job!
Citera
2015-07-29, 08:49
Medlem
Citat:
Arbetsförmedlingen har sagt att jag kan söka soc. bidrag. men fan inte fan om jag vill vara känd i stan som en socialbidrag mottagare...
Du måste ju inte sätta upp skyltar på stan om att du går på soc.
Citera
2015-07-29, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mazzazz
Ansök om bostadsbidrag.

Det förutsätter att TS antingen är max 29 år eller har barn.
Citera
2015-07-29, 10:23
Medlem
Sök socialbidrag. Du biter bara dig själv i svansen om du inte gör det. Om du säljer huset har du förutom det som nämnts ovan, även en reavinstskatt på 22%. Om du ärvt ett gammalt hus kan det bli mycket pengar. Dessutom kommer det kapital du får behålla snabbt att förbrukas om du hyr en lägenhet istället.

Låt inte stoltheten bedra visheten! Eller skyll dig själv, igen!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in