2015-08-02, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herr.konkel
Intressant tråd.
Inte omöjligt att jag gör samma tråd om 2 år, då min firma som betalar bra går ikull.

Har ett par frågor men vill börja med att lycka TS lycka till och säga - sälj inte ditt hus!
Att äga något tror jag kommer att vara en mycket värdefull investering när vårt samhälle kollapsar och det gör det snart (USA skuld, kinas nyliga crash och problematiken i syren/ukraina - för att inte tala om grekland)

Hur som helst - äger du ditt hus kan ingen göra anspråk på det, har du 5% skuld så kan någon göra anspråk. Jg tror 80% eller 5 % skuld kvittar om d är torsk.

Min fråga är som diskuterats redan - Du skall definitivt söka så mycket bidrag du kan - det finns 'människor' i vårt samhälle som inte pratar ett ord svenska och dom får hjälp med att söka alla tillgängliga bidrag, dom får den hjälpen som en SoC-hjälp.. du kan göra det samma.

När det gäller SoC och bidrag - jag satsar oxå som många sagt på att hitta ett billigt levende, hyra, räkningar osv - kan SoC tvinga en att sälja huset och leva på pengarna som blir över??

Klart du måste sälja huset enlig soc, kan vara annat om du har småbarn och boendekostnaden är billig.

Men förstår inte varför du tror/tycker att skattebetalarna skall betala så du kan bo i hus?

Skall skattebetalarna betala till alla dessa bolånetorskar oxå som kommer att gå i väggen när räntorna höjs oxå?

Nej lever folk över sina tillgångar så får de stå sitt kast.
Citera
2015-08-02, 14:48
Medlem
Om jag köper ett hus, amorterar av det med skattad lön och bolånebubblan ökar värdet på huset så har jag ett värde på ett hus jag inte vill ha -endas fiktivt värde.

Om jag blir arbetslös och klarar mint hus med 2.200 sek per månad och har ett inneboende värde på 2msek (som inte ger någon finansiell avkastning) på 2% per år efrersom en massa idioter fortsätter köpa för lånade pengar och Ingves har sin sjukdom

Skall jag då tvingas sälja till marknadspris och hyra med högre månatlig kostnad??
utöver detta betala skall på försäljningen och antagligen slänga massor med grejjer jag inte kan ta med?

Viss måste vä ädå SoC betala mellan skillnaden mot billigaste kommunala boende eller är jag helt ute.??
Citera
2015-08-02, 16:17
Medlem
Poke53281s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Vad var du för arbetserfarenheter? I första fall ta telefonförsäljarjobb i Malmö så länge..

Här får du jobb rakt av enbart av etnisk merit

http://www.arbetsformedlingen.se/For...7b612d78000171

Tack for förslaget, skickar iväg en ansökning genast!

Av arbetserfarenhet är jag primärt 3D grafiker/modellör/animator.
Har även arbetat på en liten lokaltidning som annonsgrafiker / originalare.
Annars brukade jag vara service tekniker (inte bildad), men från den gång man inte behövde
gå på en skola, men bara vara i praktik - då blev jag servicetekniker för commodore computers
(back in the days), sen för jag tog en utbidning som Prof. Animator, så har jag ströjobbat i olika datoraffärer som tekniker och säljare.
Citera
2015-08-02, 23:01
Medlem
Snoovits avatar
Jag beklagar din tråkiga situation och hoppas du får arbete snarast.

Jag håller med övriga i tråden som ger dig rådet att inte sälja huset.

Jag har inte lusläst tråden men du har inte kollat upp möjlighet till timanställning inom tex hemtjänst i kommunen där du bor? Eller som personlig assistent, eller varför inte kontaktfamilj/person till Individ o familjeomsorgen?

Har du möjlighet att belåna huset?

Kanske en inneboende? Jag har just nu en inneboende som sos betalar hyran för men jag har också haft hyresgäster som sökt boende på tex Blocket.

Lycka till!
Citera
2015-08-03, 03:44
Medlem
Poke53281s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snoovit
Jag beklagar din tråkiga situation och hoppas du får arbete snarast.

Jag håller med övriga i tråden som ger dig rådet att inte sälja huset.

Jag har inte lusläst tråden men du har inte kollat upp möjlighet till timanställning inom tex hemtjänst i kommunen där du bor? Eller som personlig assistent, eller varför inte kontaktfamilj/person till Individ o familjeomsorgen?

Har du möjlighet att belåna huset?

Kanske en inneboende? Jag har just nu en inneboende som sos betalar hyran för men jag har också haft hyresgäster som sökt boende på tex Blocket.

Lycka till!

Tackar.
Just nu klager dom över FÖR många timanställda inom hemtjänsten då dom äldre inte gillar att det finns nytt personale varje dag.

Ja - jag kan belåna huset.

Och det med en hyresgäst har jag absolut tänkt över, jag tänkte att inreda övervåningen, allt som behövs är att installera en dush (toa och vatten finns), och kanskje stänga av trappen, och montera en trappa till balkongen som ytterdörr no. #2. Men bygglov kostar pengar, och alla modifieringar kommer också till att kosta ganska mycket.

Tänker att söka timvikarie i några närliggande kommuner nu.
Citera
2015-08-03, 11:29
Medlem
Snoovits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poke53281
Tackar.
Just nu klager dom över FÖR många timanställda inom hemtjänsten då dom äldre inte gillar att det finns nytt personale varje dag.

Ja - jag kan belåna huset.

Och det med en hyresgäst har jag absolut tänkt över, jag tänkte att inreda övervåningen, allt som behövs är att installera en dush (toa och vatten finns), och kanskje stänga av trappen, och montera en trappa till balkongen som ytterdörr no. #2. Men bygglov kostar pengar, och alla modifieringar kommer också till att kosta ganska mycket.

Tänker att söka timvikarie i några närliggande kommuner nu.

Du behöver inte bygga om halva huset för att ha en hyresgäst. Allt som behövs är ett rum sen kan ni dela på de gemensamma utrymmena.
Citera
2015-08-04, 14:25
Medlem
Du kan söka retroaktiv akassa förutsatt att du varit yrkesverksam medlem i minst 12 månader samt anmält till försäkringskassan när du blev arbetslös.

Googlade bara lite snabbt, men verkar som att du kan få retroaktiv ersättning från den dag du anmälde dig hos försäkringskassan.

Skulle det vara en möjlig väg för att få ut en klumpsumma?
Citera
2015-08-04, 21:36
Medlem
Poke53281s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mcLarsson
Du kan söka retroaktiv akassa förutsatt att du varit yrkesverksam medlem i minst 12 månader samt anmält till försäkringskassan när du blev arbetslös.

Googlade bara lite snabbt, men verkar som att du kan få retroaktiv ersättning från den dag du anmälde dig hos försäkringskassan.

Skulle det vara en möjlig väg för att få ut en klumpsumma?

Jag har försökat att få alfakassa, men det fick jag inte, jag fick avslag - retroaktivt.
Citera
2015-08-20, 20:46
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poke53281
Jag har försökat att få alfakassa, men det fick jag inte, jag fick avslag - retroaktivt.
Hur går det för dig, händer det nåt positivt?
Citera
2015-08-21, 00:30
Medlem
Poke53281s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Hur går det för dig, händer det nåt positivt?

Ja,

Jag har såld några saker (fått inn ca. 5000 spänn), och har fått några vikariat timmar hos några skolor i en grannkommun. (bara 3 dagar, så det blir inte så jättemycket), men det är ändå en start och en chans till att visa vad man går för.

Vi får se hur det går.
Citera
2015-08-21, 00:43
Medlem
Om du säljer måste du ju också betala vinstskatt.
Citera
2015-08-21, 06:42
Medlem
Du har ju världens läge som har så billiga boendekostnader.

Jag skulle sökt jobb i Norge, vilket "timjobb" som helst. Affärer, Bensinstationer m.m.

Om du sen hyr in dig i billigaste skitlägenheten du hittar, så kan du alldeles säkert klara dig fint.

Du kommer räknas som pendlare, så du kan dra av i princip all skatt. Därmed lär det räcka GOTT att jobba måndag-torsdag eller t.o.m. måndag-onsdag. Resten av veckan chillar du i skåne. Gör du detta ett år kan du spara ihop tillräckligt för att bo nåt år till. Under dessa två år ska du klara av att hitta ett jobb i din omnejd.

Annars kan du ju alltid starta nåt billigt företag. Typ importera grejer från Kina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in