Jag kan bara informera om vad jag skulle gjort.
Uppmanar dig inte till något. Var och en har fri vilja.
Jag skulle bott kvar i huset.
Sett över allt med enkla medel för att få ner driftskostnaderna.
Typ täta fönster, golvlister och dylikt för att behålla värmen inne.
Ställt ned värmen på vintern hösten till det lägsta jag klarat av att leva i för att spara.
Jag hade dragit i handbromsen med ALLT. Inte ätit ute en enda gång, lagat det enklaste som går hemma varje dag. Cyklat till affären.
Om du kan elda med ved hade jag letat efter något att elda med utomhus och tagit in.
Jag har hört talas om folk som "lånat" ved och kört på det en hel vinter t.ex
Säg upp allt du är med i. Facket, onödiga försäkringar, internetuppkoppling, telefon, tvkanaler, radiotjänst och sådant kommunistskräp. Det enda som är din fasta utgift blir boendet. Värme, vatten, el och absolut billigaste hemförsäkringen som går att hitta.
Gå in på compricer.se t.ex och jämför alla kostnader för el och hemförsäkring och dylikt och BYT BYT BYT om du hittar billigare. Var inte en trogen kund för då blir man lurad. Jag var dum och trogen förut men märkte att alla löften om samlingsrabatter var lögner och jag fick ner priset då jag delade upp mina försäkringar t.ex
Sedan hade jag kört på WIFOG som är gratis för uppkoppling och ringt via skype till andra som har skype och sedan skulle jag mailat så mycket som möjligt av min resterande kommunikation.
Om du har bra kontakt med dina grannar så försök hjälpas åt med saker och var inte rädd för att fråga dem om hjälp tillbaka med något så du slipper leja ockrande hantverkare för reparationer och dylikt. Mycket går att fixa med enkla medel man ofta redan har hemma.
Jag hade också varit väldigt noga med renlighet och kontoll på vattenkranar och dylikt och stängt vatten för t.ex tvättmaskin och diskmaskin så fort det är klart för att undvika vattenskada. Även om försäkringen täcker upp mycket så kommer det ändå kosta då man behöver gå omvägar under omställningsperioden då något händer.
Spara varenda krona! Tänk att du köper dig tid att bo i huset som du tycker om genom att spara spara spara. Ju snabbare pengarna tar slut ju snabbare kanske du måste sälja och flytta.
Sök socialbidrag, googla fram kontaktuppgifter till ditt lokala socialtjänstkontor och maila dem och boka möte för att tala om din situation. Då du kommer dit sen kan du inte prata om att "vara för stolt för att söka bidrag" för då kommer de neka dig och ge pengarna till någon pundare istället.
Hoppas det går bra för dig och fortsätt skriva i tråden