2015-07-29, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Jo det är samma sak. Apple gör ju så sjukt mycket vinst så då har ju jag rätt att sno en Iphone. Eller?

Om jag visste att risken vore obefintlig att åka dit så ja, då hade jag snott iphonen. Men nu funkar det inte riktigt så.
Citera
2015-07-29, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saturnuspojken
Om du snor nåt så finns inte längre originalet kvar men kopierar du finns originalet kvar.

Du tar ju något som inte är ditt. Skillnaden är att till skillnad från iphonen så finns det ingen produktionskostnad för ägaren för ditt ex av filmen.
Citera
2015-07-29, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av awerty
Istället för att lägga tid och pengar på att jaga folk som lägger upp filmer på internet, borde polisen fokusera på att avhysa tiggare.

haha humor. Allt är tiggarnas fel.
Citera
2015-07-29, 09:36
Bannlyst
Citat:
Om du snor nåt så finns inte längre originalet kvar men kopierar du finns originalet kvar.

Du är endast beredd att betala för masterfilmen alltså? Allt annat är väl kopior?

När någon skapar en film är tanken att någon skall titta på den. Om jag tittar på den som en kopia, på bio eller skiva är väl ingen skillnad? Jag har i samtliga fall fått den upplevelse skaparen avsåg.
Citera
2015-07-29, 09:40
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fugglarn
Sitter alltså vuxna människor i Sverige idag och behöver svensk text för att se på engelska filmer?

Känns ju som en bra sak att de har tvingats stänga ner isåfall, utbilda er lite.

Nittio procent av svenskarna har inte så bra engelska att de skulle förstå precis allt i en film; nyanser, sarkasmer, o s v...
Citera
2015-07-29, 09:49
Medlem
Björnbärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Finns det några som helst praktiska möjligheter att förhindra fildelning som strider mot gårdagens immaterialrätt? Förmodligen inte. Iaf inte i ett demokratiskt samhälle.

Nästa fråga blir: Är fildelning ett brott enligt den allmänna brottsuppfattningen? Nej.

Jo och jo.

Varför skulle internetleverantörer inte få eller kunna ge ut användarens uppgifter till polisen om ett brott uppenbarligen begås?

Om du med andra frågan menar fildelning av material som berörs av upphovsrätt, så jo, klart att det uppfattas som ett brott. Varför ska folk fritt få dela något som någon annan skapat, och uppenbarligen inte vill dela gratis?
Citera
2015-07-29, 09:51
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Björnbär
Jo och jo.

Varför skulle internetleverantörer inte få eller kunna ge ut användarens uppgifter till polisen om ett brott uppenbarligen begås?

Om du med andra frågan menar fildelning av material som berörs av upphovsrätt, så jo, klart att det uppfattas som ett brott. Varför ska folk fritt få dela något som någon annan skapat, och uppenbarligen inte vill dela gratis?

På vilket vis är det uppenbart?
Citera
2015-07-29, 09:52
Medlem
KaptenBs avatar
Citat:
Att sno och kopiera en Iphone är inte samma sak.

Nej resultat blir detsamma, företaget förlorar pengar. Dessutom var argumentet att företaget tjänar så mycket pengar. Då borde det även gälla Apple.
Citera
2015-07-29, 09:54
Medlem
KaptenBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebbe.Taxx

När någon skapar en film är tanken att någon skall titta på den. Om jag tittar på den som en kopia, på bio eller skiva är väl ingen skillnad? Jag har i samtliga fall fått den upplevelse skaparen avsåg.

Jag tror att tanken inte bara är att folk ska se den. Tanken är även att det som gjort filmen ska få betalt.
Citera
2015-07-29, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Jaa och? Brukar du även gå in och sno den nya Iphonen när den släps?

Exakt var i min text skriver jag att jag själv laddar ner illegalt eller anser det vara okej? Det enda jag skriver är att filmbolagen tjänar jävligt mycket pengar.

Hade de sänkt priserna med 25% så hade de fortfarande tjänat jävligt mycket pengar.

Att några filmer floppar är ingen ursäkt för att höja priset på allt annat. Misslyckas man med en investering har man i nio fall av tio gjort för dåliga undersökningar inom sitt kundsegment.
Citera
2015-07-29, 10:07
Medlem
LaGrandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jurassic
Vi tar nya jurassic world som exempel. Siffrorna är i Dollar.

Kostade 150 miljoner att spela in.
Har nu tjänat in 1500 miljoner (1,5 miljarder).

De har alltså fått in 10 kronor på varje satsad krona.
Och då går filmen fortfarande på bio, vilket betyder att det kommer rulla in mer cash när filmen säljs, hyrs, och när det produceras prylar som penfack, pärmar och tshirtar med dinosaurier på.

Edit. Siffror tagna från olika nyhetsidor på nätet.

Varför tar folk vara upp de mest framgångsrika filmerna genom tiderna?
En film med svenskintresse är ju Child 44 som kostade $50 miljoner att producera men som dragit in $3 miljoner på biograferna. Ja, det var en dålig film men var mest ett exempel på att allt inte går runt. Sedan kanske allt inte skall gå runt heller för skit skall inte premieras...
Citera
2015-07-29, 10:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Glozelle
brottet borde rimligen bli "brott mot upphovsrättslagen" och straffet kommer troligen hamna i samma nivå som pirate bay rättegången gissar jag på..

att dem inte la ut filmer är en kraftig försköning skulle jag vilja säga.. Det dem har gjort är att dem har suttit på flera trackers bla sparvar där dem har laddat hem serierna till sina datorer och sedan från sina datorer har dem laddat upp på vk.com detta kommer domstolen anse som att dem har laddat upp filmerna gissar jag på....

jag tycker personligen att det är lite små komiskt att kidsen tror att dem har varit helt säkra när dem har laddat upp klippen på vk. För alla som har minsta kunskap om vk och politiken bakom den sidan vet att dem med glädje delar med sig om info till myndigheter mm faktum är att dem vid upprepade fall även kontaktat utländska antipiratorganisationer såsom mpaa brein och försett dem med kompletta loggar

Men för helvete! Ett jävla rätt med "dem", och det var i den sista meningen.

Ont: Tråkigt, för swefilm var ju bra. Han håller gråten inom sig i videon, och det är ju lite gay kan man tycka...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in