• 1
  • 2
2015-07-27, 16:01
Medlem
Hej!

Jag tror fler personer haft samma problem och jag behöver bara höra mig lite omkring.

Jag och min sambo har ofta kunna betala hyran, men just nu så har han precis startat upp ett eget företag (så lön kommer att dröja..)Så jag har fått tagit ansvar att betala hyran.
Och jag själv hade sommarjobb men fick blev avskedad. Juni månad, sen efter det har jag varit som en hök på Arbetsförmedlingen för att skaffa nytt jobb och vice verse.

Jag fick lön och betala in som vanligt, men nu Juli månad fick jag min sista lön och jag har försökte sparat mina pengar så mycket jag kan, men det mesta går ju till mat och i detta fall så är svårt att båda spara och dra in på mat.

Jag hade sparat ihop 2 400 kr men nu ligger jag på 1 400kr pga köpt mat. Och behöver 3 400kr för hyran. Har ni några förslag?

Prata med hyresvärden gjorde jag och hon sa att jag får bara betala in det jag har så länge.

Så har ni några förslag på hur jag kan lösa det eller är det som det är?
Bara seriösa svar, är jag tacksam för!
Citera
2015-07-27, 16:04
Medlem
bithaxs avatar
Men du måste ha mer buffert, hur skall det annars kunna funka?
Jag har alltid en buffert på minst en månadslön att ta av om allt kör sig.
Citera
2015-07-27, 16:05
Medlem
NovaOculuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Werty89
Hej!

Jag tror fler personer haft samma problem och jag behöver bara höra mig lite omkring.

Jag och min sambo har ofta kunna betala hyran, men just nu så har han precis startat upp ett eget företag (så lön kommer att dröja..)Så jag har fått tagit ansvar att betala hyran.
Och jag själv hade sommarjobb men fick blev avskedad. Juni månad, sen efter det har jag varit som en hök på Arbetsförmedlingen för att skaffa nytt jobb och vice verse.

Jag fick lön och betala in som vanligt, men nu Juli månad fick jag min sista lön och jag har försökte sparat mina pengar så mycket jag kan, men det mesta går ju till mat och i detta fall så är svårt att båda spara och dra in på mat.

Jag hade sparat ihop 2 400 kr men nu ligger jag på 1 400kr pga köpt mat. Och behöver 3 400kr för hyran. Har ni några förslag?

Prata med hyresvärden gjorde jag och hon sa att jag får bara betala in det jag har så länge.

Så har ni några förslag på hur jag kan lösa det eller är det som det är?
Bara seriösa svar, är jag tacksam för!
Kan du låna av era föräldrar, fyra föräldrar blir mindre än 1000kr skuld till alla.
Citera
2015-07-27, 16:06
Medlem
NovaOculuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Jag har alltid en buffert på minst en månadslön, max 100tk att ta av om allt kör sig.
en årslön på kontot är väl minsta rekommendation?
Citera
2015-07-27, 16:07
Medlem
Paddington75s avatar
Sälj av prylar på blocket. Brukar gå snabbt om du tar schyssta priser.
Citera
2015-07-27, 16:08
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NovaOculus
en årslön på kontot är väl minsta rekommendation?

Har inte jobbat ett år, så det är praktiskt omöjligt för mig.
Under studietiden sparade jag dock lån och bidrag, samt hade sommarjobb från vilka jag la undan pengar som jag sedan drygade ut med när jag torskade och inte fick CSN vilket hände rätt ofta.

Det kallas att periodisera, och det är alltså inget sparande.
Senast redigerad av bithax 2015-07-27 kl. 16:14.
Citera
2015-07-27, 16:08
Citat:
Ursprungligen postat av Werty89
Jag och min sambo har ofta kunna betala hyran,
Ofta? Ni har alltså ofta kunnat betala hyran, men inte alltid? Typ, tio av tolv månader då eller? Det är ju ofta, nästan alltid.
Citera
2015-07-27, 16:12
Medlem
Scraps avatar
Hur blir man avskedad från ett sommarjobb?

Du har en schysst hyresvärd i alla fall. Kan du inte låta sambon hjälpa dig med hyran eller har jag missuppfattat något? Låna av någon, sälj saker osv, det gamla vanliga.
Citera
2015-07-27, 16:13
Medlem
NovaOculuss avatar
Citat:
Har inte jobbat ett år, så det är praktiskt omöjligt för mig.
Under studietiden sparade jag dock lån och bidrag, samt hade sommarjobb från vilka jag la undan pengar som jag sedan drygade ut med på vintern.

Det kallas att periodisera, och det är alltså inget sparande.
skoja bara

du har rätt, man skall "spara" när man har pengar till tillfällen då man inte har det, annars överlever man inte
Citera
2015-07-27, 16:52
Medlem
första sms-lånet är ofta gratis, det är knappast något jag skryter om men det har räddat mig tidigare när jag haft det knapert ekonomiskt.
Citera
2015-07-27, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NovaOculus
Kan du låna av era föräldrar, fyra föräldrar blir mindre än 1000kr skuld till alla.

Jag ska diskutera den saken. Tack.
Citera
2015-07-27, 17:03
Medlem
Citat:
Jag har alltid en buffert på minst en månadslön att ta av om allt kör sig.

Jag vet att det är lät att säga, "jag har försökt". Men med en lönen jag fick och mobil kostnader och sen hyra+parkering och sen el mm så drar det ifrån. Jag vet inte, är väl bara väldigt osmart? haha
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in