Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-07-27, 11:30
  #1
Medlem
Min fråga är hbtq folket utgör 10-15% av befolkningen dessa har de senaste åren fått sin värdighet tillbaka och slipper leva i skymundan. De har en pride parad och får uppmärksamhet från både politiker och media.
Hur kan då människor som lever i missbruk och människor som är drogliberaler då fortsätta stigmatiseras, frysas ut och skrämas till ett liv i misär och leva gömda från lagen och vården?

Hur kan sverige vara sån hycklare? Tänker främst på politikerna då..

För visst finns det en viss risk med att ha massa hbtq människor som springer runt i stan och glamoriserar deras livstil? Typ hiv/aids och andra sjukdomar men också sexmissbruk är nog väldigt vanligt bland hbtq skulle jag vilja påstå...

När ska sverige vakna upp ur sitt transstadie och inse att alla människor borde behandlas med värdighet?
Citera
2015-07-27, 11:34
  #2
Medlem
Missbruk av alkohol, tabletter och övriga droger är mer vanligt bland HBTQ än övriga, så du kan ju försöka få ihop den kombinationen kring det du irriterar dig över i ditt inlägg.
Citera
2015-07-27, 11:44
  #3
Medlem
CHI9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhatItIs
Min fråga är hbtq folket utgör 10-15% av befolkningen dessa har de senaste åren fått sin värdighet tillbaka och slipper leva i skymundan. De har en pride parad och får uppmärksamhet från både politiker och media.
Hur kan då människor som lever i missbruk och människor som är drogliberaler då fortsätta stigmatiseras, frysas ut och skrämas till ett liv i misär och leva gömda från lagen och vården?

Hur kan sverige vara sån hycklare? Tänker främst på politikerna då..

Ja, att missbrukare fryses ut och blir kriminaliserade är ett problem. Homosexuellas rättigheter är ett icke-problem. Dessa två saker har ingenting med varandra att göra, mycket konstig jämförelse.
Menar du att vi ska trycka ner homosexuella igen och börja hylla missbrukare istället? Eller vad är det du förespråkar och varför tar du upp homosexuellas rättigheter i en legaliseringsfråga?

Citat:
Ursprungligen postat av WhatItIs
För visst finns det en viss risk med att ha massa hbtq människor som springer runt i stan och glamoriserar deras livstil? Typ hiv/aids och andra sjukdomar men också sexmissbruk är nog väldigt vanligt bland hbtq skulle jag vilja påstå...

Aids, HIV och sexmissbruk är inte homosexuellas livsstil. Inte heller är det något som man glorifierar överhuvudtaget. Visa mig gärna någon som glorifierar aids, hade varit kul att se.
Att det är vanligare hos homosexuella än heterosexuella betyder inte att det är en del av deras livsstil, fyfan vad trångsynt och verklighetsfrånvänd du är.

Citat:
Ursprungligen postat av WhatItIs
När ska sverige vakna upp ur sitt transstadie och inse att alla människor borde behandlas med värdighet?

Kanske samtidigt som du vaknar upp från ditt fördomsfulla, trångsynta, gammalmodiga psykosstadie och inser att alla människor borde behandlas med värdighet? Både pundare och bögar.
__________________
Senast redigerad av CHI9 2015-07-27 kl. 11:49.
Citera
2015-07-27, 11:50
  #4
Medlem
Ja precis det jag menar, att alla i samhället borde behandlas med värdighet.
Tycker att det är bra att vi accepterar hbtq allt annat vore idiotiskt 2015,
Det vill också säg att det är lika idiotiskt att kriminalisera cannabis brukare, sånna som röker måttligt, och sånna som röker av medicinska själ. De som missbrukar borde ha möjligheten att få hjälp utan att deras körkort och jobb riskeras .

Tror ni missförstår min fråga, min fråga riktar sig till att hbtq är en minoritet i samhället som bara nyligen accepterats av samhället, men cannabis användare som också är en minoritet borde accepterad och behandlas med samma värdighet..
Citera
2015-07-27, 12:00
  #5
Medlem
Fast i många länder ses dom båda frågorna som en medborgarrättighetsfråga, bla. USA och Nederländerna. Så på det sättet är det visst hyckleri och sjukt att kunna vara så svart-vit i sin politik och åsikts diktatur som Sverige är.
Sen kan man alltid påstå att man inte väljer sin sexualitet som man väljer sin drog, fast man väljer väl inte helt vilken drog som passar en bäst heller.?
Citera
2015-07-27, 12:02
  #6
Medlem
Det är väl en viss skillnad på en cannabis-hög bilförare och en hbtq-aktivist i trafiken, om man så säger. Om du nu diskuterar vem som ska få behålla sitt körkort.
Citera
2015-07-27, 12:10
  #7
Medlem
Joo håller med dig Whatitis, vissa behöver det faktiskt för att kunna leva ett värdigt liv eller ens överleva. Sen så klarar majoriteten av oss utan den, men det gör väl hela befolkningen utan alkohol, nikotin och kaffe då också.?
Men man vill inte titta på statistik om bruk och missbruk vid en legalisering eller avkriminalisering från regeringens håll..
Tycker det är en mänsklig rättighet att själv få välja vilken drog man vill använda och därmed en medborgarrättighet. Sen tycker jag inte man ska legalisera försäljning av tyngre droger.
Citera
2015-07-27, 12:17
  #8
Medlem
smellyproofs avatar
Skillnaden är väl att HBTQ personer inte väljer att vara "udda" men cannabisrökare kan välja att inte röka cannabis.

Jag är för en avkriminalisering men dåligt argument du förde där.
Citera
2015-07-27, 12:18
  #9
Medlem
diannos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det är väl en viss skillnad på en cannabis-hög bilförare och en hbtq-aktivist i trafiken, om man så säger. Om du nu diskuterar vem som ska få behålla sitt körkort.
+1

Sveriges narkotikalagar är helt störda, det inser egentligen alla som är lite insatta i ämnet. Stigmatiseringen kring folk som röker gräs är givetvis helt efterbliven.

Däremot förstår jag inte varför man måste ställa de två mot varandra? Skulle jag varit bög och inte rökt gräs så skulle jag förmodligen kämpat mer för hbtq. På samma sätt som du säkert pundar mer än vad du bögar (ren gissning), vilket gör att du naturligt i så fall hellre tar den kampen.

Och det finns förresten sexmissbrukare som är heterosexuella också. Och det finns folk som får hiv som är heterosexuella (narkomaner är det väldigt vanligt hos bland annat). Så du behöver nog inte oroa dig för hbtq-rörelsens framfart.
Citera
2015-07-27, 12:23
  #10
Medlem
CHI9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhatItIs
Ja precis det jag menar, att alla i samhället borde behandlas med värdighet.
Tycker att det är bra att vi accepterar hbtq allt annat vore idiotiskt 2015,
Det vill också säg att det är lika idiotiskt att kriminalisera cannabis brukare, sånna som röker måttligt, och sånna som röker av medicinska själ. De som missbrukar borde ha möjligheten att få hjälp utan att deras körkort och jobb riskeras .

Tror ni missförstår min fråga, min fråga riktar sig till att hbtq är en minoritet i samhället som bara nyligen accepterats av samhället, men cannabis användare som också är en minoritet borde accepterad och behandlas med samma värdighet..

Okej, jag missförstod så ber om ursäkt för mitt rage. Jag håller med helt, tycker att det är förjävligt hur man ser på cannabisbrukare i Sverige. Samhällets bottenskrap.
Och denna syn på folk som brukar droger leder ju till att man knuffas längre ut i utanförskapet, och får ännu svårare att sluta. Jag tror inte att det är en slump att vi har denna synen på droger och samtidigt har en av de högsta siffrorna i narkotikarelaterade dödsfall i Europa.
Citera
2015-07-27, 12:30
  #11
Medlem
Bekkkknishs avatar
Ursäkta mig lite här men vad fan är hbtq?
Citera
2015-07-27, 12:38
  #12
Medlem
CoupDeGraces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bekkkknish
Ursäkta mig lite här men vad fan är hbtq?

Jisses, du borde verkligen röka mindre brass och slå på nyheterna istället för Simpsons... Herregud alltså.

OnT: Det här var en rörig tråd. Vart finns motsättningen mellan dessa rörelser? Gå med i någon lobbygrupp för narkomaner och kämpa därifrån istället för att hoppa på det stereotypa HBTQ-hatet om flödar här.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback