Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-11-07, 12:50
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silvertårar
Jag tycker att det är väldigt snyggt när man nyanserar färgerna. Alltså blendar. Är detta svårt?
Men jag vill lixom inte dra ut själv och bli jagad av väktare eller csg heller.


Det du menar kallas i graffitispråk Fada (Fäjda) "Fade-a" , det är ganska svårt beroende lite på hur olika färgerna är... jag skulle rekommendera att du använder bluesoft när du fadar och att du håller burken på avstånd (väldigt svårt att förklara hur man fäjdar med burkar skriftligt tyvärr)

Nej du behöver inte gå ut och bli jagad av CSG.
Det finns lagliga väggar t.ex. vid bromma finns en som är laglig att måla på.
Annars kan du uppsöka vanliga famesställen och måla där.

Det är bara om du gör något på SL's områden som kan få dig att bli jagad av CSG. Men om du nu dessutom är tjej så är risken ganska mycket mindre att åka dit. Jag har en tjejkompis som målar som målat i 1 år längre än vad jag har gjort och hon har aldrig åkt dit och inga csgare har någonsin förföljt henne eller visiterat henne. Som tjej har du stora fördelar att vara inblandad i graffitikulturen


Jag känner självklart tjejer som har åkt dit för graff också, men det är mycket mindre risk att åka dit som tjej eftersom att det inte finns med i bilden av polisens ideal av graffitimålaren....

Men det är bara att göra som jag, ta det lugnt och försiktigt och var väldigt uppmärksam så kan man lyckas med det mesta utan att åka dit.

Kör du länge och olagligt får du räkna med att förr eller senare åka dit - dem flesta torskar förr eller senare.
Citera
2005-11-07, 13:59
  #26
Medlem
Silvertårars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laker
Det du menar kallas i graffitispråk Fada (Fäjda) "Fade-a" , det är ganska svårt beroende lite på hur olika färgerna är... jag skulle rekommendera att du använder bluesoft när du fadar och att du håller burken på avstånd (väldigt svårt att förklara hur man fäjdar med burkar skriftligt tyvärr)

Nej du behöver inte gå ut och bli jagad av CSG.
Det finns lagliga väggar t.ex. vid bromma finns en som är laglig att måla på.
Annars kan du uppsöka vanliga famesställen och måla där.

Det är bara om du gör något på SL's områden som kan få dig att bli jagad av CSG. Men om du nu dessutom är tjej så är risken ganska mycket mindre att åka dit. Jag har en tjejkompis som målar som målat i 1 år längre än vad jag har gjort och hon har aldrig åkt dit och inga csgare har någonsin förföljt henne eller visiterat henne. Som tjej har du stora fördelar att vara inblandad i graffitikulturen


Jag känner självklart tjejer som har åkt dit för graff också, men det är mycket mindre risk att åka dit som tjej eftersom att det inte finns med i bilden av polisens ideal av graffitimålaren....

Men det är bara att göra som jag, ta det lugnt och försiktigt och var väldigt uppmärksam så kan man lyckas med det mesta utan att åka dit.

Kör du länge och olagligt får du räkna med att förr eller senare åka dit - dem flesta torskar förr eller senare.

Hur mycket går det på om jag torskar?
Bromma är en aning långt bort för min del. Dom har satt upp en del trä väggar där jag bor men det känns ju lagom fult att stå och måla på en skolgård.
Det som skulle va skönast vore nog at ha med någon som är erfaren för tips och råd. Samt sällskap. Men jag känner ju ingen sådan.
Och jag är mycket för pillipill när det gäller mina målningar och teckningar. Jag har sett att det är många som bara smäller upp något utan att finlira. Det fenomenet tycker jag inte om. Är det för att man är stressad eller?
Citera
2005-11-07, 14:34
  #27
Medlem
The Fugazis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silvertårar
Hur mycket går det på om jag torskar?
Bromma är en aning långt bort för min del. Dom har satt upp en del trä väggar där jag bor men det känns ju lagom fult att stå och måla på en skolgård.
Det som skulle va skönast vore nog at ha med någon som är erfaren för tips och råd. Samt sällskap. Men jag känner ju ingen sådan.
Och jag är mycket för pillipill när det gäller mina målningar och teckningar. Jag har sett att det är många som bara smäller upp något utan att finlira. Det fenomenet tycker jag inte om. Är det för att man är stressad eller?

Du kan inte bry dig så mycket om vad du får betala om du torskar. Är du beredd att torska för att måla, så måla. Är du inte beredd så måla inte. Varje utgång är en risk. Jag drog ut och gjorde min första på ett elhus längs med tuben. Själv. Hade ingen som var intresserad av graff då så jag hade inget val. Jag föreslår att du drar ut med dina polare som målar men inte kan i vilket fall. Låt dom skriva sina "kuk" och "judejävel" på väggen medans du kör din grej.

Men nu säger jag som alla andra. UT OCH KÖR!!! Mr. Goonie kunde inte sagt det bättre. Du blir inte bättre på måla av att sitta här och häcka.

Citat:
Ursprungligen postat av Silvertårar
Och jag är mycket för pillipill när det gäller mina målningar och teckningar. Jag har sett att det är många som bara smäller upp något utan att finlira. Det fenomenet tycker jag inte om. Är det för att man är stressad eller?

Såna här frågor kommer du få svar på fortare än du anar om du drar NÅN GÅNG.
Citera
2005-11-07, 14:47
  #28
Medlem
Silvertårars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Fugazi
Du kan inte bry dig så mycket om vad du får betala om du torskar. Är du beredd att torska för att måla, så måla. Är du inte beredd så måla inte. Varje utgång är en risk. Jag drog ut och gjorde min första på ett elhus längs med tuben. Själv. Hade ingen som var intresserad av graff då så jag hade inget val. Jag föreslår att du drar ut med dina polare som målar men inte kan i vilket fall. Låt dom skriva sina "kuk" och "judejävel" på väggen medans du kör din grej.

Men nu säger jag som alla andra. UT OCH KÖR!!! Mr. Goonie kunde inte sagt det bättre. Du blir inte bättre på måla av att sitta här och häcka.



Såna här frågor kommer du få svar på fortare än du anar om du drar NÅN GÅNG.

Det är inte så lätt gjort. Jag har ingen deg.
Därför satsar jag på att ta reda på så mycket som möjligt tills jag har det.
Citera
2005-11-07, 22:12
  #29
Medlem
Toasts avatar
Vad är du för en jävla konsnär egentligen?, me.. me ...me kan ingen lära mig?

Träna träna träna, eller hur fan lärde du dig måla olja egentligen?
Citera
2005-11-07, 23:11
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silvertårar
Hur mycket går det på om jag torskar?
Bromma är en aning långt bort för min del. Dom har satt upp en del trä väggar där jag bor men det känns ju lagom fult att stå och måla på en skolgård.
Det som skulle va skönast vore nog at ha med någon som är erfaren för tips och råd. Samt sällskap. Men jag känner ju ingen sådan.
Och jag är mycket för pillipill när det gäller mina målningar och teckningar. Jag har sett att det är många som bara smäller upp något utan att finlira. Det fenomenet tycker jag inte om. Är det för att man är stressad eller?

Hur mycket det går på om du torskar varierar allt från beroende på vad du har gjort natruglitvis, hur mycket du har hunnit måla osv.

Jo jag förstår att du tycker att det är skönt att ha någon erfaren med tips och råd med, men samtidigt så är själva grejen med det hela att lära sig själv och upptäcka saker själv i graffitin enligt mig.

Nej vissa, tycker om att göra saker snabbt och utan att "finlira" och andra tycker om att slänga upp saker snabbt...
Citera
2005-11-08, 08:33
  #31
Medlem
Silvertårars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toast
Vad är du för en jävla konsnär egentligen?, me.. me ...me kan ingen lära mig?

Träna träna träna, eller hur fan lärde du dig måla olja egentligen?

vill du veta helt ärligt så kunde jag från början. Jag fick pröva första gången när jag gick gymnasiet i magisk illusionism..
Det kom bara naturligt så jag har ingen övning. Man skulle kunna säga att jag fuskade mig igenom alla mvg i bild
Citera
2005-11-08, 08:35
  #32
Medlem
Silvertårars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laker
Hur mycket det går på om du torskar varierar allt från beroende på vad du har gjort natruglitvis, hur mycket du har hunnit måla osv.

Jo jag förstår att du tycker att det är skönt att ha någon erfaren med tips och råd med, men samtidigt så är själva grejen med det hela att lära sig själv och upptäcka saker själv i graffitin enligt mig.

Nej vissa, tycker om att göra saker snabbt och utan att "finlira" och andra tycker om att slänga upp saker snabbt...

Men rör det sig om flera tusen pix eller?

Jag har faktiskt hittat en kille som går i min klass..han har hållt på en 90 nån gång men la av för ett par år sen. Lucky me

Du innser att du svara samma sak två gånger va
Citera
2005-11-08, 08:57
  #33
Medlem
Toasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silvertårar
vill du veta helt ärligt så kunde jag från början. Jag fick pröva första gången när jag gick gymnasiet i magisk illusionism..
Det kom bara naturligt så jag har ingen övning. Man skulle kunna säga att jag fuskade mig igenom alla mvg i bild
OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOKEY
Citera
2005-11-08, 10:16
  #34
Medlem
Silvertårars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toast
OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOKEY

Jag är bara 18 kanske ska tilläggas..Och jag kan få ställa ut på ett galleri i gamla stan näär jag vill
Men jag vill inte för jag har inte fulländat min stil än. Och jag vill att det ska va perfekt.
Citera
2005-11-08, 13:51
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silvertårar
Men rör det sig om flera tusen pix eller?

Jag har faktiskt hittat en kille som går i min klass..han har hållt på en 90 nån gång men la av för ett par år sen. Lucky me

Du innser att du svara samma sak två gånger va

Vad svarade jag på två gånger ?
Ja du kan få flera tusen kronor i böter....
Minst 1000 kronor i böter har jag hört att det ska vara, men med största sannolikhet blir det mer i böter du får.

Men om du inte pallar att ta böter och inte tycker att det är värt det så ska du naturligtvis inte hålla på med graffiti överhuvudtaget...
Torska är något dem flesta får räkna med, åtminstone om man ska hålla sig till dem som är aktiva i sthlm nuförtiden och som var det förut så har större delen av dem någon gång åkt dit...som sagt.
Citera
2005-11-08, 14:17
  #36
Medlem
jagvetdetduintes avatar
hörde om en pågående rättegång i gbg.. där det ska röra sig om uppemot 250 lax per skalle... Så ta dig inte vatten över huvudet... Det kan fröstöra ditt liv...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback