Citat:
Ursprungligen postat av
Orgelfantomen
Jag arbetar fortfarande med både XP och 7 i stora nätverk via mitt jobb. Enligt de som driftar stora nätverk kommer i vart fall 7:an att bli kvar i många år till i den miljön, då de system som släppts senare inte betraktas som alternativ. Syftet med 10:an var såvitt jag förstått att rädda operativsystemet från totalt förtroendehaveri genom att lappa igen misstagen man begick när 8:an lanserades. 8:an var definitivt inget som var anpassat för stora företagsnätverk utan en leksak för pekskärmar. Dock verkar man inte ha sorterat bort tillräckligt av vansinnigheterna. I stället för att erkänna att man gjort fel med 8:an och låta 10:an vara en utveckling av 7:an, så har man behållit alltför mycket av 8:an. Resultat blir därefter.
Den grafiska utformningen är miserabel. En del 8 finns som sagt kvar, samtidigt som det nya är mycket rudimentärt i sin form. Olika delar talar alltför olika grafiska språk. Förutom att det är synnerligen fult, och att utformningen inte kan påverkas av användaren, så är den inte heller särskilt intuitiv. Jag förstår att det platta och färglösa är modernt, och att Microsoft försöker hålla det vid liv som en slags grafisk profil. Antagligen är de som gjort designen för unga för att minnas formspråket hos de första Windowsversionerna. För dem är det i stället formerna i Vista och 7 som framstår som gammal. Det är det formspråket man gör uppror emot. Ledningen har uppenbarligen gett dem fria händer. Jag förstår också att designmänniskorna är så besatta av sin egen förträfflighet att de inte tillåter att användarna själva får ändra på något. Men när man låter förespråkare för "cool" design få företräde före de som arbetar med ergonomi och rationella arbetsflöden så har man satsat fel.
Utgångspunkten tycks vara att användarna är idioter som inte vet sitt eget bästa. Systemet borde fungera någorlunda för personer som inte bryr sig ett dugg om hur en dator fungerar. De som är nöjda bara de hittar mejl och webbläsare och några enstaka program (avskyr begreppet appar). För den professionelle användaren är det dock irrationellt och ineffektivt i sin uppbyggnad. Det tar alltför lång tid att snabbt komma åt det man vill ha. Inlärningströskeln blir så pass hög att den kostar pengar för arbetsgivare, samtidigt som vinsten i bästa fall bli obefintlig.
En ny version av ett operativsystem skall både innehålla en hög grad av igenkänning, och ett antal förbättringar och utvecklingar som upplevs som positiva. Även om det finns en hel del bra saker under huven, så ger skalet ett så dåligt intryck att det kommer i bakgrunden. Windows 10 lever inte upp till det man kan förvänta. I bästa fall kan man hamna på en någotsånär likvärdig funktionalitetsnivå när man övervunnit gränssnittets ovänlighet. Men upplevelsen av förbättring och utveckling kommer inte att infinna sig när man jämför med föregångarna.
Det börjar dyka upp diverse externa program som gör det möjligt att korrigera eller återinsätta borttagen eller dold funktionalitet. En del verkar lovande. Jag är dock kritisk till den sortens lösningar. Man skall inte behöva lappa och laga en ny produkt.
Att windows 8 och 8.1 inte blev en hit vad det gäller GUI kan vi vara överens om men att Windows 8.1 eller Windows 10 inte skulle funka i enterprise miljöer kan jag då rakt inte hålla med om. När jag vidare skriver om windows 8 så menar jag egentligen windows 8.1 update. Då MS starkt rekommenderade den uppgraderingen. Och Windows 8(.0) fick vi aldrig ut hos kunderna.
Där jag jobbar har vi deployat både Windows 8.1 och Windows 10 (under TAP) till större kunder. När du beskriver Windows 8 och Windows 10 så skriver du rätt luddigt och går inte in på detaljer vilket får mig att undra vad du satt dig in i i Windows 8/10.
T.ex så har Windows 8 förbättrade funktioner för bitlocker, nya deployment scenarion, förbättrad direct access. En ny konfigurations agent som heter DSC. Förbättrat PowerShell stöd. Virtual SmartCard som gör att man kan använda TPM chippet som ett smartcard. SecureBoot, RemoteFX, Hyper-V i klient OS'et. Även så introducerades claims based access control. Mer en Windows 2012R2 feature men den kräver visst klient stöd i utökningar i PAC'en som klient OS'et måste tolka. Windows defender, bättre fingerprint och biometric stöd, bland annat registrering av fingerprints, SmartScreen. USB Stacken är omskriven i ett nytt formellt verifierbart programmerngsspråk vilket (bevisbart) ökar robustheten i stacken... med mera...
Sedan kom nu Windows 10. Där har vi Windows Azure AD Join. Så man kan ansluta sina Windows 10 enheter till Azure AD och få MDM via intune eller annan tredjeparts MDM leverantör. Även EDP är nytt som skyddar och separerar enterprise data på enheten privata appar och data. EDP har även hooks in i AD RMS. Windows 10 har en ny app modell och nya mgmt features för windows store applikationer. Det finns även en package manager nu inbyggt i Windows 10. PowerShell stödet är utbyggt än mer. Windows 10 har i sig blivit tunnare och fått bättre prestanda då MS har refaktorerat OS'et rejält. Windows 10 är omstrukturerat att du kan köra det på en Rasberry Pi2. Detta kanske man inte tycker är en enterprise feature men ser man till VDI så ger OS'et en mindre footprint än tidigare.
Så nej, jag håller inte med.