Citat:
Ursprungligen postat av
Celeno
Återkom när du får svar. Jag har dock mina misstankar, får se om de stämmer.
Svaret jag fick var det här:
https://www.facebook.com/notes/gl%C3%B6m-aldrig-pela-och-fadime-riksf%C3%B6rening/riksorganisationen-gapf-pressmeddelande-ungdomsstyrelsen/634832636555712
Sedan om även jag kan vara helt nöjd med svaret, det vet jag inte, och de har ju själva lite kritik där på slutet. Men generellt så tycker jag ändå att man inte kan använda just GAPF som exempel på en organisation som inte hjälper killar, då de gjorde och fortfarande gör det, men hjälper tjejer mer antagligen eftersom hedersvåld är magnituder mer vanligt mot dem.
Har hört det kan vara en relativt utbrett problem att män från den kulturen blir bortgifta mot sin vilja, men inte direkt något värre än så (som inte är enstaka fall, det vill säga).
Citat:
Ursprungligen postat av
Celeno
Ja, det är ju nära nog själva definitionen på förtryck.
Såklart, men som jag skriver nedan så är allt staten gör egentligen ett sätt att forma sina medborgare, annars skulle vi inte ha lagar som säger vad som är moraliskt, eller behöva en polis som motverkar impulser, eller satt nationell kursliteratur för att få en snarlik utbildning bland våra unga (istället skulle var skola sätta sitt eget).
All politik försöker påverka, det handlar ju bara om om man håller med det eller inte, vilket man får ha olika åsikter gällande.
Citat:
Ursprungligen postat av
Celeno
Varför smög du in "rättvisa" där? Vänsterpolitik är inte "rättvis" i någon objektiv betydelse, bara för att vänstern påstår det. Sen vet jag inte om det måste finnas drag av nationalism för att något ska anses vara fascism.
Jag tog med det eftersom det var med i defintionen på wikipedia (full disclosure).
Men bara för det står så i definitionen så måste det ju inte vara så det utövas i praxis, det har du fullkomligt rätt i.
Som ett annat exempel så stod ju kommunism för ett helt gemensamt ägande som definition, men man kan ju inte säga att det direkt blev uppfyllt.
Sen gällande ditt andra stycke där så är det där det handlar om olika definitioner, och flera har att det rakt krävs nationalism, andra att det influeras av nationalism, och några har en defintion helt utan (oftast när det handlar om ekonomiska sidan av fascism).
Men det är många fler som innehåller nationalism, och på vissa står det till och med "Nationalism is the main foundation of fascism".
Så i min definition krävs det nationalism. Om det avsaknas, då är det något annat, eller kan behöva ett nytt namn. Men definitionen att nationalism ingår går tillbaks ända till 1800-talet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Celeno
Så om ett parti skulle "Omskola alla män", är det något du skulle anse vara fascistiskt?
(som förresten var "omskola mäns konsumptionsvanor" som backades bort från för ett år sedan ändå).
Men nej, för FI utövar inte våld och är inte nationalister. De kan vara något annat som säkert kan låta lika hemskt, men inte fascister.
Du behöver inte komma med något "FI demonstranter är visste våldsamma" eller liknande. För nej, det är de inte. Några individer kanske har gjort något litet fuffens, men det är inte strukturerat våld för att få medborgare att lyda, det är några få idioter någon gång som kan ha gått överstyr.
Nu låter det ju nästan som jag skulle rösta på FI, men det skulle jag verkligen inte. Röstar på helt annat.
Vi har inget fascistiskt parti i Sverige, enligt mig. Det är ett dumt ord att kasta kring sig. Det är nästan ett lika dumt ord som "manshat", då man i båda fallen antagligen menar något annat än man säger. Det är bara otydligt och onödigt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Celeno
Nej, det menar jag inte. Jag menar att du tycker det är rätt och riktigt att satsa pengar på att hjälpa kvinnor att editera wikipedia, samtidigt som man inte satsar ett skit på pojkars och mäns utsatthet någonstans i samhället.
Ja, jag tycker att det är bra att det satsas pengar på att hjälpa kvinnor att editer Wikipedia, men läste du det jag skrev? Jag vill inte att de ska lära sig det genom att lära sig faktiskt editera, för rotproblemet ligger djupare än så.
Jag vill att det kommer in fler kvinnor inom IT-yrket, vilket i sin tur skulle öka antalet kvinnor på Wikipedia.
Men nej, höll inte med om det programmet du länkade till. Det var naivt och bortkastad tid.
Citat:
Ursprungligen postat av
Celeno
Samtidigt har jag en och annan killkompis som jobbar som ensam man på tex gruppboende och vet hur kacklet går där. Det vet nog du med om du tänker efter.
Självklart; det behövs mer jämställdhet inom vissa yrken åt båda hållen. Men oftast handlar de yrkena med färre män om de som har lägre lön och är lägre ner på "maktkedjan".
Men vad jag förstått så görs det mycket jobb åt det hållet också; till exempel kan det vara lättare för en man att få anställning som fritidspedagog, dagisarbetare (vad det nu heter officiellt), sjuksköterska, o.s.v.
Citat:
Ursprungligen postat av
Celeno
Kvinnor vill kanske inte helt enkelt.
Tror jag inte alls på, men det finns alltid några individer som verkligen törs gå efter det de vill. De är antagligen de som brinner för det och vill satsa och blir riktigt bra på arbetsmarknaden, även om de blir ganska ensamma. Men det behövs även de där mediokra, de som inte är helt säkra på vad de vill läsa och kan ta upp vad som helst för att de inte har några planer.
Kan tänka mig det är ungefär 0.00000001% chans att någon tjej skulle göra det, men en kille skulle kunna, bara för det är skoj med datorer och det är säkert en del kompisar där.
Av de personer jag läste med på universitetet så var det 4 jag skulle säga faktiskt kunde programmera. Visst, alla kunde läsa kod, men strukturera något över 100 rader? Inte en chans.
Men den enda tjejen som stannade kvar över ett år? Ville antagligen vara där av ett starkare skäl, och en av de 4 var hon.
Det är inget som kan ändras snabbt, det tar riktigt lång tid att ändra på perceptioner av ett yrke. Det är inget som kan kastas lite pengar på och hoppas se några resultat, såvida inte pengarna handlar om att muta tjejer till att läsa programmering.
Citat:
Ursprungligen postat av
Celeno
Men nu tittar du aldrig efter och ser hur det ser ut i samhället, uppenbarligen.
Jodå. Det är bättre än för 100 år sedan, men det finns en hel del kvar.
Men jag märker ingen direkt skillnad från 15 år sedan till nu, om något så har det blivit värre, eller i alla fall mer öppet, med starten och användandet av Internet. Jag kan nu gå till nästan vilket svenskt Twitter-flöde, Flashback-tråd eller krog och få en direkt konfirmation på varför feminism fortfarande behövs.
Jag har inte en avsaknad av bevis i min personliga vardag.
Citat:
Ursprungligen postat av
Celeno
Jag tycker att jag ganska tydligt har visat hur mönstret ser ut, även om varje enstaka fall inte verkar vara något speciellt.
Om ditt mönster är att kvinnor är likställda/mer priviligerade än män och att männen ignoreras i samhället så kan jag inte annat än att inte hålla med.
Kvinnor har lägre position i allmänhet, mycket högre risk för våld utövat på sig i sin vardag (alltså inte fulla på krogen), våldtäkt, etc, det gamla vanliga.
Som ett exempel så tar killar självmord mer, det är ett riktigt problem. Men själva grunden i feminismen där är ju att försöka få män att veta att de inte behöver vara macho, inte följa grupptryck och dölja sina känslor för det inte är manligt. Det görs mycket inom det området, till exempel av FI genom deras policys för skolan.
---
Jag kan hålla med om att på en individ till individ nivå så kan man säga att vi mycket väl närmar oss jämställdhet -- om man ignorerar alla puckon därute som våldtar, slår eller bara rent allmänt är white trash.
Alltså att det är så stor andel män som kan säga "Ja, jag är för jämställdhet" att man kan få illusionen av att samhället därmed blir det då också automatiskt. Men så är inte fallet. Män på chefspositioner anställer andra män, för det är deras bekanta och inte främmande. Den typen av tänk är överallt; inte bara när det handlar om jobb.
Det är en väldig skillnad att vara en individ som tror på jämställdhet, och att ta sig ur komfortzonen och även göra det i en grupp. "Gruppen" kan till exempel vara medias porträttering, ombytesrummet på fotbollen, etc.
Det är därför det behövs program för att hjälpa på traven. Vem vet, om vi inte satsar något alls så kanske det är jämställt om 200 år. Men varför ska vi vänta? Varför inte försöka få det om 40 år?