Citat:
Ursprungligen postat av
Celeno
Ja, det är möjligt och det kanske jag också gör.
Det är inte statistiken som är problemet.
Feminister (inkl du och alla som har yttrat sig i denna tråd) är uppenbarligen och uttalat inte ute efter att hjälpa offer, utan att ge fördelar till kvinnor.
Jag är ute efter att få slut på misshandel i sammhället, och den ena sidan är lättare att börja jobba med än den andra.
Citat:
Ursprungligen postat av
Celeno
Hur många blir dödade av sin partner?
I genomsnitt 17 kvinnor av mans hand, 3-4 män av kvinnors hand.
Citat:
Ursprungligen postat av
Celeno
Samtidigt så är "mansjourer" till för män som misshandlar,
inte män som är offer.
Här har du en fantastisk genomgång av AdjooooglE:
(FB) Vad är grejen med antifeminism och rasism?
Åter igen samma sak; Massivt stöd till kvinnor, inget stöd alls till män.
Jag kan hålla med om att det inte är rätt. Men tror att det kan finnas en flera anledningar:
- Män är inte lika öppna till att söka hjälp, så det kommer inte lika många till mottagningarna. Om en mottagning inte får några besökare, eller indikationer på att besökare vill ha någonstans att gå, så öppnas inga mottagningar.
- Personer som lägger ut budget per år ser saker på ett rent statistiskt plan och ser att det är fler rapporter om misshandel mot kvinnor som inte är accidental eller från okända personer.
- De skapar program utefter vad som personer som söker dit verkar behöva. De skapar nog inte vissa stödgrupper som ingen kommer på.
- Punkten ovan kan ju dock vara en hönan och ägget, där faktumet att en mottagning riktar sig åt manskritik inte drar till sig män som söker stöd, men vad som ska göras åt det vet jag faktiskt inte.
Hur ska man göra för att fler män som blir misshandlade ska våga säga det? Det finns nog inte enkelt svar. Men tror kritik mot avsaknad av mottagningar för män är en grov simplifiering p.g.a. punkterna ovan.
Även om jag kan hålla med om att det kan finnas behov av fler stödbaserade mottagningar för män så tror jag ändå inte det är jämförbart med kvinnors utsatthet.
Det är i alla fall i mitt huvud i princip omöjligt att 17 kontra 4 kan bli dödade av sin partner utan att den ungefärliga ration håller sig även för generell misshandel.
Citat:
Ursprungligen postat av
Celeno
Jag kan utan att skämmas säga att det inte någonstans är lika synd om berusade kvinnor som blir våldtagna.
Jag kan ärligt säga att den här argumentationen fick mig att tänka efter ett tag, för det ligger sanning i att det kan vändas åt det hållet.
För mig handlar det inte om vem det är synd om, utan om vart problemet ligger. Det är inte ett likartat problem om två män som båda är berusade slår varandra, men det är ett större problem om berusade män slår oberusade kvinnor (vilket verkar vara det statistiken understryker)
Det är också en helt annan nivå att gå från misshandel till våldtäkt. Din argumentation hade varit bättre om det hade jämförts med att slå en kvinna. För en våldtäkt är så mycket grövre, så mycket mer frihetsberövande, så mycket mer livsförstörande. För mig är det nog en av de vidrigaste sakerna som kan göras mot en person förutom död eller invalidisering.
Jag är inte den som säger att allting är svart eller vitt när det handlar om våld; man sätter sig i vissa situationer. Vet att det är en oerhört kontroversiell sak att säga för andra feminister, men man löper helt enkelt en större risk i vissa situationer.
Vissa vill ju till och med ta bort all form av självförsvarskurser, då det förstärker att lägga ansvaret på offret; jag kan se poängen i det, men tycker det är något som borde finnas, för "vända kinden till" stoppar inte ett pågående överfall, och att veta självförsvarkunskap kommer inte på något sätt öka risken för misshandel.
Så om man bytte våldtäkt till misshandel istället, så skulle jag kunna säga att ja: det är mer synd om en kvinna som är oberusad. Även om den personen är offret.
Citat:
Ursprungligen postat av
Celeno
Det skall satsas på att "andelen kvinnliga professorer ska öka" för att "arbetet med att öka andelen kvinnliga professorer går alltför långsamt".
Bra.
Citat:
Ursprungligen postat av
Celeno
Nej vänta, så LÅTER feminister!
Tycker du ja.
Fast vem vet; med mina tankesätt så kanske jag inte är feminist, eller skulle i alla fall inte kallas det av Lady Dahmer.
Kallar i alla fall mig själv för det.
-----
Det viktiga här, tycker jag, är att det känns som ni som argumenterar emot inte ens kan hålla med om den idén att det är ett större antal kvinnor som blir misshandlade oprovocerat än män, och att det är ett problem.
Det blir liksom en "Men det är synd om vissa män också, så tyst!" istället för en "Okej, det är ett problem. Kanske borde jobbas på. Men glöm inte männen".
Bara för ni inte håller med de flesta punkterna så behöver man inte motsäga allt som en principsak. Tycker i alla fall jag inte gjort det mot er.
Eller ni kanske faktiskt tycker att det inte är ett större problem vad gäller våld mot kvinnor?
Eller att det hanteras på fel sätt, att rotproblemet inte ses p.g.a. överskuggning? Vad tycker ni i så fall rotproblemet är som borde fokuseras på?
Viktigt att poängtera här från min sida är att jag inte tror att "män" är att skylla på, utan tusentals år av ledarskap och normer. Jag tror att kvinnor skulle vara lika kapabla om de hade varit de fysiskt starkare under årtusendena, men att det ser ut som det gör idag och att lösningen på problemet från min synvinkel är att jämställa vilka som har "ledarrollen" i samhället.
Och att om samhället får en helt mer komplett jämställd syn så blir det färre underställda och färre maktcentriska förhållanden, vilket får ner den totala mängden våld i samhället på lång sikt.