2015-07-31, 15:58
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Det finns därför ett samhällsintresse av att dels förmå kvinnor att gå ut och förvärvsarbeta, speciellt invandrarkvinnor! så de får värdiga pensioner och förmå fäder och män att ta sin rättmätiga del av gratisarbetet.
Bra!

Äntligen börjar du propagera för att kvinnor skall börja jobba istället för att sitta och pilla i naveln och äta fudge hela dagarna.
Citat:
Finns ingen som helst logik i att just kvinnor ska betala svindyrt för att serva män.
Män betalar 1,5 miljoner i skatt till varje kvinna under sin livstid, inte tvärtom.
Citera
2015-07-31, 16:03
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:
herregud människa.

Vi lever i ett samhälle där många kvinnor över 65 har enorma svårigheter att klara sin ekonomiska trygghet därför att deras pensioner är för låga, detta för att det just är de som varit hemma med barn, disk, och tvätt istället för att jobbat ihop pensionspoäng. Deras män däremot som de skilt sig ifrån kan gå skrattande till banken och leva loppan med golfklubborna på Costa del Sol hela sin pensionering.
Av de pensionärer som lever på den minsta pensionen idag i Sverige så är 80% kvinnor.
Eftersom typiska kvinnliga arbeten också är så underbetalda i förhållande till motsvarande manliga så betyder det att kvinnor oftast skulle behöva jobba mer inte mindre.

Detta är fakta som du kan kolla upp och inga känslor ok?
Det finns därför ett samhällsintresse av att dels förmå kvinnor att gå ut och förvärvsarbeta, speciellt invandrarkvinnor! så de får värdiga pensioner och förmå fäder och män att ta sin rättmätiga del av gratisarbetet.
Finns ingen som helst logik i att just kvinnor ska betala svindyrt för att serva män.
Män kan väl fan tvätta, diska, laga käk och torka sina egna barn i rumpan?? vad är problemet? Har de handikapp eller?

bah!
Så vad du säger är att kvinnor saknar konsekvenstänk? Jag kanske är naiv, men jag utgår iaf från att det är ett högst frivilligt beslut när någon bestämmer sig för att tex gå ner i arbetstid för barnens skull. Om en myndig person tar ett beslut känns det också rimligt att anta är personen i fråga har vägt fördelar och nackdelar mot varandra.
Citera
2015-07-31, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krösus Sork
Så vad du säger är att kvinnor saknar konsekvenstänk? Jag kanske är naiv, men jag utgår iaf från att det är ett högst frivilligt beslut när någon bestämmer sig för att tex gå ner i arbetstid för barnens skull. Om en myndig person tar ett beslut känns det också rimligt att anta är personen i fråga har vägt fördelar och nackdelar mot varandra.

Jag har sagt det förut och jag säger det igen..barn är inget man kan stoppa in i frysfacket mens man är på jobb, alla behöver äta, alla behöver rena sockor, alla vill gärna slippa vada i 1 meter damm och disk när de rör sig i sitt hem. Detta är alltså ett nödvändigt "fixt" arbete som nån bara måste göra.
annars får man adoptera bort ungen, bosätta sig på ett hotell och köpa nya skjorta varje dag. allright?

Människors lilla lösning på detta problem har varit att 1. skaffa sig slavar som gör allt sånt där som inte alstrar pengar, men som ändå tar tid och är nödvändigt, efter slavarna förbjöds så skaffade män hemmafruar.
Idag förväntar vi oss i Sverige att man delar detta arbete rakt av så rättvist och bra balanserat man kan, så båda kan tjäna in pengar, får vettiga pensioner, får kontakt med kottar, och loda runt i sina
säckigaste joggingbrallor med jällivarehängens häng och pyssla i hemmet i godan ro. Detta gynnar båda könen, eftersom könet man för ca 50 år sen höll på att smälla av av hjärtinfarkter och ågren och könet kvinnor fick nervösa sammanbrott av pur leda av att diska tallrik nr 4 ytterligare en 400:e gång och enbart ha samtal med en 1-åring.

och att ha förståelse och insikt över detta är INTE att vara ett egoistisk kräk. ok?
Citera
2015-07-31, 16:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flirk
Jämställdhet enligt feminismen:
* Dela på det klassiskt kvinnliga arbetet.
* Mannen gör allt det klassiskt manliga arbetet.

=> Mannen gör 75% av jobbet, kvinnan 25%.

Spot on. Brukar fråga syrran hur det kommer sig att jag alltid måste göra "skitgörat", då kontrar hon med att det är "därför feminismen behövs." JAHA! Men kan du klippa gräsmattan denna gång? "Nej, jag ska tvätta"

Feminister i ett nötskal, i praktiken går hela deras ideologi åt helvete. Abstrakta orättvisor fungerar bäst, offerkoftan är alltid på.

Citat:
Ursprungligen postat av Griever
Kan det inte vara så att fler saker räknas till det klassiska kvinnliga arbetet då? Eller vad tycker du räknas till klassiskt manligt?

Att skita ner sig.
Citera
2015-07-31, 16:32
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Människors lilla lösning på detta problem har varit att 1. skaffa sig slavar som gör allt sånt där som inte alstrar pengar, men som ändå tar tid och är nödvändigt, efter slavarna förbjöds så skaffade män hemmafruar.
Spännande historiebeskrivning.

Var lär man sig detta? På Södertörn?
Citat:
Idag förväntar vi oss i Sverige
Vem förväntar sig det? Vem är "vi" som förväntar sig hur andra skall leva?
Citera
2015-07-31, 16:35
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:
Jag har sagt det förut och jag säger det igen..barn är inget man kan stoppa in i frysfacket mens man är på jobb, alla behöver äta, alla behöver rena sockor, alla vill gärna slippa vada i 1 meter damm och disk när de rör sig i sitt hem. Detta är alltså ett nödvändigt "fixt" arbete som nån bara måste göra.
annars får man adoptera bort ungen, bosätta sig på ett hotell och köpa nya skjorta varje dag. allright?
Lägger man inte upp en gameplan innan man skaffar barn? Hushållsarbete behöver ju inte ta så lång tid. Visst genom att studera mina bekanta skulle jag vilka hävda att kvinnor och män har lite olika definition av vad som kan kallas rent, men det borde vara ganska känt hur ens partner ser på det när det börjar bli dags att yngla av sig.
Citera
2015-07-31, 16:40
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krösus Sork
Visst genom att studera mina bekanta skulle jag vilka hävda att kvinnor och män har lite olika definition av vad som kan kallas rent, men det borde vara ganska känt hur ens partner ser på det när det börjar bli dags att yngla av sig.
Även riktiga studier visar att kvinnor städar mer än män även när de är singlar.

Det är alltså kvinnornas eget fel, inte "patriarkatet".
Citera
2015-07-31, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Enligt NTU ja. Men du fick precis över 250 undersökningar som visar motsatsen.

Jag litar mer på den statistik framtagen för bara någor år sedan av en svensk myndighet för Sverige. Då det är Sverige vi talar om.

Många/alla av de undersökningarna du länkade till är säkert sanna för vad de har undersökt. Men jag har problem att kunna läsa alla för att se om tycker de är korrekta för sammanhanget eller inte. Vet att det låter som en undanflykt, men det är ett ganska stort hinder på ett par veckor av läsning om skulle ge sig in på det.

Jag är dock säker jag också kan skapa en sida med listor på källor, som säger motsatsen, med ett större antal än 250. Alla källorna har säkert rätt för sina specifika undersökningar, men vilken är "mer rätt"?

Jag vet vad jag tror med tanke på hur många som blir dödade av sin partner och annan statistik.

Citat:
"Antagligen" så är män mycket sämre på att rapportera än kvinnor.

Nu kanske det känns som jag byter spår i argumentationen, men om det är så, så är det faktiskt en del av feminism att försöka få män att tala om känslor, inte stigmatisera terapi och så vidare.

Men ja, det kan mycket väl vara så. Jag tror dock att om den ena är 40% och den andra är 20% och båda är underrpresenterade så blir det ändå egentligen 42% och 21%, då den lägre procenten måste ha fyra gånger så hög underrepresentation för att gå om ökningen.

Citat:
En personlig gissning är att mer än 99% av alla smällar kvinnor delar ut till män inte rapporteras till någon överhuvudtaget.

Svårt att säga något mot den siffran. Verkar sanningsenlig. Vi har en epidemi av misshandlade män där ute.

Citat:
Ja, man kan alltid hitta argument till att inte hjälpa och stödja utsatta män, liksom man alltid kan hitta argument till varför det är så synd om kvinnor.

Lika underhållande varje gång.

Tro det eller ej, men jag håller med dig om att det borde satsas även på män som blir misshandlade. Men jag tror bara inte på att det är ett lika stort problem.
Självklart något som borde satsas på också, dock. Jag tar faktiskt upp det själv när pratar om det privat, men tycker ändå det ena har högre prioritet.

Citat:
För ett oskyldigt offer är det en skön tröst att gärningsmannen delade ens kön och dessutom var berusad. Yay!

Halmdocka. Det var inte det det handlade om. Det handlade om huruvida misshandel skedde till samma grad mellan män mot kvinnor och vice versa.

Jag kan utan att skämmas säga att det inte någonstans är lika synd om berusade män som slår andra berusade män. Det är också ett samhällesproblem, men det vore fånigt att inte försöka stoppa andra former av faktiskt potentiellt förhindersmöjlig misshandel förrän fulla män också slutar slå på varandra.

Vart är relevansen? Om man lyckas få män att sluta slå folk de känner i hemmet, kanske man samtidigt också kan lära dem att inte slå folk ute på stan också?

Citat:
Hur många kvinnor vill köra sopbilen? Flyttbilen?

Säkert fler än vad du tror i alla fall.

Citat:
Finns det liknande program för killar?

Länka tack! Blev nyfiken nu.

Jag sa att det skulle behövas samma för killar, inte att det finns. Jag vet själv inte ens om några för tjejer, så där kan jag inte vara till någon hjälp.

Citat:
Fascism, rasism och apartheid är ett problem.

Märkligt att folk inte tycker det.

Du skulle ALDRIG använda samma argument om vi pratade om tex judar istället för män.

Du och dina hopp till enormt grova generaliseringar som inte har något med punkterna att göra.

Så om i min generalisering jag bytte ut män till judar, så skulle jag alltså i direkt korrelation till det jag nyss sagt, förespråka att det inte är något fel om ett gäng judar försvinner till fördel för ett par tyskar?

Indirekt så anklagar du mig alltså för saker jag inte säger.

Kan vi inte dra ett par till sådana här? Var så ytterst underhållande.

Det borde finnas mer glass i kylen -- Det borde finnas mer nazister i Göteborg
Juni borde vara längre -- Fängelsestraff borde vara längre för folk från Puerto Rico
Fler borde läsa Astrid Lindgrens böcker -- Fler borde läsa Mein Kampf
Jag gillar vaniljglass -- Jag gillar nordkoreaner

^ Det är sådär jag tycker du lät nyss.
Senast redigerad av Stmated 2015-07-31 kl. 17:03.
Citera
2015-07-31, 17:13
Bannlyst
Citat:
ännu mer fantastisk logik….hur mycket deltid/ "garagebyggarförsäkring" måste män ta ut för att kunna utföra dessa sysslor? hmm?

laga käk, diska, tvätta är dagliga hushållssysslor som beräknas kräva ca x timmar per dag varje dag året runt. Idag lägger ex. kvinnor 207 minuter på faktiskt hushållsarbete per dag, män 154 minuter, enligt OECD. ( och utan att kolla så tror jag att garagebygget ingår här)
det ger att kvinnor lägger ca 1 timme mer av sin fritid på hushållsarbete än vad män gör per dag. Alltså 365 mer timmar per år. ergo 46 arbetsdagar ā 8 h mer på ett år än vad män lägger. Comprendre?

så verkligen fruktansvärt känslokallt och egoistiskt av kvinnor, vi är verkligen riktiga svin.
Garagebyggarförsäkring, wtf är det? Garage bygger män på semestern och på kvällar och helger samtidigt som män arbetar heltid, så är det att vara man, det är hårt och slitigt att vara en "provider" både genom lönearbete och hårt oavlönat arbete i hemmet.

Män har i tusentals år utfört det tunga och hårda arbetet och slitit mer än kvinnorna. Det traditionella 60/40 (man/kvinna) samhället är på väg att ersättas av 75/25 samhället (man/kvinna).

OECD är säkerligen "genusmedvetna" d.v.s. de räknar antagligen inte med garagebygge och andra manliga arbetsuppgifter.
Citera
2015-07-31, 17:21
Bannlyst
Citat:
barn är inget man kan stoppa in i frysfacket mens man är på jobb
Men du skulle vilja om det gick eller hur, stoppa in barnen i frysen när du har mens och mannen är på jobbet och sliter så att familjen ska ha råd att köpa mat till barnen ... Oj vad jobbigt det är att vara kvinna, ha mens hela dagen och glo på Oprah på eftermiddagarna medans barnen ligger inpackade i frysen som fiskpinnar
Citera
2015-07-31, 17:24
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stmated
Jag litar mer på den statistik
Ja, det är möjligt och det kanske jag också gör.

Det är inte statistiken som är problemet.

Feminister (inkl du och alla som har yttrat sig i denna tråd) är uppenbarligen och uttalat inte ute efter att hjälpa offer, utan att ge fördelar till kvinnor.

Det gäller oavsett område.

Var ärliga om att ni är fascister och sluta påstå att ni står för jämlikhet.
Citat:
Jag vet vad jag tror med tanke på hur många som blir dödade av sin partner och annan statistik.
Hur många blir dödade av sin partner?
Citat:
Svårt att säga något mot den siffran. Verkar sanningsenlig. Vi har en epidemi av misshandlade män där ute.
Samtidigt så är "mansjourer" till för män som misshandlar, inte män som är offer.

Här har du en fantastisk genomgång av AdjooooglE: (FB) Vad är grejen med antifeminism och rasism?

Åter igen samma sak; Massivt stöd till kvinnor, inget stöd alls till män.
Citat:
men tycker ändå det ena har högre prioritet.
En misshandlad eller utsatt man har lägre prioritet än en misshandlad eller utsatt kvinna.

Det är vad du säger.
Citat:
Halmdocka. Det var inte det det handlade om. Det handlade om huruvida misshandel skedde till samma grad mellan män mot kvinnor och vice versa.
Ingen medveten halmdocka. Skrev du inte att man skall satsa på misshandlade kvinnor men inte misshandlade män av någon godtycklig anledning du själv hittade på? Rätta mig i så fall.

Vad menar du med "samma grad"?
Citat:
Jag kan utan att skämmas säga att det inte någonstans är lika synd om berusade män som slår andra berusade män.
Jag var berusad de flesta gånger jag fick stryk. Så det faktum att jag hade druckit alkohol gjorde att det inte någonstans är lika synd om mig.

Låt gå. Jag tycker nämligen inte synd om mig själv, varken då eller nu, så ingen annan behöver göra det heller.

Låt oss testa att skriva om din mening:

Jag kan utan att skämmas säga att det inte någonstans är lika synd om berusade kvinnor som blir våldtagna.
Citat:
Säkert fler än vad du tror i alla fall.
Vad tror jag? Är det ditt svar? Hur mycket satsas det?
Citat:
Jag sa att det skulle behövas samma för killar, inte att det finns. Jag vet själv inte ens om några för tjejer, så där kan jag inte vara till någon hjälp.
Läser om meningen och ser att jag tolkade fel, sorry. Vad besviken jag blev. Dock inte förvånad, såklart, eftersom jag var rätt säker på att jag inte skulle få ett exempel.

Här har du: http://www.regeringen.se/debattartiklar/2015/03/svensk-hogskola-ska-bli-jamstalld/

Det skall satsas på att "andelen kvinnliga professorer ska öka" för att "arbetet med att öka andelen kvinnliga professorer går alltför långsamt".
Citat:
Du och dina hopp till enormt grova generaliseringar som inte har något med punkterna att göra.
Det har med varje punkt att göra.
Citat:
Så om i min generalisering jag bytte ut män till judar, så skulle jag alltså i direkt korrelation till det jag nyss sagt, förespråka att det inte är något fel om ett gäng judar försvinner till fördel för ett par tyskar?
Vet inte vad du menar med korrelation här.

Du förespråkar en fascistisk politik som hade varit omöjlig om det hade varit en annan grupp än "män" som drabbades.
Citat:
Det är sådär jag tycker du lät nyss.

Folkgrupp A skall ha alla förmåner. Folkgrupp A skall kvoteras in före folkgrupp B. Folkgrupp B skall maka på sig. Folkgrupp B får inte vistas i dessa lokaler. Hata folkgrupp B. Folkgrupp B är slem. Folkgrupp B är orsaken till allt ont i världen.

Så tycker jag att feminister låter.

Nej vänta, så LÅTER feminister!
Citera
2015-07-31, 18:30
Medlem
Citat:
Ja, det är möjligt och det kanske jag också gör.

Det är inte statistiken som är problemet.

Feminister (inkl du och alla som har yttrat sig i denna tråd) är uppenbarligen och uttalat inte ute efter att hjälpa offer, utan att ge fördelar till kvinnor.

Jag är ute efter att få slut på misshandel i sammhället, och den ena sidan är lättare att börja jobba med än den andra.

Citat:
Hur många blir dödade av sin partner?

I genomsnitt 17 kvinnor av mans hand, 3-4 män av kvinnors hand.

Citat:
Samtidigt så är "mansjourer" till för män som misshandlar, inte män som är offer.

Här har du en fantastisk genomgång av AdjooooglE: (FB) Vad är grejen med antifeminism och rasism?

Åter igen samma sak; Massivt stöd till kvinnor, inget stöd alls till män.

Jag kan hålla med om att det inte är rätt. Men tror att det kan finnas en flera anledningar:
  • Män är inte lika öppna till att söka hjälp, så det kommer inte lika många till mottagningarna. Om en mottagning inte får några besökare, eller indikationer på att besökare vill ha någonstans att gå, så öppnas inga mottagningar.
  • Personer som lägger ut budget per år ser saker på ett rent statistiskt plan och ser att det är fler rapporter om misshandel mot kvinnor som inte är accidental eller från okända personer.
  • De skapar program utefter vad som personer som söker dit verkar behöva. De skapar nog inte vissa stödgrupper som ingen kommer på.
  • Punkten ovan kan ju dock vara en hönan och ägget, där faktumet att en mottagning riktar sig åt manskritik inte drar till sig män som söker stöd, men vad som ska göras åt det vet jag faktiskt inte.

Hur ska man göra för att fler män som blir misshandlade ska våga säga det? Det finns nog inte enkelt svar. Men tror kritik mot avsaknad av mottagningar för män är en grov simplifiering p.g.a. punkterna ovan.

Även om jag kan hålla med om att det kan finnas behov av fler stödbaserade mottagningar för män så tror jag ändå inte det är jämförbart med kvinnors utsatthet.

Det är i alla fall i mitt huvud i princip omöjligt att 17 kontra 4 kan bli dödade av sin partner utan att den ungefärliga ration håller sig även för generell misshandel.

Citat:
Jag kan utan att skämmas säga att det inte någonstans är lika synd om berusade kvinnor som blir våldtagna.

Jag kan ärligt säga att den här argumentationen fick mig att tänka efter ett tag, för det ligger sanning i att det kan vändas åt det hållet.

För mig handlar det inte om vem det är synd om, utan om vart problemet ligger. Det är inte ett likartat problem om två män som båda är berusade slår varandra, men det är ett större problem om berusade män slår oberusade kvinnor (vilket verkar vara det statistiken understryker)

Det är också en helt annan nivå att gå från misshandel till våldtäkt. Din argumentation hade varit bättre om det hade jämförts med att slå en kvinna. För en våldtäkt är så mycket grövre, så mycket mer frihetsberövande, så mycket mer livsförstörande. För mig är det nog en av de vidrigaste sakerna som kan göras mot en person förutom död eller invalidisering.

Jag är inte den som säger att allting är svart eller vitt när det handlar om våld; man sätter sig i vissa situationer. Vet att det är en oerhört kontroversiell sak att säga för andra feminister, men man löper helt enkelt en större risk i vissa situationer.
Vissa vill ju till och med ta bort all form av självförsvarskurser, då det förstärker att lägga ansvaret på offret; jag kan se poängen i det, men tycker det är något som borde finnas, för "vända kinden till" stoppar inte ett pågående överfall, och att veta självförsvarkunskap kommer inte på något sätt öka risken för misshandel.

Så om man bytte våldtäkt till misshandel istället, så skulle jag kunna säga att ja: det är mer synd om en kvinna som är oberusad. Även om den personen är offret.

Citat:
Det skall satsas på att "andelen kvinnliga professorer ska öka" för att "arbetet med att öka andelen kvinnliga professorer går alltför långsamt".

Bra.

Citat:
Nej vänta, så LÅTER feminister!

Tycker du ja.
Fast vem vet; med mina tankesätt så kanske jag inte är feminist, eller skulle i alla fall inte kallas det av Lady Dahmer.
Kallar i alla fall mig själv för det.

-----

Det viktiga här, tycker jag, är att det känns som ni som argumenterar emot inte ens kan hålla med om den idén att det är ett större antal kvinnor som blir misshandlade oprovocerat än män, och att det är ett problem.

Det blir liksom en "Men det är synd om vissa män också, så tyst!" istället för en "Okej, det är ett problem. Kanske borde jobbas på. Men glöm inte männen".

Bara för ni inte håller med de flesta punkterna så behöver man inte motsäga allt som en principsak. Tycker i alla fall jag inte gjort det mot er.
Eller ni kanske faktiskt tycker att det inte är ett större problem vad gäller våld mot kvinnor?
Eller att det hanteras på fel sätt, att rotproblemet inte ses p.g.a. överskuggning? Vad tycker ni i så fall rotproblemet är som borde fokuseras på?

Viktigt att poängtera här från min sida är att jag inte tror att "män" är att skylla på, utan tusentals år av ledarskap och normer. Jag tror att kvinnor skulle vara lika kapabla om de hade varit de fysiskt starkare under årtusendena, men att det ser ut som det gör idag och att lösningen på problemet från min synvinkel är att jämställa vilka som har "ledarrollen" i samhället.

Och att om samhället får en helt mer komplett jämställd syn så blir det färre underställda och färre maktcentriska förhållanden, vilket får ner den totala mängden våld i samhället på lång sikt.
Senast redigerad av Stmated 2015-07-31 kl. 18:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in