2015-07-24, 18:58
Medlem
JustZlatans avatar
Jag har nyligen installerat om Windows 7 efter virusattack. Efter installationen fungerade både mus och tangentbord. Men efter jag installerade drivrutinerna för nätverket, alltså en DVD-Rom Asus, så slutade musen och tangentbordet att fungera. Jag installerade alla drivrutinerna på DVD:n och det kanske var det som var felet?

Jag har provat att byta USB-portar men det hjälper inte, musen och tangentbordet är stendöda, fast det lyser blått om både musen och tangentbordet så dom är inte sönder. Jag kan heller inte gå ut på nätet på datorn eftersom jag inte kan navigera.

Det här skriver jag på en mac och då går det inte att ladda ner något från Asus hemsida och ladda upp på Windows-datorn.

Vad ska jag göra???

Jag antar att jag måste gå in i BIOS och ta bort någon drivrutin men vad, var och hur?
Senast redigerad av JustZlatan 2015-07-24 kl. 19:00.
Citera
2015-07-24, 20:24
Medlem
Avinstallera drivrutinerna, koppla bort mus och tangentbord, installera drivrutinerna, sätt in mus och tangentbord.
Citera
2015-07-24, 20:34
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outerik
Avinstallera drivrutinerna, koppla bort mus och tangentbord, installera drivrutinerna, sätt in mus och tangentbord.

OK! Hur avinstallerar jag drivrutierna? Jag är en amatör när det kommer till BIOS.
Citera
2015-07-24, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
OK! Hur avinstallerar jag drivrutierna? Jag är en amatör när det kommer till BIOS.
Du ska inte in i bios, det är som vilket program som helst.
Citera
2015-07-24, 21:10
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Du ska inte in i bios, det är som vilket program som helst.

Men jag kan inte navigera i windows eftersom varken musen eller tangentbordet fungerar. Då måste jag väl in i BIOS?
Citera
2015-07-24, 21:21
Medlem
Har du ingen annan mus du kan använda?
Citera
2015-07-24, 21:25
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Har du ingen annan mus du kan använda?

Det är inget fel på musen. Den blåa lasern under musen lyser och även tangentbordet lyser, men dom reagerar inte. Dom slutade fungera direkt efter installationen av drivrutinerna för moderkortet.
Senast redigerad av JustZlatan 2015-07-24 kl. 21:28.
Citera
2015-07-24, 21:33
Medlem
Citat:
Det är inget fel på musen. Den blåa lasern under musen lyser och även tangentbordet lyser, men dom reagerar inte. Dom slutade fungera direkt efter installationen av drivrutinerna för moderkortet.
Låter konstigt, är du säker på att det var rätt drivrutiner? Har du startat om datorn? Annars har jag ingen aning vad det kan vara.
Citera
2015-07-24, 21:36
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Låter konstigt, är du säker på att det var rätt drivrutiner? Har du startat om datorn? Annars har jag ingen aning vad det kan vara.

Jag stoppade in Asus-DVD för moderkortet och installerade alla drivrutiner, vet inte om det var så klokt gjort. Det kanske hade räckt att installera det mest väsentliga.

Jo, jag har startat om datorn flera gånger. Om jag inte klara av att fixa felet så får jag väl installera om Windows igen.
Citera
2015-07-24, 21:44
Medlem
JustZlatans avatar
Nu är jag inne i BIOS och där fungerar musen och tangentbordet. Men som sagt fungerar det inte i windows.
Citera
2015-07-25, 00:11
Medlem
Ondquists avatar
Citat:
Men som sagt fungerar det inte i windows.
Vad händer när du startar Windows i felsäkert läge?
Citera
2015-07-25, 10:37
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondquist
Vad händer när du startar Windows i felsäkert läge?

Även då fungerar inte musen eller tangentbordet.

Men det var en USB-inställning i BIOS som behövde göras. Jag disablade xhci och sen fungerade allt igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in