• 1
  • 2
2015-07-22, 12:02
Medlem
Hej! De så att jag har tanke om att starta bilfirma, jag har hållt på privat med att sälja bilar så jag vet för det mesta hur de funkar med bilbranschen. Men en problem har jag! och de hur jag ska klara av att köpa varje månad runt 20-30 bilar? liksom som privat handlare köper jag inte mer än 4 bilar i månaden så hur ska jag göra? Hur gör dom stora bilfirmorna?

OBS Seriösa svar tack!
Citera
2015-07-22, 13:43
Medlem
ninjatorrents avatar
Små bilfirmor köper alltid in bilar av större firmor som inte vill ha "skiten" .

Så börja med att kolla med dem större firmorna pm du kan köpa in deras äldre!
Citera
2015-07-22, 14:48
Medlem
Du behöver ha några miljoner i startkapital. Går säkert att låna en stor del av dessa om du har en bra marknadsplan osv när du traskar in på banken. Alternativet är att arbeta dig uppåt, istället för att ta ut vinsten i lön så återinvesterar du i nya bilar ett tag, sedan har du ett lager med bilar som har ett värde på några miljoner.

Leta investerare, hör med någon bilfirma i en annan stad som det går bra för och säg att du ska starta och samarbetar gärna. De skickar kanske 10 av sina bilar och när du sålt får du betala för dom, men har en liten del av vinsten kvar. En deal på något sätt helt enkelt.
Citera
2015-07-22, 14:50
Medlem
TeEsErs avatar
Det är en rundgång i begagnathandeln. Stora märkeshandlare som säljer mycket nybil byter in mycket begbil som de inte vill/kan sälja själv.

Dessa bilar säljer de i klump till andra, mindre,handlare. Dessa handlare säljer sen i mindre klump/styckevis till mindre handlare som sen säljer till privatpersoner.

Som småbilshandlare är det omöjligt att fylla på lagret utan att köpa i klump. Köper du i klump så betalar du en summa och så får du ett par bilar du vill ha och sen kanske även någon/några du inte är så sugen på men så är spelreglerna.

Som bilhandlare kommer du att ha lika mycket kontakt med andra handlare som du har med dina privatkunder. Lika mycket som du ska sälja till rätt pris måste du köpa till rätt pris också.

/T
Citera
2015-07-22, 14:51
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ooskar
Du behöver ha några miljoner i startkapital. Går säkert att låna en stor del av dessa om du har en bra marknadsplan osv när du traskar in på banken. Alternativet är att arbeta dig uppåt, istället för att ta ut vinsten i lön så återinvesterar du i nya bilar ett tag, sedan har du ett lager med bilar som har ett värde på några miljoner.

Leta investerare, hör med någon bilfirma i en annan stad som det går bra för och säg att du ska starta och samarbetar gärna. De skickar kanske 10 av sina bilar och när du sålt får du betala för dom, men har en liten del av vinsten kvar. En deal på något sätt helt enkelt.
Lycka till att få lån till att starta begagnathandel. Lycka till att få någon annan handlare att samarbeta på det sättet.

/T
Citera
2015-07-24, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Det är en rundgång i begagnathandeln. Stora märkeshandlare som säljer mycket nybil byter in mycket begbil som de inte vill/kan sälja själv.

Dessa bilar säljer de i klump till andra, mindre,handlare. Dessa handlare säljer sen i mindre klump/styckevis till mindre handlare som sen säljer till privatpersoner.

Som småbilshandlare är det omöjligt att fylla på lagret utan att köpa i klump. Köper du i klump så betalar du en summa och så får du ett par bilar du vill ha och sen kanske även någon/några du inte är så sugen på men så är spelreglerna.

Som bilhandlare kommer du att ha lika mycket kontakt med andra handlare som du har med dina privatkunder. Lika mycket som du ska sälja till rätt pris måste du köpa till rätt pris också.

/T

Tack för en seriös svar! Men vilka firmor tycker du jag ska ringa? Mercedes eller Volvo? Vad ska jag säga till dom?
Citera
2015-07-24, 15:46
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcelgrond
Tack för en seriös svar! Men vilka firmor tycker du jag ska ringa? Mercedes eller Volvo? Vad ska jag säga till dom?

Undrar om detta verkligen är något för dig när du verkar så helt oinsatt i begbilbranschen?

Du måste givetvis, som andra är inne på, ha ett rejält kapital att starta med. Har du det kan det hända att banken hjälper till med lite till. Men då måste du visa på en exceptionell proffsighet. Ärlige Achmeds Toppenbilar funkar inte.

Finns ju många skumma bilfirmor dock. Undrar var de fått sina startkapital ifrån?
Citera
2015-07-24, 17:17
Medlem
gniff754s avatar
Vad är det för prisnivå/nisch du tänkt rikta in dig på? Finns ju många halvprofessionella handlare på blocket, har det funkat bra för dig att köpa billigt och sälja dyrt borde du kunna öka ditt lager efterhand genom att investera all vinst i att fylla på lagret, eller att försöka sig på dyrare bilar. Att få en bank att låna ut pengar tror jag kan bli svårt, har dina kompisar/släktingar förtroende för dig kanske de kan låna ut pengar till dig.
Citera
2015-07-24, 21:24
Medlem
keyzexs avatar
Om Du måste ställa frågan här så är Du nog inte mogen för den typen av affärsrörelse.

Men försök komma i kontakt med någon STOR bilfirma för att köpa ett parti bilar på Kommission.
Citera
2015-07-25, 10:06
Medlem
Kattskos avatar
Du verkar inte veta hur bilbranschen funkar och du verkar inte ha någon betydlig erfarenhet.

Börja med att jobba på bilfirma i något år och knyt viktiga kontakter.
Citera
2015-07-27, 17:30
Medlem
Du behöver bank kredit och en kontakt hos en märkeshandlare eller helst 2 så du har möjlighet att köpa in det dom inte vill ha, dvs bilar i lägre prisklassen med några år på nacken. Sen måste du kunna laga dom själv samt rekonda dom dvs ha en verkstad och även ha bra kontakt med en billackerare! Men det bör du känna till om du handlat privat med bilar tidigare.
Citera
2015-07-27, 17:34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av marcelgrond
Hej! De så att jag har tanke om att starta bilfirma, jag har hållt på privat med att sälja bilar så jag vet för det mesta hur de funkar med bilbranschen. Men en problem har jag! och de hur jag ska klara av att köpa varje månad runt 20-30 bilar? liksom som privat handlare köper jag inte mer än 4 bilar i månaden så hur ska jag göra? Hur gör dom stora bilfirmorna?

OBS Seriösa svar tack!

Lättaste är om du har kontakt med en säljare/ försäljningschef som du kan pynta typ 1500 per bil för till vänster för att få köpa typ 5000 kronors inbytesbilar och jobba dig uppåt, det är så det går till!
Senast redigerad av brasnyggman 2015-07-27 kl. 17:41.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in