Citat:
Ursprungligen postat av
TeEsEr
Det är en rundgång i begagnathandeln. Stora märkeshandlare som säljer mycket nybil byter in mycket begbil som de inte vill/kan sälja själv.
Dessa bilar säljer de i klump till andra, mindre,handlare. Dessa handlare säljer sen i mindre klump/styckevis till mindre handlare som sen säljer till privatpersoner.
Som småbilshandlare är det omöjligt att fylla på lagret utan att köpa i klump. Köper du i klump så betalar du en summa och så får du ett par bilar du vill ha och sen kanske även någon/några du inte är så sugen på men så är spelreglerna.
Som bilhandlare kommer du att ha lika mycket kontakt med andra handlare som du har med dina privatkunder. Lika mycket som du ska sälja till rätt pris måste du köpa till rätt pris också.
/T
Jag undrar om inte det där har ändrats pga KVD. Jag vet att Rejmes hade några få firmor de skyfflade ut skiten till förr.
Men min bror bytte bil på Rejmes i Norrköping för ett par veckor sedan o några dagar senare stod den upplagad på en obskyr firma o Motala. För liten firma för att tidigare ha avtal med Rejmes.
Jag tror att de skapat ett nätverk där handlarna får buda på vraken.
Den tuffa biten är självklart finansiering.
Bilar man köper in måste rekondas o garanterat repareras. Så det stannar inte vid inköp.
Men som handlare har man avtal med finansinstitut för att kunderna ska kunna handla på kredit. Det borde fungera på samma sätt för handlarna som annars måste ha ett stort kapital.