Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-21, 15:58
  #1
Medlem
precixs avatar
Tanken är att jag ska resa iväg till Sydamerika (Buenos Aires) med en enkelbiljett och stanna i 4-5 månader till att pengarna till slut och då boka en resa hem. Enligt en vän till mig kan det då uppstå problem redan vid incheckningen om jag skulle sakna en utresebiljett. Detta kan även skapa problem under resans gång vid inpassage till andra länder.

Efter att ha sökt runt i andra forum inser jag att det kan bero på många olika faktorer såsom varifrån man reser, ifall man checkar in själv eller om man ser ut att vara västerlänning.

Biljetten dit har jag ännu inte bokat, men har hittat en för runt 4500 vilken jag förmodligen kommer boka. Men hur gör jag med en eventuell utresebiljett? Är det nödvändigt? Ska jag boka den så jag "återvänder" inom dessa 90 dagar turistvisumet gäller?

Bästa alternativet just nu är en avbokningsbar biljett via Condor vilken kostar ca 80€ för att få möjlighet att avboka och ytterligare 60€ för att faktiskt avboka, dvs 140 €, pengar jag hellre lägger på annat. Jag tänker att det lär vara bättre med en utresebiljett än att jag blir påtvingad att köpa en på någon flygplats antingen här eller i Sydamerika.
__________________
Senast redigerad av precix 2015-07-21 kl. 16:13.
Citera
2015-07-21, 16:18
  #2
Medlem
Det behövs i regel inte, men du kan ju kolla flygbolagets regler.

Flög själv till Ba förra året på enkel utan några som helst problem.

Trevlig resa
Citera
2015-07-21, 17:03
  #3
Medlem
luckylucazs avatar
Kan definitivt rekommendera att ha en returbiljett. Finns många många exempel på folk som haft enkelbiljett till Central/Sydamerika och blivit nekade boarding. Har själv varit med om det två gånger. Ofta har du tur och kommer igenom, men har du otur blir det väldigt tråkigt och väldigt dyrt. Du kan skaffa en avbokningsbar biljett gratis genom t.ex. AA eller Copa. Använd sökfunktionen, jag har skrivit om det tidigare.

De officiella reglerna säger följande:

- Visitors are required to hold proof of sufficient funds to cover their stay and documents required for their next destination.
- Visitors not holding return/onward tickets could be refused entry.
Citera
2015-07-21, 21:54
  #4
Medlem
precixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luckylucaz
Kan definitivt rekommendera att ha en returbiljett. Finns många många exempel på folk som haft enkelbiljett till Central/Sydamerika och blivit nekade boarding. Har själv varit med om det två gånger. Ofta har du tur och kommer igenom, men har du otur blir det väldigt tråkigt och väldigt dyrt. Du kan skaffa en avbokningsbar biljett gratis genom t.ex. AA eller Copa. Använd sökfunktionen, jag har skrivit om det tidigare.

De officiella reglerna säger följande:

- Visitors are required to hold proof of sufficient funds to cover their stay and documents required for their next destination.
- Visitors not holding return/onward tickets could be refused entry.

Tack för tipsen. För den som inte orkar googla (jag), vad är AA och Copa?
Hur ska jag bevisa att jag är tillräckligt tät för att få komma in? Kan ju inte direkt skärmdumpa kontosaldot
Citera
2015-07-23, 18:16
  #5
Medlem
luckylucazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av precix
Tack för tipsen. För den som inte orkar googla (jag), vad är AA och Copa?
Hur ska jag bevisa att jag är tillräckligt tät för att få komma in? Kan ju inte direkt skärmdumpa kontosaldot

Det är flygbolag. Använd flashbacks sökfunktion, jag har skrivit om det här tidigare. Om du är för lat för att söka, tycker du att jag skall sitta här och skriva en lång beskrivning då? Tror ingen kommer ifrågasätta om du har tillräckligt med pengar, men det kan förekomma att de ber att få se ett bank/kreditkort.
Citera
2017-03-02, 02:13
  #6
Medlem
Lukazzs avatar
Tack vare dagens simpla e-biljetter utskrivna på A4 finns det nu ett enkelt sätt att fixa en returbiljett. Risken finns väl att dom kollar upp den om man skulle bli indragen i nån extrakontroll dock.

http://www.returnflights.net/
Citera
2017-03-04, 12:23
  #7
Medlem
Jag var på Jamaica för en månad sedan och det blev problem när jag skulle tillbaka till Buenos Aires. Det var mellanlandningar i Colombia och Panama, vet inte om det spelade någon roll men dom vägrade släppa på mig på planet(Jamaica). Köpte en enkel biljett BA-Santiago för ca 1000:- med mobilen för att komma iväg men det finns säkert enklare sätt. Boka en bussbiljett kanske hade fungerat.
Citera
2017-03-04, 12:26
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av precix
Tanken är att jag ska resa iväg till Sydamerika (Buenos Aires) med en enkelbiljett och stanna i 4-5 månader till att pengarna till slut och då boka en resa hem.

Ska du stanna fem månader måste du ändå över gränsen nån gång under den tiden. Eller förlänga ditt turistvisum men om du inte älskar att plågas av sjuk byråkrati skulle jag inte rekommendera det.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2597611

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback