Citat:
Ursprungligen postat av
Stig-Britt
En tanke som slog mig:
Libertarianer utgår ofta ifrån argumentet "jag äger min kropp" (och därigenom konsekvenser av kroppens handlingar).
Med slaveriets avskaffande blir väl äganderätten till din kropp en universell sanning.
När det gäller konsekvenserna så leder väl ägnderätten till ansvar för dina handlingar.
Citat:
Om jag äger min kropp, så äger jag rimligtvis mina tankar. Om jag äger mina tankar så är de min egendom.
Människan hat nog ägt sina tankar i alla tider och samhällssystem. I system där jag inte får uttrycka dessa tankar blir de ju inte mycket värda.
Citat:
Stöld är att betrakta som att man tar ifrån någon värdet av deras egendom. Jag formulerar mig såhär (istället för ex. tar ifrån någon deras egendom) eftersom vi vill inkludera ex. mijöbrott. Om jag dumpar olja på din mark så tar jag inte ifrån dig din egendom, men jag tar ifrån dig värdet av den.
I en nv-stat sätts värdet av din egendom på marknaden, man kan ta ifrån dig egendomen (stöld) men man kan inte ta ifrån dig värdet då de bestäms helt oberoende av innehavaren.
När du dumpar olja så förstör du egendom (egenmäktigt förfarande). Om jag fördärvar karossen på din Ferrari har jag inte tagit något värde ifrån dig jag har fördärvat din bil och blir ersättningsskyldig.
Citat:
Vi spinner vidare på det resonemanget: Om jag uppfinner något och någon annan kopierar min idé så tar de ifrån mig värdet av min egendom (värdet av mina tankar - de blir mindre värda när andra kopierar dem och bygger samma uppfinning [eller säljer samma låt...]). Därför är upphovsrätt förenligt med libertarianism och anarkokapitalism.
Detta är lite minerad mark då det historiskt visat sig kontraproduktivt både att förbjuda patent och tillåta patent. Utan patent blir det billigare att kopiera än att tänka nytt, samtidigt som en oinskränkt patenträtt leder till utvecklingsförlamning. Det gäller att finna en väg där endast vissa principer är patenterbara och då under en skälig tidsperiod.
I en nv-stat skulle patenttiderna var mycket kortare än de är idag, mjukvara ej patenterbart, för att nämna några exempel.
Problemet med "pirat"kopiering skulle nog ges andra lösningar i nv-staten där det inte går att förhindra mig att göra vad jag vill med min egendom. Kanske typ: Sälj ditt junk analogt eller live eller skyll dig själv.
Tänker jag fel? Hur ser ni på detta?[/quote]