• 1
  • 2
2015-07-16, 11:07
Medlem
Jag har blandfärs från ett fint märke, guld någonting (inte guld kyckling) som jag låtit tinats i kylskåpet. Det är inte ekologiskt. Kan man göra råbiff utav upptinad blandfärs? Hur farligt kan det egentligen vara?
Citera
2015-07-16, 11:14
Medlem
Man gör inte råbiff på blandfärs
Citera
2015-07-16, 11:15
Medlem
pumbbas avatar
Man bör INTE äta icketillagat fläskkött, men du kommer ju inte dö om du skulle göra det.
Citera
2015-07-16, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pooker1

Vilket kött jag använder till att göra råbiff har du inte att göra med. Svara bara på min fråga.
Citera
2015-07-16, 11:19
Medlem
pumbbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pooker1
Nej det det ska göras på nötkött
Men tror ts planerat köra köttbullar eller pannbiff!
Citera
2015-07-16, 11:21
Medlem
brattalattas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pumbba
Nej det det ska göras på nötkött
Men tror ts planerat köra köttbullar eller pannbiff!

Hej! Passar på och frågar om det är okej att äta rått kött av sina egna uppfödda grisar och dylikt?
Citera
2015-07-16, 11:22
Medlem
Mextremes avatar
Frysprocessen i sig är inte farlig, tvärtom, men du skall inte använda köttfärs du köpt malen i butik, det skall helst var helt nymalet och speciellt inte blandfärs då blandfärs innehåller griskött. Nu för tisden är det visserligen trikinfritt men kan en bakterie som förekommer hos grisar, Yersinia Eneterocolitica som är en källa till matförgiftning.
Gör så här istället:
Du köper ett bra kött, det vanligaste valet av kött till råbiff är tveklöst nötinnanlår.
Detta mal du sedan så nära serveringen som möjligt för att undvika risk för matförgiftning. Mal gärna två gånger. Köp inte hängmörat kött utan busfärskt är bäst i detta fallet.
Citera
2015-07-16, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sensifresh
Vilket kött jag använder till att göra råbiff har du inte att göra med. Svara bara på min fråga.
Det var ju just det han gjorde.

Råbiff görs som sagt på nötkött och inte blandfärs, kan finnas trikinier och annat mumsigt i den råa färsen som kan ställa till det för dig.
Citera
2015-07-16, 11:24
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brattalatta
Hej! Passar på och frågar om det är okej att äta rått kött av sina egna uppfödda grisar och dylikt?

Nej. Orsaken till risken med otillagat griskött är en bakterie som förekommer hos grisar, Yersinia Eneterocolitica. Grisarna kan ha bakterien i kroppen utan att själva bli sjuka. Bakterien kan orsaka matförgiftning, speciellt hos barn.
Citera
2015-07-16, 11:36
Medlem
pumbbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartold
Det var ju just det han gjorde.

Råbiff görs som sagt på nötkött och inte blandfärs, kan finnas trikinier och annat mumsigt i den råa färsen som kan ställa till det för dig.

Trikinier är nog VÄLDIGT sällsynt när det kommer till svenskt massproducerad fläskkött då det är mer vanligt bland as/allätande vilddjur
Vad som kan hända när man äter otillagat fläskkött är att man kan få salmonella/buksmärtor.
Som vi konstaterat i tråden är det inte en bra idé att göra råbiff på blandfärs
Citera
2015-07-16, 11:56
Medlem
Draugadrottens avatar
I Tyskland äter man något som kallas Mett eller smaksatt med lök för Zwiebelmett eller Hackepeter som består av rå grisfärs.
I Sverige anses det livsfarligt men i Tyskland görs det varje dag.
Att göra det på tidigare frusen färs är kanske inte att rekommendera men det går kanske det med.
Hur länge har det legat i frysen och hur länge hade det legat innan det lades i frysen?
Citera
2015-07-16, 11:57
Medlem
CHI9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sensifresh

Haha jo, om du frågar om tips på hur man gör råbiff, då har han definitivt med det att göra. Speciellt med tanke på att köttet du vill använda till råbiffen kommer att göra dig sjuk
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in