• 1
  • 2
2015-07-15, 23:58
Medlem
Hej!

Jag ha haft lite success i år att söka pengar i olika fonder. De totala beloppet har varit nu 13050kr i år. Nu ha de blivit en slags "kick" för mig eftersom jag har dom rätta papperna som dom flesta stiftelser och fonder behöver. Nu vill jag söka för mer för fonder, speciellt "möbelfonder".

Ha ni rekomationer att söka nån fond/stiftelse som ha sin sista ansöknings datum som faller in snart?
Citera
2015-11-07, 20:01
Medlem
Hej! Jag har ansökt om ganska många fonder. Men inte fått svar än ifrån så många.
Vilka fonder har du ansökt ifrån och vilka krav hade dom?
Citera
2015-11-07, 22:25
Medlem
FVO är den som jag ha sökt mest på under tre åren. Elisabeth gården ifrån frälsningsarmen kan man söka två gånger under ett år. Googla på FVO och där står kravet som gäller de flesta stiftelser.
Citera
2015-11-08, 11:27
Medlem
Ju fvo vet jag. Stockholms stadsmissions fond fick jag några tusen ifrån. Blanketten måste skrivas ut. Tror att man kan söka när som helst. Behövs inte vara skriven i sthlm
Citera
2015-11-08, 11:30
Medlem
Vilka krav har elisabeth gården och hur söker man därifrån.hittade inte så mkt i google
Citera
2015-11-08, 15:45
Medlem
De viktigaste att du ringer till dom och fråga. För de sa så till mig att dom bedömmer ifrån fall till fall
Citera
2016-07-23, 01:45
Medlem
hej ar en tjej som behover hjalp med pengar till att ga till tandlakaren en tand sprukit langt bak vill resa med mina barn nan som vet nan fond som man kan soka ur
Citera
2016-08-14, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hafflan
hej ar en tjej som behover hjalp med pengar till att ga till tandlakaren en tand sprukit langt bak vill resa med mina barn nan som vet nan fond som man kan soka ur

FVO förvaltar en massa fonder, om du bor i Stockholms Området. Om inte, ha du nån funktions nedsättning? Plus de finns Majblomman och Kungliga sällskapet Pro Patria, om du bo utanför Stockholm.
Citera
2018-03-01, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheWiseOne
Hej!

Jag ha haft lite success i år att söka pengar i olika fonder. De totala beloppet har varit nu 13050kr i år. Nu ha de blivit en slags "kick" för mig eftersom jag har dom rätta papperna som dom flesta stiftelser och fonder behöver. Nu vill jag söka för mer för fonder, speciellt "möbelfonder".

Ha ni rekomationer att söka nån fond/stiftelse som ha sin sista ansöknings datum som faller in snart?

Förstår inte hur ni lyckas. Om ni inte är tjej,barn, äldre eller har familj.

Jag har skickat 25 ansökningar men inte fått något svar.
Som ensamstående kille som söker ekonomisk hjälp så är det omöjlighet, har det visat säg.

Jag ringde till några av dom som jag hade sökt till.
Står det ord som:
1. Pauvres Honteux som betyder skamsna fattiga. Där dom ofta skriver att dom hjälper med hyresbidrag. Så visar det istället att dom har egna lägenheter och inte alls hjälper till med hyran för privatpersoner som är skamsna fattiga.
Då får dom ju skriva det.
2. Står ex fattiga behövande: Så betyder det att man måste ha en sjukdom för att få hjälp.
3. Står det understöd till fattiga: Så ger dom pengar till organisationer och ej till privatpersoner.
Det visar säg att dom har helt andra kriterier än vad som ex står hos länsstyrelsen.
4. I vissa fall har jag fått svar att dom endast ger till kyrkan eller sin stad. Trots att det inte står något om det i deras ändamål hos länsstyrelsen.

3 st har jag alla fall fått tag i där man ska ansöka om maj och i höst.
Som det spelar någon roll nu. Det här med att riktiga fattiga ska få pengar stämmer ju inte för fem öre. När dom som sitter ska bestämma helt andra saker än dom som har givit bort pengarna har bestämt eller att man bara kan få vissa månader.

Blir sjukt ledsen och arg. Nu har man slösat enorma pengar på frimärken, kuvert och skriva ut papper helt i onödan för sina sista pengar.
Citera
2018-03-05, 22:22
Medlem
Uschlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt

Blir sjukt ledsen och arg. Nu har man slösat enorma pengar på frimärken, kuvert och skriva ut papper helt i onödan för sina sista pengar.

Kan känna igen det där och känna med dig om det är till någon tröst.

Det är ett kolossalt arbete med sondera ut de fonder som man åtminstone i teorin borde ha en chans att kunna få, att efter det begära ut alla papper man ska skicka iväg, skriva breven, fixa kuvert och porton, kopiera alltsammans, printa ut, och säkert något mer jag glömt här och nu också.

Det är ju en insats vi får göra kan jag se det som, som att betta lite grann, satsa lite pengar på att göra alla de där sakerna, lägga ner ett arbete att verkligen göra det också, och det är inte en liten kraftansträngning om någon som ögnar igenom tråden tror det, om man gör det utan slarv och på riktigt.

Allt för att sedan skicka iväg det, i många fall inte veta om det kommit fram och handlagts, om man får eller ej, det blir en ovisshet vi får dras med lite grann.
Jag har dock börjat implementera att där det är möjligt så skriver/kontaktar jag stiftelserna/fondägarna genom att ringa eller maila för att bara fråga en snabb fråga om dokumenten kommit fram.

Det kan ge en oväntad skjuts i hela grejen faktiskt, om denne letar fram och tittar på mitt kuvert så har de ju tagit upp det ur högen av hundratals andra och förmodligen glöms det inte bort då.
Dock är många spytrötta på att höra gnäll och tjat om att "kan inte min tas först?"...då är det mer en regel än ett undantag att den antingen hamnar sist eller i dokumentförstöraren.

Så när man initierat kontakt så är den enda man har att säga: "Hej, jag skickade ett brev med känsliga personliga uppgifter och jag är lite orolig för om de nått rätt händer, jag behöver inte veta något om utfallet men skulle hemskt gärna bara vilja veta att mitt kuvert kommit fram som det skulle"
Då får man i regel veta att det gjort det, och då tackar man för sig och avslutar konversationen, stiftelsen har därmed observerat brevet.

Jag tror att det har en bra effekt att göra så.

Ju fler vi skickar, ju större chans är det ju att en eller två till går igenom.

Men visst, vissa går inte att initiera kontakt med, och då är det ett waiting-game tyvärr.
Citera
2018-03-13, 04:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Förstår inte hur ni lyckas. Om ni inte är tjej,barn, äldre eller har familj.

Jag har skickat 25 ansökningar men inte fått något svar.
Som ensamstående kille som söker ekonomisk hjälp så är det omöjlighet, har det visat säg.

Jag ringde till några av dom som jag hade sökt till.
Står det ord som:
1. Pauvres Honteux som betyder skamsna fattiga. Där dom ofta skriver att dom hjälper med hyresbidrag. Så visar det istället att dom har egna lägenheter och inte alls hjälper till med hyran för privatpersoner som är skamsna fattiga.
Då får dom ju skriva det.
2. Står ex fattiga behövande: Så betyder det att man måste ha en sjukdom för att få hjälp.
3. Står det understöd till fattiga: Så ger dom pengar till organisationer och ej till privatpersoner.
Det visar säg att dom har helt andra kriterier än vad som ex står hos länsstyrelsen.
4. I vissa fall har jag fått svar att dom endast ger till kyrkan eller sin stad. Trots att det inte står något om det i deras ändamål hos länsstyrelsen.

3 st har jag alla fall fått tag i där man ska ansöka om maj och i höst.
Som det spelar någon roll nu. Det här med att riktiga fattiga ska få pengar stämmer ju inte för fem öre. När dom som sitter ska bestämma helt andra saker än dom som har givit bort pengarna har bestämt eller att man bara kan få vissa månader.

Vart ha du sökt? För ofta få en fot "in" måste man börja att söka hos FVO. http://www.foreningenfvo.se/

Sen är de så här att Stockholm och Göteborgs län är dom rikare när de kommer till fonder. Men är man utanför i en fattigare län, så är de många som söker. När jag fick 13500kr de året, så hade jag inte sökt 25. Utan mer 100st olika fonder, vilket 6 st av dom gav mig svar. Och för snåla med frimärken ha jag gått till diakonien och bett dom att posta de åt mig. Vilket ha sparat många gånger på frimärken.
Citera
2018-03-28, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheWiseOne
Vart ha du sökt? För ofta få en fot "in" måste man börja att söka hos FVO. http://www.foreningenfvo.se/

Sen är de så här att Stockholm och Göteborgs län är dom rikare när de kommer till fonder. Men är man utanför i en fattigare län, så är de många som söker. När jag fick 13500kr de året, så hade jag inte sökt 25. Utan mer 100st olika fonder, vilket 6 st av dom gav mig svar. Och för snåla med frimärken ha jag gått till diakonien och bett dom att posta de åt mig. Vilket ha sparat många gånger på frimärken.
Fvo nekade mig för jag hade för mycket pengar förra året. Det är helt sjukt. Det är nu jag är fattig inte förra året.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in