Citat:
Ursprungligen postat av
Nyfikenpaallt
Blir sjukt ledsen och arg. Nu har man slösat enorma pengar på frimärken, kuvert och skriva ut papper helt i onödan för sina sista pengar.
Kan känna igen det där och känna med dig om det är till någon tröst.
Det är ett kolossalt arbete med sondera ut de fonder som man åtminstone i teorin borde ha en chans att kunna få, att efter det begära ut alla papper man ska skicka iväg, skriva breven, fixa kuvert och porton, kopiera alltsammans, printa ut, och säkert något mer jag glömt här och nu också.
Det är ju en insats vi får göra kan jag se det som, som att betta lite grann, satsa lite pengar på att göra alla de där sakerna, lägga ner ett arbete att verkligen göra det också, och det är inte en liten kraftansträngning om någon som ögnar igenom tråden tror det, om man gör det utan slarv och på riktigt.
Allt för att sedan skicka iväg det, i många fall inte veta om det kommit fram och handlagts, om man får eller ej, det blir en ovisshet vi får dras med lite grann.
Jag har dock börjat implementera att där det är möjligt så skriver/kontaktar jag stiftelserna/fondägarna genom att ringa eller maila för att bara fråga en snabb fråga om dokumenten kommit fram.
Det kan ge en oväntad skjuts i hela grejen faktiskt, om denne letar fram och tittar på mitt kuvert så har de ju tagit upp det ur högen av hundratals andra och förmodligen glöms det inte bort då.
Dock är många spytrötta på att höra gnäll och tjat om att "kan inte min tas först?"...då är det mer en regel än ett undantag att den antingen hamnar sist eller i dokumentförstöraren.
Så när man initierat kontakt så är den enda man har att säga: "Hej, jag skickade ett brev med känsliga personliga uppgifter och jag är lite orolig för om de nått rätt händer, jag behöver inte veta något om utfallet men skulle hemskt gärna bara vilja veta att mitt kuvert kommit fram som det skulle"
Då får man i regel veta att det gjort det, och då tackar man för sig och avslutar konversationen, stiftelsen har därmed observerat brevet.
Jag tror att det har en bra effekt att göra så.
Ju fler vi skickar, ju större chans är det ju att en eller två till går igenom.
Men visst, vissa går inte att initiera kontakt med, och då är det ett waiting-game tyvärr.