Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-01, 18:58
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Fvo nekade mig för jag hade för mycket pengar förra året. Det är helt sjukt. Det är nu jag är fattig inte förra året.

För dom räknar in vad du fick förra året. Även om du var fattig i de året, så hade du medel ifrån förra året. Stiftelser ser bara svart eller vitt. De är bara för om dom beviljar en som tjänade mer än 170.000 kr (förut var de 150.000) då var stiftelsen att betala skyhöga skatter på de. Därför dom förnekade dig.
Citera
2018-05-04, 13:16
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheWiseOne
För dom räknar in vad du fick förra året. Även om du var fattig i de året, så hade du medel ifrån förra året. Stiftelser ser bara svart eller vitt. De är bara för om dom beviljar en som tjänade mer än 170.000 kr (förut var de 150.000) då var stiftelsen att betala skyhöga skatter på de. Därför dom förnekade dig.

Du skrev nog lite fel. Dessa människor ska inte sitta med stiftelse pengar när dom inte delar ut till verkligen behövande.
Vad jag hade förra året ska ju vara skit samma för det är här och nu jag saknar pengar inte då.
Man kan ju vända på om jag inte tjänar pengar detta året men gör det nästa år så ska ju inte heller kunna söka det år.

Det sjuka är att nu har jag råkat få pengar ifrån andra stiftelse som socialen har räknat med i sin norm flera ggr om då jag har tagit ut och tagit in.
Trots att dom inte får räkna med pengar och jag har förklarat med intyg osv. Så nu måste jag ta det vidare till förvaltningsrätten som kommer dröja flera månader innan beslut.

Så ni som ansöker och ha socialen använd andra konton. Socialen får inte räkna med men det finns en risk att dom gör det ändå, så för att slippa mycket besvär använd andra konto ex vän eller familj osv
Citera
2018-05-15, 15:20
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Du skrev nog lite fel. Dessa människor ska inte sitta med stiftelse pengar när dom inte delar ut till verkligen behövande.
Vad jag hade förra året ska ju vara skit samma för det är här och nu jag saknar pengar inte då.
Man kan ju vända på om jag inte tjänar pengar detta året men gör det nästa år så ska ju inte heller kunna söka det år.

Det sjuka är att nu har jag råkat få pengar ifrån andra stiftelse som socialen har räknat med i sin norm flera ggr om då jag har tagit ut och tagit in.
Trots att dom inte får räkna med pengar och jag har förklarat med intyg osv. Så nu måste jag ta det vidare till förvaltningsrätten som kommer dröja flera månader innan beslut.

Så ni som ansöker och ha socialen använd andra konton. Socialen får inte räkna med men det finns en risk att dom gör det ändå, så för att slippa mycket besvär använd andra konto ex vän eller familj osv

Stiftelserna som jag ha sökt och fått brev om att om jag få in för mycket inkomst förra året så kan dom inte bevilja i det året. Då krävs att ifrån arbetsgivaren och kurator som kan vittna att du verkligen behöver dom pengarna. Och även de finns ingen chans man få ifrån dom. Man få bara söka, söka och söka. Och dom du vet att du få pengar ifrån, skriv upp de i en lista så du vet vilket du ska och inte ska söka hos.

Stiftelse ha rätt så högskatte också. De är inte skattefritt. 2013 så blev de lag att stiftelser måste redovisa allt till skatteverket. Ifrån de låg jag tro 12-16 procent till 22 procent. Vilket är ganska mkt, eftersom de finns folk som ha behov av pengar. De löna sig inte att ha en stiftelse nuförtiden. Plus de är mkt pappers arbete för dom. Jag ha full förståelse om dom nekar mig, för de är många som söker till dom. Redan nu som jag ha sökt efter ha kollat på Länsstyrelsen databas som verkade skulle passa mig, ha redan fått avslag 8 stiftelser bara i år. För dom nog måste redovisa allt till skatteverket.

Jag vet socialen räknar de som inkomst, de är inte vid stiftelser pengar dom ta. Ha hört dom ta in andra folks donationer för att de räknas som inkomst. Jag själv ha jag FK garantiersättning och ha förklarat till FK, är de lugnt för mig att söka till stiftelser? Dom sa ja, eftersom jag är permanent sjukskriven. Socialen där i mot ha hårda krav på en. Jag skulle inte ens hamna i deras sits.

Försök inte vara bitter när du söker till stiftelserna. Ha inga förväntningar hellre. För söka till dom så krävs de mycket bakgrund fakta. T.ex. ha du EUs fattigdoms gräns? vilket vid 2017 ligger på 12.100kr. Är du under de, så ska du påpeka de i dina ansökningar. vi säger du få in 11,500. De är -600kr per månad. gånger 12 så bli de -7200kr per år. Då ha du mycket mer större chans att få in pengar. Jag gjorde så, tills FK höjde upp till de övre fattigdomsgränsen med några hundra lappar.

Och du ha helt rätt, ge dom i andra bankkonto än ditt eget, men förklara till stiftelsen att du vill ha hellre en AVI, så du kan få dom utbetalt. Och förklara att du är under förvaltningsrätten just om detta. Vilket stiftelserna ha förståelse också.
Citera
2018-05-20, 20:17
  #16
Medlem
Mommis avatar
Ni som har fått fondmedel från t.ex FVO, skall man redovisa sen eller? Typ skicka in kvitton eller så
Citera
2018-05-20, 20:21
  #17
Medlem
Mommis avatar
Hur lång tid tar det innan man får svar från FVO och vidare till utbetalning. Jag har kris inför tandläkarbesök med ett större ingrepp. och är rätt säker på att jag uppfyller kriterierna
Citera
2018-05-31, 22:54
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mommi
Hur lång tid tar det innan man får svar från FVO och vidare till utbetalning. Jag har kris inför tandläkarbesök med ett större ingrepp. och är rätt säker på att jag uppfyller kriterierna

Förlåt för sent svar. Jag vet inte om ditt fall men jag ha varit med allt ifrån 2 månader till snabbast 2 veckor. Eftersom dom hanterar en massa stiftelser runt i Sverige. Så även du uppfyller deras kriterierna, bo du i Sthlms området så skulle mitt råd att boka en tid med dom.
Citera
2021-09-27, 18:27
  #19
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheWiseOne
Förlåt för sent svar. Jag vet inte om ditt fall men jag ha varit med allt ifrån 2 månader till snabbast 2 veckor. Eftersom dom hanterar en massa stiftelser runt i Sverige. Så även du uppfyller deras kriterierna, bo du i Sthlms området så skulle mitt råd att boka en tid med dom.

Du har möjligtvis inte några tips var man kan söka för läkemedel? Haft i princip 0 i inkomst senaste 2 åren. Tack på förhand
Citera
2021-09-28, 02:53
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly
Du har möjligtvis inte några tips var man kan söka för läkemedel? Haft i princip 0 i inkomst senaste 2 åren. Tack på förhand

För kunna söka dom vård stiftelser så måste du gå via kuratorn i sjukvården. Att söka utom stående typ mer princip omöjligt.

Plus de stiftelserna så måste fylla kriterier, som är:
  1. Bo i hyresrätt
  2. Ha inga oreglerade skulder
  3. Att man bo första eller andrahand
  4. Att du få sjukpenning ifrån Försäkringskassan.

Få du försörjningsstöd, i lag så måste kommunen hjälpa de.
Fyller du alla kriterier, så kan du ansöka som ekonomiskt förstärkning.
Citera
2024-01-29, 11:12
  #21
Medlem
Extremeflys avatar
Hur ser det ut 2024 med stiftelser? Skulderna ökar i Sverige för privatpersoner.

Gissar på att ansökningar till stiftelser och fonder också ökar.

Vad för typ av stiftelser finns det som är lätta att söka till?
Ni som har sökt, vad har ni sökt för ändamål?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback