Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-15, 19:44
  #1
Medlem
Jag ber bilverkstaden byta en del på min bil och säger jag vill ha fast pris, vilket jag får. Han tar hem delen (beg) och jag åker dit. Han börjar byta och upptäcker att delen han beställt är ej till min model. Han försöker fixa det ändå men gör sönder delen. Han skickar hem mig och ska ringa när han fixat rätt del. Han ringer när den kommit och säger mellan raderna att det kommer att kosta mer än vi var överens om eftersom han fått jobba två ggr med bytet.

Jag antar att det är så det är, eller har jag nåt att argumentera för?
Citera
2015-07-15, 19:47
  #2
Medlem
StigAllans avatar
Har han beställt fel del och klantat sönder denna så skulle jag inte betala en kr för det jobbet.
Han får fixa bilen till det ursprungliga priset om han ens är kapabel till detta!
Citera
2015-07-15, 20:19
  #3
Medlem
kinesarsles avatar
Juridiskt:

Ni har ett avtal. Vidare påpekar du att du vill ha ett fast pris. Att han klantar sig är inte ditt problem, och du kan kräva att han fullföljer reparationen till det pris ni kommit överens om.


Praktiskt:

Något du inte vill ha är en arg mekaniker som skruvar på din bil. Var resonlig. Påpeka att ni har kommit överens om ett fast pris, och erbjud möjligheten att häva avtalet. Antingen fixar han det till ert överenskomna pris, eller så åker du till en annan mekaniker och fixar det.

Jag tycker att det låter lite oseriöst av honom att begära extra när ni har fast pris och det är han som har klantat sig. Det hade varit förståeligt om det var något som han inte rimligen hade kunnat förutse.
Citera
2015-07-15, 21:01
  #4
Medlem
Han sa inte rakt ut att det kommer att kosta mer, men jag läste in den möjligheten när han påtalade att det kommer ta längre tid eftersom det var fel del först.
Jag är resonlig, men det kan vara bra att veta vad som gäller om han skulle börja visa irritation. Erbjudandet att häva avtalet är i det fallet bra att ha i bakfickan. Tack.
Citera
2015-07-16, 00:01
  #5
Medlem
Emerains avatar
Ditt fastpris är en offert från hans sida som accepterats av dig. Du bad om att få veta vad det kostade och ni kom överens om priset.

För sånt här arbete så finns det möjligheter att priset ändå höjs med upp till 10-15% på grund av oförutsedda händelser. Efter det behöver han fråga dig igen och presentera nya offerter och ge dig möjligheten att avbryta arbetet som det nu är.

Men jag skulle berättat för honom, om han när arbetet är klart vill ha extra för dubbelt arbete, säga att problemet hela tiden skedde på grund av vad han ordnat. Inte att du sagt saker som gjorde att allt blev fel. Att dj står ut med den extra tiden för du förstår att det blev fel, men du vill jnte betala för det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback