Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-15, 15:30
  #1
Medlem
Sven2s avatar
Jag tänker att köpa en ny lägenhet. Jag ser flest av nya lägenheter (99%) har planering som den här http://i.imgur.com/qsJaajY.jpg Det kallas 2 rum och kök, men faktiskt det är 60+ kvm 1 rum lägenhet med stor kök! Vem köper dem? Jag tänker det är inte normal att 1-2 barnfamilj kan inte välja mindre 80+ kvm ny lägenhet.
Citera
2015-07-15, 16:01
  #2
Medlem
Burkbubbas avatar
Min lägenhet bostadsrätt är rätt gammal, men såg ganska liknande ut från första början. Dom var tre personer, två vuxna och ett mindre barn. Istället för ett gigantiskt vardagsrum smällde dom upp en vägg och gjorde ett mindre sovrum till dottern. Rätt bra lösning, men en aning mycket jobb.

Anledningen till att det är sådär är för att öppen planlösning är populärt, jag gillar det. Jag vill kunna stå i köket och se vad som händer i vardagsrummet eller på tvn. Annars känns det instängt. Folk river ju väggar i gamla hus för att få kök och vardagsrum i en stor yta.

Lägenheterna som byggs för stunden är anpassade för yngre och dom som blivit äldre och vill flytta från sina hus till något enklare. Antar att byggherrarna tänker någorlunda likadant som mig, att en barnfamilj oftast letar efter radhus/fristående villa.

Jag och min sambo sitter och slötittar lite på bostadsrätter, lite sugna på att flytta är vi. Jag skulle hellre flytta in i en sån som du länkade till än en trea i samma storlek.
Citera
2015-07-15, 16:03
  #3
Medlem
Öppen planlösning med vardagsrum och kök/matrum i ihop utan vägg mellan. Luftigt och snyggt men oerhört frustrerande. Förstår inte öppen planlösning i så små lägenheter men i nåt större med 2 eller fler sovrum + kombinerat vardagsrum/kök/matsal förstår jag grejen.

Nån här som gillar öppen planlösning? Berätta gärna för mig varför... (=
Citera
2015-07-15, 16:07
  #4
Avstängd
NopeNopes avatar
Inget att föredra för en barnfamilj men jag gillar den öppna planlösningen, jag skulle lätt tänka mig den lägenheten
Citera
2015-07-15, 16:15
  #5
Medlem
Sven2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkbubba
Jag vill kunna stå i köket och se vad som händer i vardagsrummet eller på tvn.
Jag tror lukten av mat från köket i vardagsrummet är inte så bra
Citera
2015-07-15, 16:15
  #6
Medlem
Hur får du det där till en enrumslägenhet? Där är ju helt klart ett separat sovrum... Men visst är den inte tänkt för en barnfamilj. Det är sällan en tvåa...
Citera
2015-07-15, 16:55
  #7
Medlem
OldFashioneds avatar
Jag tror att det du söker är en lägenhet med 3 RoK. Sen förstår jag verkligen inte vad du menar med att det är 1 rum och kök. Menar du att vardagsrummet inte räknas för att köket ligger i samma rum?

Gillar f.ö. öppna planlösningar. Doften av mat är inget större problem.
Citera
2015-07-15, 18:54
  #8
Medlem
Burkbubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven2
Jag tror lukten av mat från köket i vardagsrummet är inte så bra
Det luktar ju gott när man lagar mat, så vad spelar det för roll? Jag gillar öppen planlösning, det gör nog dom flesta. Annars skulle det inte byggas så mycket med just öppen planlösning, och dom skulle inte vara så attraktiva som dom är.
Citera
2015-07-15, 18:55
  #9
Moderator
Brutes avatar
Konstig sammanblandning av två vitt skilda ämnen.
Öppen planlösning eller inte är en smaksak.
Men det har aldrig något att göra med hur många sovrum det finns.

2 rok har aldrig mer än ett sovrum, vare sig det är en lght med öppen planlösning eller ej.

Ingen barnfamilj är tänkt som köpare till lägenhet med bara ett sovrum.
Dumt att klaga om man vill gå mot den strömmen.

//Brute
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback