Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-15, 11:22
  #1
Medlem
Kort bakgrund:

Jag och sambon väntar barn, vi är som sagt bara sambos och har tänkt att skriva ett testamente så att den andra parten vid händelse av frånfälle kan förfoga över den andres pengar och slippa flytta med vårt gemensamma barn för att ha råd.

Tycker ni ett liknande testamente täcker detta? Taget från en mall på nätet.
- - -
Vi undertecknande sambor förklarar att följande förordnande utgör vår yttersta vilja och testamente. Testamentet upphör att gälla om vi undertecknande separerar. Den av oss som överlever den andre ska – sedan bröstarvinges rätt till laglott tillgodosetts – erhålla hela den avlidnes kvarlåtenskap med fri förfoganderätt.
Efter den efterlevandes frånfälle ska den dåvarande kvarlåtenskapen fördelas lika mellan våra gemensamma bröstarvingar.

Vad bröstarvinge erhåller från någon av oss på grund av detta testamente ska vara bröstarvingens enskilda egendom. Bröstarvinge har dock rätt att genom äktenskapsförord förordna på annat sätt.
- - -

Stort tack för all hjälp jag kan få.
Citera
2015-07-15, 11:41
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CashMan
Kort bakgrund:

Jag och sambon väntar barn, vi är som sagt bara sambos och har tänkt att skriva ett testamente så att den andra parten vid händelse av frånfälle kan förfoga över den andres pengar och slippa flytta med vårt gemensamma barn för att ha råd.

Tycker ni ett liknande testamente täcker detta? Taget från en mall på nätet.
- - -
Vi undertecknande sambor förklarar att följande förordnande utgör vår yttersta vilja och testamente. Testamentet upphör att gälla om vi undertecknande separerar. Den av oss som överlever den andre ska – sedan bröstarvinges rätt till laglott tillgodosetts – erhålla hela den avlidnes kvarlåtenskap med fri förfoganderätt.
Efter den efterlevandes frånfälle ska den dåvarande kvarlåtenskapen fördelas lika mellan våra gemensamma bröstarvingar.

Vad bröstarvinge erhåller från någon av oss på grund av detta testamente ska vara bröstarvingens enskilda egendom. Bröstarvinge har dock rätt att genom äktenskapsförord förordna på annat sätt.
- - -

Stort tack för all hjälp jag kan få.

Jag har en kapital försäkring där jag har mitt sparkapital. Eftersom det är en försäkring så går pengarna oavkortat till förmånstagaren. På så sätt så får min sambo hela kapitalet, och våra barn får inget av detta. Detta för att trygga familjen via mamman om jag dör.
Citera
2015-07-15, 13:27
  #3
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CashMan
Kort bakgrund:

Jag och sambon väntar barn, vi är som sagt bara sambos och har tänkt att skriva ett testamente så att den andra parten vid händelse av frånfälle kan förfoga över den andres pengar och slippa flytta med vårt gemensamma barn för att ha råd.

Tycker ni ett liknande testamente täcker detta? Taget från en mall på nätet.
- - -
Vi undertecknande sambor förklarar att följande förordnande utgör vår yttersta vilja och testamente. Testamentet upphör att gälla om vi undertecknande separerar. Den av oss som överlever den andre ska – sedan bröstarvinges rätt till laglott tillgodosetts – erhålla hela den avlidnes kvarlåtenskap med fri förfoganderätt.
Efter den efterlevandes frånfälle ska den dåvarande kvarlåtenskapen fördelas lika mellan våra gemensamma bröstarvingar.

Vad bröstarvinge erhåller från någon av oss på grund av detta testamente ska vara bröstarvingens enskilda egendom. Bröstarvinge har dock rätt att genom äktenskapsförord förordna på annat sätt.

- - -

Stort tack för all hjälp jag kan få.

Normalt brukar ju den som överlever få "sitta i orubbat bo". Att ert gemensamma barn inte inte får ut sin laglott vid någon av er död är ju ofta enklast och så är grundregeln. Det är ju inte lätt att skaka fram de pengar som krävs för att lösa ut en fastighet. Vi ni verkligen ha det som du skriver?

Om du och din sambo äger ett hus ihop (50% var) och någon av er dör, så är laglotten 25% som era barn ärver. Genom testamentet får den överlevande 75%. En villa i storstäderna är oftast värd 4 miljoner kronor, dvs. barnen skall ha 1 miljon kronor.

Om någon av er har andra barn, särkullsbarn, så har de alltid rätt att få ut sin laglott. De kan dock avstå och låta boet vara orubbat tills nästa dödsfall om de vill.

Är lite tveksam till de sista två meningarna, är fundersam varför du vill påverka hur den överlevande skall ärvas? Räcker det inte att den överlevandes tillgångar fördelas mellan dess bröstarvingar? Vad händer om en ny partner kommer med i bilden? Det blir ju lite konstigt om det då blir nya barn? Dessutom kan de ju då riva testamentet och skriva ett nytt. Om du vill gynna era gemensamma barn är det väl bättre att testamentera allt till barnen, inte bara laglotten, och låta partnern bo kvar i orubbat bo. Då ärver barnen 50% direkt, partnern har kvar sin del 50%. Sedan är det bra med formuleringen enskild egendom till barnen, ta bort klausulen om att den kan avtalas bort längst ned.

Spara originalet på ett säkert ställe (bankfack). Det är bara original som gäller, inte kopior. Se till att två vittnen skriver under och det dateras. Ha med alla formuleringar "Vår yttersta vilja..." och glöm inte rubriken "Testamente".
Citera
2015-07-15, 14:21
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Normalt brukar ju den som överlever få "sitta i orubbat bo". Att ert gemensamma barn inte inte får ut sin laglott vid någon av er död är ju ofta enklast och så är grundregeln. Det är ju inte lätt att skaka fram de pengar som krävs för att lösa ut en fastighet. Vi ni verkligen ha det som du skriver?

Om du och din sambo äger ett hus ihop (50% var) och någon av er dör, så är laglotten 25% som era barn ärver. Genom testamentet får den överlevande 75%. En villa i storstäderna är oftast värd 4 miljoner kronor, dvs. barnen skall ha 1 miljon kronor.

Om någon av er har andra barn, särkullsbarn, så har de alltid rätt att få ut sin laglott. De kan dock avstå och låta boet vara orubbat tills nästa dödsfall om de vill.

Är lite tveksam till de sista två meningarna, är fundersam varför du vill påverka hur den överlevande skall ärvas? Räcker det inte att den överlevandes tillgångar fördelas mellan dess bröstarvingar? Vad händer om en ny partner kommer med i bilden? Det blir ju lite konstigt om det då blir nya barn? Dessutom kan de ju då riva testamentet och skriva ett nytt. Om du vill gynna era gemensamma barn är det väl bättre att testamentera allt till barnen, inte bara laglotten, och låta partnern bo kvar i orubbat bo. Då ärver barnen 50% direkt, partnern har kvar sin del 50%. Sedan är det bra med formuleringen enskild egendom till barnen, ta bort klausulen om att den kan avtalas bort längst ned.

Spara originalet på ett säkert ställe (bankfack). Det är bara original som gäller, inte kopior. Se till att två vittnen skriver under och det dateras. Ha med alla formuleringar "Vår yttersta vilja..." och glöm inte rubriken "Testamente".

Tack för svar.

Inte säker på att jag förstår, som jag tolkar det så blir fallet som sambos om man dör och INTE har ett testamente att barnet ärver 100% och det så att säga är orubbliga pengar tills barnet blir myndigt, således kan den överlevande föräldern inte få loss pengar för att bo kvar i bostaden.

Eller har jag tolkat lagen helt fel?
Citera
2015-07-15, 16:19
  #5
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CashMan
Tack för svar.

Inte säker på att jag förstår, som jag tolkar det så blir fallet som sambos om man dör och INTE har ett testamente att barnet ärver 100% och det så att säga är orubbliga pengar tills barnet blir myndigt, således kan den överlevande föräldern inte få loss pengar för att bo kvar i bostaden.

Eller har jag tolkat lagen helt fel?

Nej, jag tycker du har rätt. Sambon ärver inte varandras privata egendom (pengar, aktier mm). Däremot om man köper hus ihop eller har skaffat en gemensam lägenhet med båda på kontraktet är det en annan sak. Så testamenten är mycket viktiga om man är sambon och inte har gemensamma barn. Utan arvingar eller testamente går arvet till Allmänna arvsfonden.

Vad gäller barnet så är ju den överlevande föräldern vårdnadshavare. Då är den också automatiskt förmyndare och förvaltar barnets arv. Rimligtvis kan arvet användas till barnets boende. Det behöver inte ligga låst på ett konto.

I det aktuella fallet kan det ju trots allt ändå vara rimligt med testamente, bland annat för att få med passusen om enskild egendom. Den är ju bra om barnet senare i livet träffar en "gold-digger".

Du kan ju också ange hur stor del sambon skall få. Men anger du inget ärver barnet allt med sambon som förmyndare och förvaltare. Jag tror man även i testamenten kan ange om någon annan skall vara vårdnadshavare och förmyndare om man har ensam vårdnad och inte vill att den andra föräldern skall få vårdnaden. Domstolen sägs beakta detta då vårdnadshavare utses.
Citera
2015-07-16, 10:26
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH

Vad gäller barnet så är ju den överlevande föräldern vårdnadshavare. Då är den också automatiskt förmyndare och förvaltar barnets arv. Rimligtvis kan arvet användas till barnets boende. Det behöver inte ligga låst på ett konto.


Njae, det stämmer väl inte?

Se exempelvis följande artikel:
http://www.dn.se/ekonomi/sambos-med-barn-bor-gifta-sig/
Citera
2015-07-16, 12:48
  #7
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CashMan
Njae, det stämmer väl inte?

Se exempelvis följande artikel:
http://www.dn.se/ekonomi/sambos-med-barn-bor-gifta-sig/


Jo det stämmer, överlevande föräldern är både vårdnadshavare och förmyndare.
(källa: http://www.stockholm.se/FamiljOmsorg...er-formyndare/
eller
http://www.domstol.se/familj/foraldr...-barn/vardnad/)

Men observera att Överförmyndaren kommer med i spelet i vissa fall.

Artikeln handlar om att sambon inte ärver varandra. Därför är det vettigt med testamente (eller giftermål!) om den ena parten äger fastigheten eller lägenhet och sambon skall få del av den. Men vill man att bara barnet skall ärva så blir den överlevande föräldern förmyndare.

Men det vettiga är kanske att testamentera en liten del till sambon också i detta fall. Till exempel 75% till barnet (barnen?) och 25% till sambon. Då får ju barnen mer än laglotten och sambon får lite. Utan testamente hade barnet (barnen) fått allt. Med testamente kan du maximalt ge 50% till sambon.

Giftermål har ju en annan fördel också, många pensionsförsäkringar har skydd för äkta makar. För sambon är det lite andra regler. (källa: https://www.afaforsakring.se/arbetsg...formanstagare/)

Det enklaste är kanske ett sommarbröllop för er nu när småttingar är på gång?
Citera
2015-07-16, 16:02
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Jo det stämmer, överlevande föräldern är både vårdnadshavare och förmyndare.
(källa: http://www.stockholm.se/FamiljOmsorg...er-formyndare/
eller
http://www.domstol.se/familj/foraldr...-barn/vardnad/)


Tack för din tid, men förstår inte riktigt ändå.

Se följande fråga och juridiskt svar:
http://lawline.se/answers/arv-och-skydd-for-sambo
Citera
2015-07-16, 18:45
  #9
Moderator
TheLuckys avatar
Privatekonomi --> Juridik. Bör sammanfogas med (FB)Stora tråden om arvs- och testamentfrågor.

/Mod
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback