2015-07-21, 01:33
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virablatira
Akilles, fundera lite på detta. Vetenskapen har ju förändrat världen och vårt sätt att se på den. Vetenskap tillåts ha fel mest hela tiden men om något som Bibeln påstår är fel så ska man ifrågasätta allt kring Gud och Jesus (om vi nu pratar kristendomen)
Tänk då vad som hänt efter Jesu död inom vetenskapen. Jorden var visst rund kom man på. Isac Newton levde på 1600-talet och hade väl nån berömd upptäkt. Tänk om kristendomen också har vissa fel och brister men att det i grunden stämmer med en Gud. Självklart kommer du hitta fel och brister i skrifter som är tusentals år gamla men kanske kanske finns det en del som stämmer.

Vad tror du händer efter din egna död tex? Blir allt bara svart då? Bryr du dig om hur du har levt och att du vill bli ihågkommen som något positivt? Rätt naivt om nu ändå allt bara tar slut då så lev du som en egoist. Men visst vore det väl ändå trevligt om det fanns något mer efteråt och det är nog grunden till att man vill tro på något
Men anekdoter och amsaga.. har en helt annan utgångspunkt, du kan inte förväxla vetenskap med amsaga. liksom.

de har helt olika syften och mål...

men du gör detta felaktiga samband, att religiös mission har för avsikt att avhjälpa något.. det stämmer dock inte.

vetenskapligt uppställda hypoteser har noll med jesussmyten att göra. jesusmyten är konstruerad dör att trösta.. det dyftar att "fostra mentalitet, mentalitet att kunna öppna sig för ett MATANDE inte för att utveckla människors förmåga att urskilja orsakssamband.

du kan inte mata individer, som redan börjat använda förnuftet... det sker ofta ngn gång under tonåren. för många i yngre tonåren, men lever människor i regimer av totalitära begär.. får många individer därmed aldeig utveckla det fria sinnet, som är ett absolut måste för att elaborera nyktert.. och framgångsrikt.

.. i sådana samhällen, är religonsyttringen ingen direkt styggelse, medan vetenskapligt sinnade i logiska förankringar individer, ofta bannas hårdare där religionspipan tager sig "rolkningsföreträdet" in i statsjuridik, och skapar förbud...

att förbjuda skapande intellekt, för att stänga dörrar och framhålla en myt som absolut sanning, de tiderna är överspelade.. ändå drar du gammalt ruttet kort ur ärmen. dåligt av dig att försöka göra denna falska uppställning.

att tolka t.ex en bok.. har ingenting med vetenskaplig aktivitet att göra.. du behöver förstå att man vid sorterande av utvecklande teser , måste börja skilja på agnarna från vetet, så länge du placerar lingon bland bananer.. kommer det bli en enda utopisk mos och gröt av alla de fina tankarna....

riktigt så dum är intr mänskliga individen, finns goda anledningar att religion ställts åt sidan, förankrad psykologi t.ex är betydligt vassare än vilken gudsmyt som helst.
Citera
2015-07-21, 08:00
Medlem
virablatiras avatar
Men Honey, vet inte riktigt vad du försöker säga annat än att religion har fel eftersom vetenskapen är rätt. Det är ju liksom inget övertygande argument mot att det omöjligt skulle kunna finnas en Gud.

Måste påpeka igen att jag är ateist och du behöver inte förklara och övertyga mig. Min poäng är att man behöver inte vara en idiot bara för att man är troende och det är det som hela tråden handlade om från början. Jag har i alla fall inga problem att acceptera att vissa tror på något. Dom är för mig lika bra människor som icke troende så länge dom accepterar att jag inte tror.
Citera
2015-07-21, 08:06
Medlem
Sekteristiska,ensamma och totalt efterblivna människor är religiösa i Sverige.
Religion kan dock göra gott i U-länder.
Citera
2015-07-21, 09:55
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JevlaTomteVerkstad

Övergeneralisering. Jag känner en hel del svenska teister, som är liberala, sociala och minst normalbegåvade.
Citera
2015-07-21, 11:23
Medlem
Professor.Wers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JevlaTomteVerkstad

Stämmer inte.

Det finns oerhört intelligenta människor som är religiösa. Jag har vänner som är religiösa. De är varken ensamma eller efterblivna. Även om jag själv anser att deras tro är irrationell.

Sedan beror det på vilken religion och vilken gren av religionen de tillhör. Har mycket svårt för Jehovas Vittnen och Pingstvänner. Eller för den delen muslimer i allmänhet (främst på grund av deras homofobi som är lika illa som rasism). Jag gillar inte någon religion men jag är säker på att om alla religiösa gick med i svenska kyrkan, som är den bästa delen av kristendomen, så hade samhället sett bättre ut.
Citera
2015-07-21, 11:51
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Professor.Wer
Stämmer inte.

Det finns oerhört intelligenta människor som är religiösa. Jag har vänner som är religiösa. De är varken ensamma eller efterblivna. Även om jag själv anser att deras tro är irrationell.

Sedan beror det på vilken religion och vilken gren av religionen de tillhör. Har mycket svårt för Jehovas Vittnen och Pingstvänner. Eller för den delen muslimer i allmänhet (främst på grund av deras homofobi som är lika illa som rasism). Jag gillar inte någon religion men jag är säker på att om alla religiösa gick med i svenska kyrkan, som är den bästa delen av kristendomen, så hade samhället sett bättre ut.
Mycket bra skrivet av dig. Helt rätt. Att ej blanda ihop begreppen är en konst och då måste det finnas intelligens med i bilden.
Du anser att deras tro är irrationell och det får du göra, inget fel i det MEN du har förmågan att kunna se individen bakom religioner.
Kan hålla med dig om att vissa grenar inom religion är svåra att ta till sig.
Skönt att se intelligenta människor resonera sakligt och korrekt även om de ej tror på Gud.
Tack för det.
Fördomar är det som får människor att bete sig som svin.
Citera
2015-07-21, 12:03
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Att ej blanda ihop begreppen är en konst och då måste det finnas intelligens med i bilden.

Ja, som t.ex. att acceptera att distinktionen mellan subjektivitet och objektivitet är av stor betydelse. Särskild när religionsdebatten berör abstraktioner.
Citera
2015-07-21, 12:07
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akilles-själ
Ärligt talat stör det mig lite att vissa individer som så extremt uppenbart troligen har så totalt "fel" i sina mer eller mindre helt ologiska och oresonliga tankebanor utan verklighetstroget etablissemang öht ändå förväntar sig att bli hanterade med högsta "respekt/vårdnad" psykologiskt, trots att de är mer eller mindre förståndshandikappade i sin typ av livsfilosofi de nu valt att följa så blint utan faktiskt grund öht.
För detta är inte tredjevärlden på 1500-talet vi lever i, utan vi skall förstå lite bättre idag vad som allra allra troligen bara är hokuspokus, och vad som faktiskt mer troligt är närmare verkligheten (efter minst iaf 10-12 års ålder och uppåt ärligt talat).

MvH Akilles

fattar inte hur man kan störa sig. folk kan ha väldigt olika världsbilder. och det beror på var man kommer från och vad man lärt sig. det är kulturellt. det är högfärdigt att säga "justdethär som jag tycker är sant måste vara sant för alla", sen kunna säga det på ett övertygande sätt till en religiös person
jag har inget problem med folk som är religiösa eller inte bara dom inte klankar på det på andra. men det gör dom ju ofta så.
Citera
2015-07-21, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milford.Cubicle
fattar inte hur man kan störa sig. folk kan ha väldigt olika världsbilder. och det beror på var man kommer från och vad man lärt sig. det är kulturellt. det är högfärdigt att säga "justdethär som jag tycker är sant måste vara sant för alla", sen kunna säga det på ett övertygande sätt till en religiös person
jag har inget problem med folk som är religiösa eller inte bara dom inte klankar på det på andra. men det gör dom ju ofta så.
Ofta beror det nog på vad man INTE lärt sig ......
Citera
2015-07-21, 12:18
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ofta beror det nog på vad man INTE lärt sig ......
ja kanske det. har lite svårt att hata. alltså det är viktigare att vara tolerant mot människor än att alla tror på rätt saker för mig
sen behöver man absolut inte hålla med dom.
Senast redigerad av Milford.Cubicle 2015-07-21 kl. 12:20.
Citera
2015-07-21, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milford.Cubicle
ja kanske det. har lite svårt att hata. alltså det är viktigare att vara tolerant mot människor än att alla tror på rätt saker för mig
sen behöver man absolut inte hålla med dom.
Ja,så länge deras tro är privat och inte ska smusslas in i samhället så är jag helt med dig.
Citera
2015-07-21, 12:28
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Kan hålla med dig om att vissa grenar inom religion är svåra att ta till sig.

Det var väldigt milt uttryckt. "Vissa" grenar bör föraktas, hånas och bespottas även av andra troende, precis som t ex nazism eller Breiviks idéer. Ett stort problem är att alltför många moderata troende känner en större tillhörighet med dårfinkarna än med sekulära eller moderata inom andra religioner. De ger genom sin passivitet en viss legitimitet för dårfinkarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in