2015-09-26, 00:30
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Dante_
Hur FAN kan man vara religiös när man ser allt elände det ställer till!

Det går bra att vara en mentalt funktionel teist/troende/religiös, om perspektivet inte är en så svepande generalisering som du användar.
Citera
2015-09-26, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Är mina minimumskrav inte tydliga nog? Förstår du verkligen inte vad jag säger?

I så fall demonstrerar du ju faktisk till viss del trådtitelns validitet.

Nu har du sänkt dig till att bara kalla mig korkad. Allt jag vill är att du påvisar argumentationsfelen. Jag misstänker att du inte klarar det. Är det där felet ligger?
Citera
2015-09-26, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
Komplett idiot är nog lite väl hårt sagt. Men, själv tycker jag nog att troende
är mindre vetande även om de själva anser sig veta att det de tror på är
sanningen med stort S.

Religiositeten i SVERIGE ser väl ut att öka just nu med den stora migrationen
men på lite sikt tror jag att även migranterna kommer att påverkas till det
"bättre" av att leva i ett sekulärt samhälle. Men ett visst antal religiösa fanatiker
bör ett tryggt samhälle ändå klara av att hantera.

Exakt, jag hatar själv organiserad religion men som liberal är det lite tufft att argumentera mot religionsfrihet.

Som du säger, ett visst antal får man bara bita ihop och klara av att hantera. Majoriteten är botade på en generation. Resten måste bekämpas med indragen skolpeng till religiösa skolor. Kristna som andra.
Citera
2015-09-26, 09:36
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paladin
Alltid undrat en sak. Är du en "bot" av något slag?

Det beror på vad du menar med det. Min metafysik (och därmed naturligvis också jag som individ) innehåller icke-exklusiva ELEMENT av mekanistisk determinism.

(Men jag förmodar att detta svar inte är det du sökte).

Citat:
Angående TS fråga. Det är inte svårt. Idiotstämpeln sätter ju (vissa andra) och då får man ju ha en diskussion om vad som ingår i att vara en idiot.

Du missade tydligen min rekommendation om att läsa ordet "idiot"s etymologi.
Citera
2015-09-26, 09:37
Medlem
Citat:
Alltid undrat en sak. Är du en "bot" av något slag?

Angående TS fråga. Det är inte svårt. Idiotstämpeln sätter ju (vissa andra) och då får man ju ha en diskussion om vad som ingår i att vara en idiot.

Det är ju det han gör även om han har lite svårt att uttrycka sig på ett lättillgängligt språk.
Självklart är inte kristna medicinska idioter, men nåt fel i huvudet är det på många. Se på språket och retoriken på den kristna högern i US. Det är fan inte helt friskt.
Citera
2015-09-26, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrWarum
Japp jag tror att det finns en stor skillnad mellan ateister på Internet och ateister som inte diskuterar på Internet. Jag har faktiskt skrivit om det på andra håll i forumet, och det var också därför jag skrev om Internet-ateister i mitt första inlägg.

Jag tror att man behöver visa på att en tro är nödvändig för att något ska ske. Ingen tro står ensamt. Man har flera trosföreställningar, a, b och c, som är tillräckliga tillsammans, men a är inte tillräcklig ensamt. Så det är inte tillräckligt att tro på Gud för att spränga sig själv i luften. Däremot kanske man kan se det som nödvändig tro, och tillsammans med andra, som tron på martyrskap, att man utför Guds vilja, etc, är de tillräckliga. På samma sätt är ateism nödvändig hos Sovjetunionen för att förfölja religiösa, men inte ensamt tillräcklig - vilket vi ser av att du och andra som är ateister inte vill förfölja religiösa.

Men här kommer kruxet. Trosföreställningarna har inverkan på varandra. Exempelvis om man tror på evolutionen finns en tendens att inte tro på en skapargud. Det går att tro på evolutionen och vara troende, men det har ju orsakat sådana problem att trossystemet måste rättas till. Tror man på en sak finns en tendens att tro på en annan. Det är därför det är nyttigt med kritik av ett trossystem för att stävja de värsta avarterna av trosföreställningar som kan välla fram för att man antog en position. Därför behöver religiösa ateisterna för att inte bli fanatiska. Det är viktigt att gå in i debatter med ateister för en religiös.

Likaså kan du se på TS här att denne inte bara har icke-tro på Gud. Men en massa andra trosföreställningar som klustrar med det. En mycket vanlig att troende är idioter och h*n själv smart då alltså. En mindre vanlig men ändå förekommande är att religiösa är psykiskt sjuka. Det ser jag som dogmatiskt och kanske till och med farligt. Ja i Sovet skickades verkligen troende till mentalsjukhus som att de var psykiskt sjuka.

Det finns ingen som "TROR" på evolutionen lika lite som någon "tror" på jorden snurrar runt solen. Det finns oändligt med data som stödjer dessa "teorier". Om ny data inkommer så kommer 99% av icke religiösa ta ställning till detta. Religion är inte en vetenskaplig teori (läs faktum).

Att som fanatiker säga att "Jag tror inte på evolutionen" är helt likställt med hashtomtarna på fysik & matematik som förkastar vedertagna teorier baserat på "logik" (men som är förvirrad intuition).
Citera
2015-09-26, 09:48
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Det är ju det han gör även om han har lite svårt att uttrycka sig på ett lättillgängligt språk.

Det är så gott som omöjligt att nysta upp den pådyvlande teismens "mentala virus" * (~retorik/demagogi) med hjälp av vardags-språk. Sånt kräver "kirurgisk" semantisk precision.

* Av vilken "idioti" är en subkategori. (Ref. för detaljer --> tråden: "Religion - en mentalsjukdom").
Citera
2015-09-26, 12:18
Medlem
Citat:
Exakt, jag hatar själv organiserad religion men som liberal är det lite tufft att argumentera mot religionsfrihet.

Som du säger, ett visst antal får man bara bita ihop och klara av att hantera. Majoriteten är botade på en generation. Resten måste bekämpas med indragen skolpeng till religiösa skolor. Kristna som andra.

Jag kan tänka mig att "Gud" på något sätt skapat världen men har lite svårare
för det där med den heliga skriften som hen skall ha producerat och som det är
fritt fram att tolka lite hur som helst. Vore bra om hen steg ner och talade
om hur det egentligen skall vara och om hen verkligen är allsmäktig. Väntar med
spänning ...
Citera
2015-09-26, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
Jag kan tänka mig att "Gud" på något sätt skapat världen men har lite svårare
för det där med den heliga skriften som hen skall ha producerat och som det är
fritt fram att tolka lite hur som helst. Vore bra om hen steg ner och talade
om hur det egentligen skall vara och om hen verkligen är allsmäktig. Väntar med
spänning ...

mm, Jag ska inte påstå att jag tror på gud men jag har heller inte några problem med varken honom eller Jesus. Jag gissar att hen heller inte har några problem med mig. Jag tror däremot att kyrkan bör oroa sig för vad Jesus ska säga på domedagen. Han lär kasta ut krämarna från Templet, igen.
Citera
2015-09-26, 12:44
Medlem
Citat:
Det är så gott som omöjligt att nysta upp den pådyvlande teismens "mentala virus" * (~retorik/demagogi) med hjälp av vardags-språk. Sånt kräver "kirurgisk" semantisk precision.

* Av vilken "idioti" är en subkategori. (Ref. för detaljer --> tråden: "Religion - en mentalsjukdom").

Jo, men inte ens jag som är skapligt intresserad orkar reda ut alla ord. Då har jag ändå extremt höga resultat i läsförståelse i två språk (mycket högre än man kan gissa med tanke på hur jag skriver/talar typ top 3%)
Citera
2015-09-26, 13:03
Medlem
Citat:
Det finns ingen som "TROR" på evolutionen lika lite som någon "tror" på jorden snurrar runt solen. Det finns oändligt med data som stödjer dessa "teorier". Om ny data inkommer så kommer 99% av icke religiösa ta ställning till detta. Religion är inte en vetenskaplig teori (läs faktum).

Att som fanatiker säga att "Jag tror inte på evolutionen" är helt likställt med hashtomtarna på fysik & matematik som förkastar vedertagna teorier baserat på "logik" (men som är förvirrad intuition).

Utan att komplicera det brukade man förr säga att kunskap består av sann berättigad tro. Så troselementet är del i kunskap. Jag menar alltså inte att man har "faith" i evolutionsteorin. Jag riktade inte någon som helst kritik mot evolutionen, jag tror själv på den. Jag finner dock den tron vara berättigad.
Citera
2015-09-26, 13:09
Medlem
Citat:
Felet ligger i att du inte ens har kompetens till att förstå ett elementärt "påvisande" av argumentationsfelet, men istället förvänter dig att jag skall fungera som pedagog på sandlådanivå.

Om du nu har följd min rekommendation om att förkovra dig i ordet "idiots" etymologi (självklart med fokus på ordets moderna betydelse) ... och samtidig inte klarar av elementär logik ... har du placerat dig i kategorin av ordet "idiots" betydelse.

Jag anser dock inte, att din "idioti" är av medicinsk ursprung, men snarare har sitt underlag i ett demagogisk rutin-tänkande (alltså att demagogisk tänkande är en rutin för dig). Något som på sikt ofta ledar till atrofi av intellektuell kreativitet.

Det blir lite löjligt att felet ska ligga hos mig när du inte klarar av att argumentera.

Alla andra i tråden klarar av det.

Bara några sidor tillbaka gick diskussionen fint. Jag tyckte att de jag diskuterade med hade bra poänger, liksom att jag hade bra poänger. Diskussionen gick fram och tillbaka, jag kom med ett argument, de kom med ett motargument, och jag fick förfina, förklara och utveckla, och de fick göra samma sak. Bägge fick nog fundera på sina ståndpunkter. Kanske blev nu vad man trodde på mer nyanserat.

Men du bara kommer med ett påstående i form av en one-liner. Sorry, men det är inte debatt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in