2015-09-25, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Onödvändigt att presentera den vanliga labyrintina demagogi som pådyvlande teism har gått vilse i ... när jag i några få ord kan komprimera samma mängd information.

Nej, om jag påpekade ett argumentationsfel hade jag citerat textstället (om det var nödvändigt) och exempelvis visat på en motsägelse. Jag har till och med suttit och gjort det i symbolspråk med varje led. Poängen är att en läsare ska kunna hänga med i hur argumentet blev fel. Tror du att du hade fått godkänt på logiktentan om du inte gjorde det? Är det att ha respekt för läsaren att strunta i det? Är det bra för diskussionen att strunta i det?

Dessutom handlar inte allt om argumentationsfel. Jag hade gett min egen synpunkt i en utläggning för att övertyga att det finns en annan mer hållbar position. Att påpeka argumentationsfel hade jag aldrig gjort till huvuddelen av min text.

Det är slött det du gör. Det är provocerande eftersom det är brist på respekt.
Citera
2015-09-25, 23:48
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrWarum
Nej, om jag påpekade ett argumentationsfel hade jag citerat textstället (om det var nödvändigt) och exempelvis visat på en motsägelse. Jag har till och med suttit och gjort det i symbolspråk med varje led. Poängen är att en läsare ska kunna hänga med i hur argumentet blev fel. Tror du att du hade fått godkänt på logiktentan om du inte gjorde det? Är det att ha respekt för läsaren att strunta i det? Är det bra för diskussionen att strunta i det?

Jag utgår från att kommunikations-platformen består av demografisk normal-intelligenta. Som desutom inte är för lata till att öppna en ordbok.

Jag har inga intentioner om att börja från en minimalistisk grund.

Citat:
Dessutom handlar inte allt om argumentationsfel.

I pådyvlande teisms "apologetik" handlar det till 90-95 % om argumentationsfel.

* Det är ren hövlighet att jag användar samlings-begreppet "apologetik".
Citera
2015-09-25, 23:52
Medlem
Citat:
Jag utgår från att kommunikations-platformen består av demografisk normal-intelligenta. Som desutom inte är för lata till att öppna en ordbok.

Jag har inga intentioner om att börja från en minimalistisk grund.

I pådyvlande teisms "apologetik" handlar det till 90-95 % om argumentationsfel.

* Det är ren hövlighet att jag användar samlings-begreppet "apologetik".

Så man är korkad om man vill veta varför något är ett argumentationsfel? Det åligger inte dig att påvisa det?

Fine, nästa gång ska jag ställa frågan "varför?" och se om du ens klarar av att besvara det.
Citera
2015-09-25, 23:58
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Så man är korkad om man vill veta varför något är ett argumentationsfel?

Tydligen är dom flesta pådyvlande teister på detta forum för korkade. Dom förväntar sig inte bara förklaringer på en 10-12 årings nivå, men också att dom exakt samma förklaringer skall upprepas i det oändliga.
Citera
2015-09-26, 00:01
Medlem
Citat:
Tydligen är dom flesta pådyvlande teister på detta forum för korkade. Dom förväntar sig inte bara förklaringer på en 10-12 årings nivå, men också att dom exakt samma förklaringer skall upprepas i det oändliga.

Goddag yxskaft.
Citera
2015-09-26, 00:14
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Goddag yxskaft.

Bl.a. det jag talar om för dig nu är det samma som jag har sagt till dig tidigare. Men du startar ändå från ruta étt varje gång.
Citera
2015-09-26, 00:16
Medlem
Citat:
Bl.a. det jag talar om för dig nu är det samma som jag har sagt till dig tidigare. Men du startar ändå från ruta étt varje gång.

Vad?
Citera
2015-09-26, 00:19
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vad?

Som sagt: Jag förvänter mig standard-intelligens som min kommunikationsplatform. Klarar du inte av detta är det bara att beklaga.
Citera
2015-09-26, 00:21
Medlem
Komplett idiot är nog lite väl hårt sagt. Men, själv tycker jag nog att troende
är mindre vetande även om de själva anser sig veta att det de tror på är
sanningen med stort S.

Religiositeten i SVERIGE ser väl ut att öka just nu med den stora migrationen
men på lite sikt tror jag att även migranterna kommer att påverkas till det
"bättre" av att leva i ett sekulärt samhälle. Men ett visst antal religiösa fanatiker
bör ett tryggt samhälle ändå klara av att hantera.
Citera
2015-09-26, 00:22
Medlem
Citat:
Som sagt: Jag förvänter mig standard-intelligens som min kommunikationsplatform. Klarar du inte av detta är det bara att beklaga.

Åh där smet du ut mellan benen när man bad dig utveckla. Är det vad som händer om man frågar varför eller vad?

Det är bara enradare som gäller för dig.
Citera
2015-09-26, 00:23
Medlem
_Dante_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akilles-själ
Jag tror stenhårt på att ALLA religiösa (i Sverige 2015) faktiskt inte kan förmå sig att effektivt tänka rationellt och logiskt samt inte har den naturliga reflexen inombords av sig själva att grubbla, tänka, filosofera, fantisera samt framförallt ifrågasätta te x samhället/kulturen och all annan "fakta" ständigt svävande runt omkring oss för 110% kompletta fullständiga idioter, helt utan den så specifikt mänskliga gnistan att ta sig framåt och utvecklas.

Jag ser faktiskt på religiösa på samma sätt som efterblivna och psykotiska, allt på samma gång.
Jag känner att dessa individer realistiskt inte borde existera idag, men likt illa gör de fortfarande det..
Religion är bara påhittade historier som te x den om jultomten eller tandfen, fast med fler fans.

Hur hanterar ni religösa personer?
(jag undviker te x att prata med dem så mycket jag kan, då inget de säger går att ta på allvar)

Jag ser tyvärr ner på alla religiösa såpass
mycket att det är svårt att sätta ens ett rimligt värde på deras åsikter, vilket tyvärr ofta leder till irritation, förakt och uppgivenhet från min sida.

Ser du också ner på religiösa?

Dom kastar också bort det ända liv dom får någonsin i oändligheten mörker till att följa andras fantasier och drömmar utan någon som helst verklighetsförankring och källkritik öht.
Det är så tragiskt att det inte finns ord..

Försöker du prata religiösa till rätta?
(jag gjorde det tidigare men har slutat nu)

MvH Akilles

Håller med dig fullständigt! Hur FAN kan man vara religiös när man ser allt elände det ställer till!
Jag var också rätt pratglad med religiösa en gång i tiden men har insett att de är helt lost och förlorade så jag lägger min visdom på annat numera!
Citera
2015-09-26, 00:27
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Åh där smet du ut mellan benen när man bad dig utveckla.

Är mina minimumskrav inte tydliga nog? Förstår du verkligen inte vad jag säger?

I så fall demonstrerar du ju faktisk till viss del trådtitelns validitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in