• 1
  • 2
2015-07-13, 21:02
Medlem
SvaMp_s avatar
Hej

Skrev upp mig på en sexkurs och de hade ett formulär man skulle fylla i, fyllde i det och kom sen på att jag inte ville gå den. Nu har jag fått en faktura skickad till min email.

Har de någon som helst rätt att kräva in detta?

Läser detta i deras terms and condition man chekcar i:

Prices / payment
• All prices are including local VAT.
• A booking fee on 25% of the workshops amount will be sent to you by invoice and must be paid
within 14 days to maintain your registration.
• Full payment should have been made 2 weeks before the start of the workshop, unless
otherwise agreed.
• In case payment has not been effected at the start of the training, The New Tantra reserves the
right to refuse participation.

Har inte betalat någon 25 % within två veckor, inte heller betalat något mer.

Så kan de kräva något av en? Isf kan man ju skriva upp vem som helst på dessa kurser och de kan kräva pengar av dem.
Citera
2015-07-13, 21:38
Medlem
CHI9s avatar
Har du godkänt något? Eller skrivit under på något? För om det står i villkoren som du godkänner att du kommer att bli betalningsskyldig så är det ju bindande. Eller om det stod något om det som du skrev under.
Läs igenom allt du godkänt så får du nog svar där.
Citera
2015-07-13, 21:53
Medlem
SvaMp_s avatar
Skrev inte under något, var endast webbformulär. Detta står det:

General
• A booking always has to be done in writing.
• A booking is valid after acceptance of the General Terms and Conditions and confirmation by
The New Tantra.
• The entire training facility is non–smoking.
• It is customary to wear other footwear in the training facility than outside.
• The meals are either vegetarian or non-vegetarian and are prepared with the utmost care.
• Standard accommodation is based on participants sleeping in 2 or 3 person bedrooms.
• Unless otherwise agreed, the bedrooms should be available for cleaning by 2 p.m. the last day.
• All participants should keep to the house rules of the training facility and should follow any
instructions of the responsible staff.
Prices / payment
• All prices are including local VAT.
• A booking fee on 25% of the workshops amount will be sent to you by invoice and must be paid
• Full payment should have been made 2 weeks before the start of the workshop, unless
otherwise agreed.
• In case payment has not been effected at the start of the training, The New Tantra reserves the
right to refuse participation.
Cancellation
In case of cancellation by participant:
- within 3 months before the start of the training 10% of the price is due,
- within 6 weeks before the start of the training 25% of the price is due,
- within 2 weeks before the start of the training 50% of the price is due
- not showing up for the training 100% of the price is due.
• Cancellations should be done in writing.
• In case of cancellation by The New Tantra;
– the participant will receive a refund of 100% of the workshop fee.
• In case part of a combined event – e.g. Tantra level 1 and 2 – is cancelled, the
booking is still binding for the part that will take place.
• The New Tantra is not liable for any travel expenses (incl. flight and train tickets),
in case a workshop is cancelled either by the participant or The New Tantra.
Liability
• The New Tantra is not liable for theft, accidents or damage on, around or in the
training facility, apart from intentional damage or gross negligence.
• The participant is liable for any damage caused by his / her doing or negligence,
as far as the damage can be attributed to him / her.

Som jag skrev ovan står det att man måste betala en fee inom 2veckor annars blir man avreggad, har inte betalat någon fee så ser inte dem ha någon rätt att kräva något.
Citera
2015-07-13, 22:13
Medlem
Lite dubbla budskap. Det står ju också

Cancellation
Citera
2015-07-13, 22:14
Medlem
Nog bäst du kontaktar dem och påtalar att du borde avregistrerats.
Citera
2015-07-13, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bellanbob
Lite dubbla budskap. Det står ju också

Cancellation
Vad menar du? Avbokning ska ske skriftligen (oklart om de ser mailavbokning som skriftligen - för att vara på den säkra sidan skulle jag skicka ett mail och be dem bekräfta att avbokning är giltig. Får jag ingen sådan bekräftelse skulle jag skicka ett brev och i vart fall spara en kopia av brevet (eller allra helst REK:a det).

TS jiddrar om man att han "bara fyllt i ett webbformulär", men rimligen godkändes villkoren genom nån ruta som klickades i, eller i vart fall genom inskickandet. Det måste framgått på sajten.

Hur som helst, TS har bokat kursen och kan nu avboka enligt ovan. Enligt reglerna beror det på hur långt det är till kursstart om något skall debiteras. Om det är mer än tre månader kvar till start ska ingenting debiteras.

Helt obegripligt att folk (och tydligen är TS inte ensam med tanke på svaren i tråden) inte klarar av att läsa helt normala villkor. Hur klarar man sig i livet om tom. sånt här är svårt?
Senast redigerad av SwedenBoy 2015-07-13 kl. 23:16.
Citera
2015-07-13, 23:38
Medlem
Jag menar att registreringsavgiften aldrig betalades.

Citat:
Ursprungligen postat av SwedenBoy
Vad menar du? Avbokning ska ske skriftligen (oklart om de ser mailavbokning som skriftligen - för att vara på den säkra sidan skulle jag skicka ett mail och be dem bekräfta att avbokning är giltig. Får jag ingen sådan bekräftelse skulle jag skicka ett brev och i vart fall spara en kopia av brevet (eller allra helst REK:a det).

TS jiddrar om man att han "bara fyllt i ett webbformulär", men rimligen godkändes villkoren genom nån ruta som klickades i, eller i vart fall genom inskickandet. Det måste framgått på sajten.

Hur som helst, TS har bokat kursen och kan nu avboka enligt ovan. Enligt reglerna beror det på hur långt det är till kursstart om något skall debiteras. Om det är mer än tre månader kvar till start ska ingenting debiteras.

Helt obegripligt att folk (och tydligen är TS inte ensam med tanke på svaren i tråden) inte klarar av att läsa helt normala villkor. Hur klarar man sig i livet om tom. sånt här är svårt?
Citera
2015-07-13, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bellanbob
Jag menar att registreringsavgiften aldrig betalades.

Ja, men det handlar ju om ett åtagande från deltagarens sida för att verkligen se till att bokningen ligger kvar. Det framgår inte uttryckligen att obetald sådan avgift innebär att bokningen faller. Däremot framgår att det redan finns en bokning innan de 25% betalts in. I TS intresse ligger att tydligt avboka, då kan man såklart inte förlita sig på att låta bli att betala in de 25%.
Citera
2015-07-14, 09:29
Medlem
SvaMp_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwedenBoy
Ja, men det handlar ju om ett åtagande från deltagarens sida för att verkligen se till att bokningen ligger kvar. Det framgår inte uttryckligen att obetald sådan avgift innebär att bokningen faller. Däremot framgår att det redan finns en bokning innan de 25% betalts in. I TS intresse ligger att tydligt avboka, då kan man såklart inte förlita sig på att låta bli att betala in de 25%.

Alltså om dessa saker är ok, då kan jag skriva upp vem som helst i detta webbformulär och så är dessa plötsligt skyldiga att avboka aktivt annars blir de återbetalningsskyldiga.

Jag tycker ingenstans det framgår i Terms and Conditions heller att det är bindande det man skrivit i formuläret.
Citera
2015-07-14, 09:48
Medlem
Dum fråga men du har skriftligt avbokat den?
Citera
2015-07-14, 09:50
Medlem
SvaMp_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan09
Dum fråga men du har skriftligt avbokat den?

Jag har mailat dem nu och sagt att jag inte vill attenda

Men trodde som sagt inte att man hade rätt att fakturera folk baserat på ett opersonligt webbformulär.
Citera
2015-07-14, 13:19
Medlem
SvaMp_s avatar
Kontaktade dem och de menar att jag är skyldig att betala 25% av avgiften, seriöst det känns helt sjukt?

Framkommer det i det där avtalet att man är skyldig att betala något bindande?

Vad tycker ni jag ska göra, bestrida fakturan, betala den?

Hon jag pratade med sa att hon bara gjorde sitt jobb och skickade fakturan. känns inte helt seriöst. Hon hänvisa till att hon är på semester och inte kunde göra annat än att göra sitt jobb.

De verkar veta vad de gör iaf, alltså hon säger åt mig att hon skickar en faktura och att jag isf ska bestrida den, blir det att dra det via inkassobolag, till tingsrätten etc? Känns ju helt sjukt för 2.5k men ändå.
Kommer jag få krav på mig att betala mer?

Om vi tittar på denna skrivelse

"A booking fee on 25% of the workshops amount will be sent to you by invoice and must be paid
within 14 days to maintain your registration. "

Det har inte skickats någon booking fee till mig på 25% utan hela beloppet skickades, är detta ok?

Låt mig också tillägga att jag tidigare skrev upp mig på denna kurs fast då i ett sent skede, fick ingen confirmation att fått plats utan innan bara ett mail om var det var och att man kunde betala kontant.
Senast redigerad av SvaMp_ 2015-07-14 kl. 13:55.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in