Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-13, 20:30
  #1
Medlem
Skulle jag bli arbetslös så har jag maxbelopp på ersättning av A-kassan vilket känns helt ok istället för att gå på ett studielån på 8900 då man måste betala tillbaka detta.

Frågan är; Kan man vara arbetslös och ta in A-kassans pengar samtidigt som man pluggar på t.ex komvux under några månaders tid?

1. Man behöver inte nämna något till CSN om man inte vill, dom skiter i dig om man inte hör av sig till dom.
2. Skippar man höra av sig till CSN så pluggar man "gratis", alltså utan bidrag.
3. Man tar in A-kassans pengar (Går på möten etc, söker lite jobb) samtidigt som man pluggar upp betyg.

Går detta? Har någon prövat?

Jag kan inte se varför det inte skulle fungera? Jag behöver ju inte nämna till någon (myndighet) att jag pluggar?
Citera
2015-07-13, 20:36
  #2
Medlem
Du kanske klarar det, men det är helt mot de nuvarande reglerna och kommer dom på dig blir du återbetalningsskyldig för alla pengar du fått.
Citera
2015-07-13, 20:37
  #3
Medlem
iDunos avatar
Nej när jag gick på A-kassa fick jag inte studera jag skulle prompt hitta ett nytt jobb skulle jag studera så var jag tvungen att söka CSN. Men det kanske skiljer sig från mellan olika A-kassor. AMS sa att man skulle kunna göra det men man var tvungen att prata med sin A-kassa och Jag fick avslag.
Citera
2015-07-13, 20:53
  #4
Medlem
Dem kommer inte kolla tror jag. Studera du. Inte fan tjänar du pengar på att studera, jävla byråkrati Sverige!
Citera
2015-07-13, 20:57
  #5
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Från 3 augusti kan du göra det med ett rent samvete, under förutsättning att du är i sysselsättningsfasen (mer känd som fas3).
Citera
2015-07-13, 23:33
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plazaman
Skulle jag bli arbetslös så har jag maxbelopp på ersättning av A-kassan vilket känns helt ok istället för att gå på ett studielån på 8900 då man måste betala tillbaka detta.

Frågan är; Kan man vara arbetslös och ta in A-kassans pengar samtidigt som man pluggar på t.ex komvux under några månaders tid?

1. Man behöver inte nämna något till CSN om man inte vill, dom skiter i dig om man inte hör av sig till dom.
2. Skippar man höra av sig till CSN så pluggar man "gratis", alltså utan bidrag.
3. Man tar in A-kassans pengar (Går på möten etc, söker lite jobb) samtidigt som man pluggar upp betyg.

Går detta? Har någon prövat?

Jag kan inte se varför det inte skulle fungera? Jag behöver ju inte nämna till någon (myndighet) att jag pluggar?

Lyssna nu. Det är inte CSN som bryr sig om var du får pengar ifrån. A-kassan totalt förbjuder all studerande, du måste vara inskriven hos AMF och vara 100% tillgänglig för arbete. Du kan inte dölja för a-kassan att du studerar. Alla vuxenutbildningar/folkhögskolor/universitet/högskolor i Sverige rapporterar till CSN att du studerar hos dem, oavsett om du söker bidrag/lån eller inte söker, och a-kassan kollar upp om du är inskriven hos CSN, det är ren rutin idag.

När dem har upptäckt det så blir du direkt återbetalningsskyldig varje krona, oavsett om du fick pengar av CSN eller inte.
Citera
2015-07-13, 23:37
  #7
Medlem
Så med andra ord glöm det.

Mitt råd är att du gör som jag gör, jobbar och studerar samtidigt, får 50% CSN resten lön, så det blir en stor del pengar varje månad. Det finns ett belopp som man inte får överstiga i lön, för 50% CSN så får jag tjäna ca: 135000kr per 6-månaders period.
Citera
2015-08-29, 02:18
  #8
Medlem
Undrar om man kan återuppta a-kassa om man tar en utbildning och kör CSN emellan?
__________________
Senast redigerad av alahsnackbar 2015-08-29 kl. 02:22.
Citera
2015-08-29, 04:54
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alahsnackbar
Undrar om man kan återuppta a-kassa om man tar en utbildning och kör CSN emellan?

Det kan du. Kallas överhoppningsbar tid. Gäller i 1år.
Dock så måste du fortsätta betala till akassan
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback