Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-07-13, 19:45
  #1
Medlem
En innehavare i min bostadsrättsförening verkar ha börjat hyra ut sin lägenhet som sk airbnb.
Man kan väl lugnt säga att jag inte är förtjust över att mitt hus förvandlas till ett hotell och att det kommer springa massvis av folk här.

Jag vet inte om styrelsen sagt något om det här, eller ens om de vet något om det. Vi har väl de vanliga reglerna man har om andrahansythyrning i vår förening.
Finns det några andra lagar eller regler som explicit tillåter eller förbjuder det?
Citera
2015-07-13, 20:06
  #2
Avstängd
pelegrins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 99popcorn
[...]
Jag vet inte om styrelsen sagt något om det här, eller ens om de vet något om det.
Börja med att informera styrelsen, helst ordföranden, om detta och fråga om de beviljat det.
Citat:
[...]
Finns det några andra lagar eller regler som explicit tillåter eller förbjuder det?
Inga lagar med däremot kan nog er förening ha regler om detta. Läs stadgarna, men börja alltså med att ringa ordföranden.
Citera
2015-07-13, 20:14
  #3
Moderator
Gordon Blixts avatar
Är det en mycket stor omfattning på det hela så kan lagen (1966:742) om hotell- och pensionatrörelse aktualiseras. Enligt dess 2 § får hotell- eller pensionatrörelse, som är avsedd att samtidigt ta emot minst nio gäster eller som omfattar minst fem gästrum, drivas endast av den som har tillstånd av Polismyndigheten.
Citera
2015-07-13, 20:57
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Är det en mycket stor omfattning på det hela så kan lagen (1966:742) om hotell- och pensionatrörelse aktualiseras. Enligt dess 2 § får hotell- eller pensionatrörelse, som är avsedd att samtidigt ta emot minst nio gäster eller som omfattar minst fem gästrum, drivas endast av den som har tillstånd av Polismyndigheten.

Tack, något sånt jag letade efter. Men det faller nog inte under det, lägenheten är definitivt under 5 rum och jag har svårt att se att det kan bo nio personer där.

Jag har inte tagit upp det med styrelsen ännu. Jag har inte riktigt bestämt mig för vad jag tycker ännu, hittills har det inte stört mer än någon annan boende egentligen.
Citera
2015-08-23, 14:25
  #5
Medlem
Rambovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 99popcorn
Tack, något sånt jag letade efter. Men det faller nog inte under det, lägenheten är definitivt under 5 rum och jag har svårt att se att det kan bo nio personer där.

Jag har inte tagit upp det med styrelsen ännu. Jag har inte riktigt bestämt mig för vad jag tycker ännu, hittills har det inte stört mer än någon annan boende egentligen.

Ta upp det med din granne först istället. Han/hon har kanske tänkt att sluta med det inom en snar framtid ändå?

Schysstare att snacka med grannen först.
Citera
2015-08-23, 15:25
  #6
Medlem
Bongomans avatar
Att hyra ut en vecka eller två om året när man själv är borta på semester ska inte vara problematiskt men som din granne vill, göra det till permanent pensionat, kommer inte att fungera inför styrelsen.
Citera
2015-08-24, 15:53
  #7
Medlem
Ta upp det först med grannen och hör vad denne säger om det. Om inte det hjälper eller om du får något konstigt svar eller liknande gå vidare med det till styrelsen och hänvisa till dem lagar och regler en bostadsrättsföreningen har.
Citera
2015-08-24, 20:56
  #8
Medlem
woofers avatar
Jag är också väldigt skeptisk inställd till Airbnb. Vill inte ha en massa löst folk springande i huset med nycklar till cykelförråd vind, tvättstuga m.m. Jag bor i ett lägenhetshus, inget jävla hotell...

Kommer att lobba stenhårt för att föreningen skall skriva in detta i sin policy gällande andrahandsuthyrning. Har någon förslag på hur bör man formulera ett sådant förbud?

Måste ju räcka att skriva en policy som säger att föreningen inte accepterar kortare andrahandsuthyrningar som är kortare än en månad eller annan väl vald tidsperiod . Den som hyr ut kan ju överklaga varje enskillt fall till hyresnämnden men det kommer ju att vara en massa arbete för varje hyresgäst så det borde ju i praktiken omöjliggöra det att hyra ut med Airbnb?
Citera
2015-08-25, 07:37
  #9
Medlem
Jag vet inte om det prövats i domstol än om det verkligen kan räknas som andrahandsuthyrning.

Oftast är det ju väldigt korta perioder personer bor där.

Den som hyr ut via AirBnB kan ju hävda att det istället rör sig om inneboende-kontrakt. Personen som bokade på AirBnB hade "bara" tillgång till en viss del av lägenheten.

Att ha en inneboende till och från är ju inte olagligt och kräver inget tillstånd från bostadsrättsföreningen.

För att ta ett exempel: Om jag bor i bostadsrätten och har en inneboende i 3 månader så får jag ju vissa nätter sova på andra ställen utan att den inneboende helt plötsligt räknas som att jag hyrt ut bostadsrätten i andra hand.

Jag har själv suttit i en styrelse för en bostadsrättsförening där det förekom VERKLIG andrahandsuthyrning och vet hur svårt det var att komma åt det om bostadsrättsinnehavaren hävdade att det rörde sig om inneboende.

Grannar och styrelsen tycker givetvis inte om att det sker men det är svårt att komma åt även om det rör sig om "riktig" andrahandsuthyrning.
Citera
2015-08-27, 10:34
  #10
Medlem
Första ärendet verkar nu avgjort i hyresnämnden.

http://www.dn.se/ekonomi/hyresnamnd-...bnb-uthyrning/

hyresnämnden nekar en bostadsrättsinnehavare att hyra ut sin bostad till turister via AirBnb.
Citera
2015-08-27, 15:55
  #11
Medlem
Bongomans avatar
Det som prövats är en regelbunden "hotelliknande" uthyrning. Inte ett par veckors uthyrning på semestern. Bara så ni vet. TS kan alltså anmäla till föreningen med domen i ryggen.
Citera
2015-08-28, 08:27
  #12
Medlem
duqus avatar
Hur blir juridiken då på BR:s försäkring ?

Det är ju ett krav att man har försäkring på sin BR, men sysslar man nu med kommersiell uthyrning vilket detta är, är det verkligen en gråzon. Vad händer om "hotellgästen" schabblar med vattenanslutning till diskmaskin så att det blir vattenskador bara som ett exempel, eller råkar vara en storrökare som slarvar med en fimp som sen antänder och det blir brandskador, alltså menar jag skador som påverkar andra medlemmar i föreningen förutom den lägenhet där "gästen" råkar bo i.

Den "försäkring" som airbnb mumlar om är verkligen skum, finns inget som tyder på en fullt fungerande försäkring, och BR:s egen försäkring lär knappast omfatta en betalande gäst som orsakat skada:
https://www.airbnb.se/help/article/296

Sen medför ju uthyrning per automatik större förslitningar än normalt både på fast utrustning i BR samt dess allmänna utrymmen typ tvättstuga, och med stor sannolikhet blir det också större energiåtgång med flera som duschar.

Sen har vi ett ganska färskt exempel där en av våra moderatorer råkade illa ut:
(FB) Airbnb hyra lägenhet
__________________
Senast redigerad av duqu 2015-08-28 kl. 08:45.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback