Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-11, 20:59
  #1
Medlem
Kvelertaks avatar
Har efter en mycket tuff arbetsdag (och arbetsstart) och ett samtal med en bekant kommit fram till att jag bör ansluta mig till ett fackförbund. Jag började det nya jobbet för cirka en månad sedan (en internationell snabbmatskedja) och tycker mig vara orättvist behandlad i vissa situationer.

Några exempel är att jag fått jobba långa pass utan mat/toa/vattenpaus (oftast upp till 8 timmar, men 10-12 timmar har hänt), anledningen till detta har varit att de helt enkelt haft för få på plats så att jag inte haft tid att lämna mina stationer. Jag har också mer eller mindre blivit tvingad till övertid ett antal gånger, allt ifrån en kvart till tre timmar. När jag stängde senast jobbade jag över till halv fyra på natten (stod schemalagd till ett), när passet morgonen därpå började vid elva. Jag upplever också att de ger mig för stor arbetsbörda utan att förklara eller visa hur saker och ting fungerar. Eftersom jag är skapligt stresstålig har detta gått utan att jag säckat ihop, men jag har sett andra som brutit ihop mitt under arbetstid och fått lämna arbetsplatsen. Också värt att nämna att det är en väldig hierarki på min arbetsplats, en medarbetare får exempelvis inte säga emot en arbetsledare, vad det än gäller.

Att jag borde söka nytt jobb och ansluta mig till ett fack är inget att ens diskutera, däremot undrar jag över hur fackförbund fungerar, och vilket man bör ansluta sig till? Beror det möjligtvis på branschen? Och hur kan de hjälpa mig med att få schyssta arbetsvillkor?
Citera
2015-07-11, 21:09
  #2
Medlem
Hotell och resturang

http://www.hrf.net/bli-medlem#/

De gör ett mycket viktigt jobb i dagens samhälle
Citera
2015-07-11, 22:21
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kvelertak
Att jag borde söka nytt jobb och ansluta mig till ett fack är inget att ens diskutera, däremot undrar jag över hur fackförbund fungerar, och vilket man bör ansluta sig till? Beror det möjligtvis på branschen? Och hur kan de hjälpa mig med att få schyssta arbetsvillkor?

Du ska ansluta dig till det fackförbund din arbetsgivare har kollektivavtal med.. I detta fall HRF som redan nämnts. Svenska företag är skyldiga att teckna avtal (om en anställd kräver det) även om de inte är anslutna till en arbetsgivarorganisation.

Fackförbund fungerar på så sätt att arbetare inom en bransch organiserar sig och ställer krav på branschen. Ju fler medlemmar desto större krav kan ställas. Fackförbundet kan när det är stort nog ställa krav på arbetsgivaren/köparen och träffa kollektiva avtal.

Facket är dess medlemmar och som medlem är du med och bestämmer vad som är rimligt. Begår ditt företag brott mot kollektivavtalet, kan du oavsett om du är medlem eller ej söka rättelse. Som medlem i ett fackförbund blir processen betydligt enklare och billigare om arbetsgivaren sätter sig på tvären.

Men grunden för fackförbunden är att ju fler medlemmar de har, desto bättre villkor kan de förhandla fram.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback