Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-11, 12:42
  #1
Avstängd
Håller på att tagga en massa musikfiler. Vad är skillnaden på dessa fält, vilket ska man välja?

tackar
Citera
2015-07-11, 12:51
  #2
Medlem
Esteems avatar
Vad är syftet med taggningen? Ska du bara tagga för dig själv är det väl bara att ladda hem någon auto-tagger och tuta och köra? Ska de delas med några andra brukar det finnas standarder som ska följas.
Citera
2015-07-11, 13:16
  #3
Medlem
Album: skivnamnet, Album Artist: artisten (bandet, personen)
Citera
2015-07-11, 13:44
  #4
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Album: skivnamnet, Album Artist: artisten (bandet, personen)

Precis så, i album skriver du skivnamnet, i album artist skriver du artisten, är det flera skriver du "VA", utan citattecken. VA står för Various Artists, alltså olika artister.
Citera
2015-07-11, 15:21
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Esteem
Vad är syftet med taggningen? Ska du bara tagga för dig själv är det väl bara att ladda hem någon auto-tagger och tuta och köra? Ska de delas med några andra brukar det finnas standarder som ska följas.

Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Album: skivnamnet, Album Artist: artisten (bandet, personen)

Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Precis så, i album skriver du skivnamnet, i album artist skriver du artisten, är det flera skriver du "VA", utan citattecken. VA står för Various Artists, alltså olika artister.

Tackar för inputen.
Ja, jag har en massa nedladdad musik som jag behöver tagga, men även egna skivor. Så att de fungerar på TV'n och mobilen bl a. Finns det något auto taggingprogram att rekommendera?
Citera
2015-07-11, 15:59
  #6
Medlem
MrChows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Precis så, i album skriver du skivnamnet, i album artist skriver du artisten, är det flera skriver du "VA", utan citattecken. VA står för Various Artists, alltså olika artister.

Korrekt. Själv brukar jag dessutom använda Album Artist för skivor (t.ex. hip-hop) där flera artister samarbetar på samma låt. Taggar man inte Album Artist som t.ex. Jay-Z så blir det helt plötsligt hopplöst att indexera albumet för vissa musikspelare.
Citera
2015-07-11, 16:07
  #7
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nai.Genova
Tackar för inputen.
Ja, jag har en massa nedladdad musik som jag behöver tagga, men även egna skivor. Så att de fungerar på TV'n och mobilen bl a. Finns det något auto taggingprogram att rekommendera?


Använder du dig av Winamp finns det inbyggt i programmet.
Markera de låtar du vill tagga, högerklicka på låtarna, under Send To väljer du Auto-tag och låter det sköta jobbet. Funkar oftast väldigt bra.
Kolla annars in MusicBrainz Picard
Citera
2015-07-11, 16:33
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nai.Genova
Tackar för inputen.
Ja, jag har en massa nedladdad musik som jag behöver tagga, men även egna skivor. Så att de fungerar på TV'n och mobilen bl a. Finns det något auto taggingprogram att rekommendera?
http://www.mp3tag.de/en/
Citera
2015-07-11, 16:35
  #9
Medlem
x12s avatar
Citat:
Finns det något auto taggingprogram att rekommendera?
Absolut, det hater "mp3tag" och är gratis, valfria donationer, ingen spam eller annat otyg i programmet

Jag brukar koda alla mina mp3 enligt...
Artist - Albumnamn[cd] (årtal) - spår - Melodins titel.mp3
Exempel:
Blutengel - Seelenschmerz[cd1] (2001) - 02 - Seelenschmerz.mp3

Det gör det enormt lätt att hitta och det behövs heller inga mappar, jag slänger alla i en enda gigantisk mapp och de sorteras automatiskt efter artist, album, spår av operativet när mappen öppnas, d.v.s de kommer alltid i rätt ordning så som jag vill ha dem.

Fält som "album artist", kompositör, skivbolag osv brukar jag inte fylla i.
Citera
2015-07-11, 20:34
  #10
Medlem
Littons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
http://www.mp3tag.de/en/

Tackar för tipset om mp3tag.de.

Min gamla favo är JJ MP3 Renamer
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback