Citat:
Ursprungligen postat av
skalman1973
Japp syftar på retur av kondenserad ånga :-) Fast nu är jag lite osäker på hur systemet på ett pappersbruk fungerar ? Fast att bara ha tillgång till nytt vatten att koka till ånga verkar lite ologiskt ( Någon form av retur av kondensatet borde finnas )
Det är nog lite olika, en del ånga som värmer processer där ångan är skild från processmediet och ger rent kondensat i retur och en del ånga som blåses in och blandas i processmediet varpå det inte blir något kondensat att ta tillbaka. Hur mycket av vardera det är vet jag inte. (Det är en stor fördel att koka ånga av återtaget kondensat istället för ta in nytt vatten, dels är kondensatet ofta varmt och gott och så slipper man rena så mycket vatten. Vatten till ångpannor ska renas rätt ordentligt för att inte orsaka avlagringar i pannan, särskilt om man har liten andel kondensatretur.)
Problemen är att tillgången är sporadisk, om inte de andra processerna har något värmebehov så får inte jag heller något om jag s.a.s. lever på deras rester. Det andra är att kondensatet nog är lite för kallt. Jag behöver sådär 95 ºC ut från panna/värmeväxlare och det är inte säkert att kondensatet är riktigt så varmt. Den första nackdelen är tillräckligt allvarlig för att avstå från att förlita sig till värme från återfört kondensat.
Nä, frågan är om jag måste köra in ånga i värmeväxlaren eller om det går att ta ut vätskeformigt vatten från botten av en ångpanna utan praktiska problem. Att det går i teorin säger sig väl självt, det är ju vätskeformigt vatten i botten men det befinner sig precis på kokpunkten. Om jag kan placera pumpen som kör pannvattnet genom värmeväxlaren några meter under uttagspunkten (det borde gå, det är väl en rätt hög eldstad under där själva vattenburken börjar) så vinner jag lite extra tryck vid pumpens inlopp och kanske slipper ångbildning i denna.
Jag har ju liksom inte lust att vara först i världen med något sådant, då tar jag hellre ånga som jag vet funkar men det vore kul att veta om den här metoden praktiseras någonstans.
Jag tänker lite på att kärnreaktorer har cirkulationspumpar som drar runt vatten i härden (för att få jämnare temperaturfördelning över höjden antar jag) så det borde väl gå att pumpa vattnet i en ångpanna i så fall. Dessa är säkert rätt speciella med extra låg trycksänkning vid pumpinloppet.