• 1
  • 2
2015-07-10, 21:31
Medlem
skunkjobbs avatar
Jag skulle vilja ha hetvatten i vätskeform för att värma en process. Värmekällan är en stor helvetes ångpanna men jag tänker att man borde väl kunna ta ut hetvatten från botten på en sådan. Högst upp i en ångpanna är det ju bara ånga medan det längre ned är en blandning av flytande vatten och ångbubblor och någonstans borde man kunna ta ut vätskeformigt vatten tycker jag. Detta får sedan via en vanlig plattvärmeväxlare värma en yttre vattenkrets till min process så jag kan ha valfritt tryck på "min" sida i systemet.

Ett konventionellt alternativ är annars att ta ut ånga som vanligt och med den värma en separat vattenkrets via en värmeväxlare ånga/vätskeformigt vatten. Jag tänker att det kunde vara enklare att skippa omvägen via ånga, man slipper t ex kondensatåterföring om man håller sig till vätska hela vägen.

Ett möjligt problem är att vattnet är precis på gränsen till att koka vid rådande tryck i pannan så det kanske är risk för kavitation i sugledningen till den pump, eller i själva pumpen som krävs för att driva vattnet genom värmeväxlaren. Det borde kunna lösas genom att placera pumpen så lågt som möjligt så man vinner lite statiskt vattentryck.

Är det någon som vet om denna metod praktiseras på ångpannor någonstans?

Tillägg: Om någon moderator funderar över om detta hör till avdelningen El, VVS och bygg så nej, detta är verkligen inte en VVS-fråga.
Senast redigerad av skunkjobb 2015-07-10 kl. 21:52.
Citera
2015-07-10, 21:55
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jag skulle vilja ha hetvatten i vätskeform för att värma en process. Värmekällan är en stor helvetes ångpanna men jag tänker att man borde väl kunna ta ut hetvatten från botten på en sådan. Högst upp i en ångpanna är det ju bara ånga medan det längre ned är en blandning av flytande vatten och ångbubblor och någonstans borde man kunna ta ut vätskeformigt vatten tycker jag. Detta får sedan via en vanlig plattvärmeväxlare värma en yttre vattenkrets till min process så jag kan ha valfritt tryck på "min" sida i systemet.

Ett konventionellt alternativ är annars att ta ut ånga som vanligt och med den värma en separat vattenkrets via en värmeväxlare ånga/vätskeformigt vatten. Jag tänker att det kunde vara enklare att skippa omvägen via ånga, man slipper t ex kondensatåterföring om man håller sig till vätska hela vägen.

Ett möjligt problem är att vattnet är precis på gränsen till att koka vid rådande tryck i pannan så det kanske är risk för kavitation i sugledningen till den pump, eller i själva pumpen som krävs för att driva vattnet genom värmeväxlaren. Det borde kunna lösas genom att placera pumpen så lågt som möjligt så man vinner lite statiskt vattentryck.

Är det någon som vet om denna metod praktiseras på ångpannor någonstans?

Tillägg: Om någon moderator funderar över om detta hör till avdelningen El, VVS och bygg så nej, detta är verkligen inte en VVS-fråga.

Koka upp vatten och häll över det? Het vatten, problem solved.
Citera
2015-07-10, 22:26
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slitet-Golv
Koka upp vatten och häll över det? Het vatten, problem solved.
Öh jo men nu snackar jag inte om en gryta på spisen utan om en ångpanna i den här storleksklassen, stor som ett jäkla hus alltså och att jag ska ta ut ett gäng kubikmeter hetvatten i timman kontinuerligt år ut och år in. Jag får väl förtydliga med att detta gäller en industriell process.

Jag vet inte vad pannan har för tryck och temperatur, kanske 5-10 bar(g) och 159-184 ºC men det kvittar för den principiella frågeställningen. Det är inte frågan om tappvarmvatten, inget vatten försvinner från processen utan det kommer tillbaka till pannan/värmeväxlaren lite kallare efter att jag sugit ut den goa värmen för att värma det som värmas skall.
Senast redigerad av skunkjobb 2015-07-10 kl. 22:35.
Citera
2015-07-10, 22:46
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Citat:
Öh jo men nu snackar jag inte om en gryta på spisen utan om en ångpanna i den här storleksklassen, stor som ett jäkla hus alltså och att jag ska ta ut ett gäng kubikmeter hetvatten i timman kontinuerligt år ut och år in. Jag får väl förtydliga med att detta gäller en industriell process.

Jag vet inte vad pannan har för tryck och temperatur, kanske 5-10 bar(g) och 159-184 ºC men det kvittar för den principiella frågeställningen. Det är inte frågan om tappvarmvatten, inget vatten försvinner från processen utan det kommer tillbaka till pannan/värmeväxlaren lite kallare efter att jag sugit ut den goa värmen för att värma det som värmas skall.

Du menar alltså att du vill ha en jävla stor te-kanna? Du måste ha en ventil som släpper ut trycket då och då och ångan, annars skapar du bara en stor tryckkokare som kommer smälla sönder en hel del. Det kommer inte att hjälpa att låta ångan samlas i toppen för att åka ner i kannan igen, då skapar du bara en "cirkel" som inte leder någonstans. Exempelvis vid hembränneri så gör man som du tänker dig, förutom att ångan samlas i ett rör som byggs upp av kondens och släpper ner alkohol. Tänker du stänga in allt så kan du räkna med att du får en stor smällare.

Tänk: plastpåse, du blåser upp den, du fortsätter att blåsa upp den utan att lätta på trycket, tillslut säger den "pang".
Citera
2015-07-10, 22:52
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slitet-Golv
Du menar alltså att du vill ha en jävla stor te-kanna? Du måste ha en ventil som släpper ut trycket då och då och ångan, annars skapar du bara en stor tryckkokare som kommer smälla sönder en hel del. Det kommer inte att hjälpa att låta ångan samlas i toppen för att åka ner i kannan igen, då skapar du bara en "cirkel" som inte leder någonstans. Exempelvis vid hembränneri så gör man som du tänker dig, förutom att ångan samlas i ett rör som byggs upp av kondens och släpper ner alkohol. Tänker du stänga in allt så kan du räkna med att du får en stor smällare.

Tänk: plastpåse, du blåser upp den, du fortsätter att blåsa upp den utan att lätta på trycket, tillslut säger den "pang".
Det behöver jag inte få om jag tar ut lika stor effekt via hetvattnet som tillförs från förbränningen, då håller sig ångtrycket konstant utan behov av att släppa ut någon ånga.

Fast det är inte fallet, det tas hela tiden ut stor mängd ånga till andra ändamål, jag behöver bara en liten del av pannans effekt som jag alltså helst inte tar ut i ångform utan vätskeform. Jag behöver inte bekymra mig om pannans nivå- eller tryckhållning, det sköts av redan existerande system.

Ångpannan finns redan sedan många år och används till en massa annat, jag kanske behöver några procent av dess kapacitet.

På tal om tekanna så är du nära. Det är världens största och dyraste cappuccinokokare jag behöver värmen till. Njaäe men soppan vi får ut ser faktiskt ut väldigt mycket som cappuccino fast det smakar inte så gott: http://imgur.com/bVkDfEh (Det är egentligen ett kemiskt gojs från pappersbruk, luktar svavel och helvete. Bilden är bara på en provtagningskran i en experimentanläggning, i fullskala är det inga tillbringare och trädgårdsslangar med.)
Senast redigerad av skunkjobb 2015-07-10 kl. 23:04.
Citera
2015-07-10, 23:06
Medlem
paerras avatar
Du borde kunna ta en tubvärmeväxlare där du kör in ånga på ena sidan och ditt medie på andra sidan?
Detta är nog mest energieffektivt. Du har bra värmevärde i ånga. Tabellerna har jag inte i huvudet. Men har för mig att 41bars ånga innehåller mest energi

ska du inte värma väldigt mycket så kan du kanske använda kondensatet som kommer åter efter andra förbrukare? För det kommer ju tillbaka för att återföras in i pannan. Där går det med plattväxlare
Senast redigerad av paerra 2015-07-10 kl. 23:22.
Citera
2015-07-10, 23:22
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paerra
Du borde kunna ta en tubvärmeväxlare där du kör in ånga på ena sidan och ditt medie på andra sidan?
Detta är nog mest energieffektivt. Du har bra värmevärde i ånga. Tabellerna har jag inte i huvudet. Men har för mig att 41bars ånga innehåller mest energi

Hur behöver du inte värma väldigt mycket så går det kanske att använda kondensatet som är uppvärmt innan det ska tillbaka in i pannan? Via plattväxlare?
Jag nämnde ju det alternativet i trådstarten fast då med plattvärmeväxlare vilket är det naturliga valet då de är billigare, kompaktare och på alla sätt bättre än tubvärmeväxlare för ändamålet, som något av exemplen här (om mediet på kalla sidan är lämpligt för plattvärmeväxlare vilket det är i fallet vatten). Hetvattenreturen från mitt system håller under 100 ºC så man skulle i så fall få ut hanterbart kondensat på värmeväxlarens ångsida som kan föras tillbaka till matarvattentanken och sedan till ångpannan igen utan för stora förluster. Kör man mycket kondensat i retur vid hög temperatur kan matarvattenpumpen få problem med kavitation men det är förmodligen också hanterbart i detta fall.

Dock vore det enklare om jag inte befattade mig med ånga, därav frågan om denna möjlighet. Det finns ju förstås hetvattenpannor annars där temperaturen ligger med god marginal under kokpunkten vid rådande tryck. Jag ska dock inte skaffa någon ny panna utan det är denna befintliga jätteångpanna som gäller, frågan är bara om jag ska ta ut ånga eller hetvatten ur den.
Senast redigerad av skunkjobb 2015-07-10 kl. 23:29.
Citera
2015-07-10, 23:33
Medlem
skalman1973s avatar
Går det inte att sätta en slinga runt ångröret med ett medium till en värmeväxlare ? Frågan är om det inte skulle fungera vid inkommande retur också ?
Senast redigerad av skalman1973 2015-07-10 kl. 23:36.
Citera
2015-07-11, 00:21
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Går det inte att sätta en slinga runt ångröret med ett medium till en värmeväxlare ? Frågan är om det inte skulle fungera vid inkommande retur också ?
I det första fallet tar man alltså all utgående ånga genom en värmeväxlare där jag tar ut lite värme. Jag kommer då att sänka temperaturen på all ånga och minska dess eventuella överhettning, ge fuktigare ånga till övrig process. Jag tror inte det är populärt.

Inkommande retur, då menar du kondensatåterföringen från övrig process va? Jag vet inte hur mycket det är, en hel del av ångan är säkert sådan som förbrukas utan att ge kondensat, inte som går tillbaka till pannan i alla fall. Annars vore det ju nog ingen nackdel att kyla detta lite extra men jag vågar inte lita på att där finns kontinuerlig tillgång, dessutom kan temperaturen på kondensatet vara lite för låg.
Citera
2015-07-11, 18:04
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
I det första fallet tar man alltså all utgående ånga genom en värmeväxlare där jag tar ut lite värme. Jag kommer då att sänka temperaturen på all ånga och minska dess eventuella överhettning, ge fuktigare ånga till övrig process. Jag tror inte det är populärt.

Inkommande retur, då menar du kondensatåterföringen från övrig process va? Jag vet inte hur mycket det är, en hel del av ångan är säkert sådan som förbrukas utan att ge kondensat, inte som går tillbaka till pannan i alla fall. Annars vore det ju nog ingen nackdel att kyla detta lite extra men jag vågar inte lita på att där finns kontinuerlig tillgång, dessutom kan temperaturen på kondensatet vara lite för låg.

Japp syftar på retur av kondenserad ånga :-) Fast nu är jag lite osäker på hur systemet på ett pappersbruk fungerar ? Fast att bara ha tillgång till nytt vatten att koka till ånga verkar lite ologiskt ( Någon form av retur av kondensatet borde finnas )
Citera
2015-07-11, 19:31
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Japp syftar på retur av kondenserad ånga :-) Fast nu är jag lite osäker på hur systemet på ett pappersbruk fungerar ? Fast att bara ha tillgång till nytt vatten att koka till ånga verkar lite ologiskt ( Någon form av retur av kondensatet borde finnas )
Det är nog lite olika, en del ånga som värmer processer där ångan är skild från processmediet och ger rent kondensat i retur och en del ånga som blåses in och blandas i processmediet varpå det inte blir något kondensat att ta tillbaka. Hur mycket av vardera det är vet jag inte. (Det är en stor fördel att koka ånga av återtaget kondensat istället för ta in nytt vatten, dels är kondensatet ofta varmt och gott och så slipper man rena så mycket vatten. Vatten till ångpannor ska renas rätt ordentligt för att inte orsaka avlagringar i pannan, särskilt om man har liten andel kondensatretur.)

Problemen är att tillgången är sporadisk, om inte de andra processerna har något värmebehov så får inte jag heller något om jag s.a.s. lever på deras rester. Det andra är att kondensatet nog är lite för kallt. Jag behöver sådär 95 ºC ut från panna/värmeväxlare och det är inte säkert att kondensatet är riktigt så varmt. Den första nackdelen är tillräckligt allvarlig för att avstå från att förlita sig till värme från återfört kondensat.

Nä, frågan är om jag måste köra in ånga i värmeväxlaren eller om det går att ta ut vätskeformigt vatten från botten av en ångpanna utan praktiska problem. Att det går i teorin säger sig väl självt, det är ju vätskeformigt vatten i botten men det befinner sig precis på kokpunkten. Om jag kan placera pumpen som kör pannvattnet genom värmeväxlaren några meter under uttagspunkten (det borde gå, det är väl en rätt hög eldstad under där själva vattenburken börjar) så vinner jag lite extra tryck vid pumpens inlopp och kanske slipper ångbildning i denna.

Jag har ju liksom inte lust att vara först i världen med något sådant, då tar jag hellre ånga som jag vet funkar men det vore kul att veta om den här metoden praktiseras någonstans.

Jag tänker lite på att kärnreaktorer har cirkulationspumpar som drar runt vatten i härden (för att få jämnare temperaturfördelning över höjden antar jag) så det borde väl gå att pumpa vattnet i en ångpanna i så fall. Dessa är säkert rätt speciella med extra låg trycksänkning vid pumpinloppet.
Senast redigerad av skunkjobb 2015-07-11 kl. 19:35.
Citera
2015-07-12, 22:47
Medlem
skunkjobbs avatar
Jag hittade en amerikansk sida om fastighetsuppvärmning med titeln How to run a hot-water zone off a steam boiler. Där är det ju väldigt vanligt med ånga till elementen i vanliga bostäder men även de har tydligen insett fördelarna med att behålla vattnet i vätskeform och sidan behandlar ombyggnad där man använder den gamla ångpannan för värmevatten till elementen, antingen via en värmeväxlare eller med pannvattnet direkt ut i elementen. Pannan drivs vidare med ånga i toppen som vanligt, kanske för att agera expansionsvolym för att ta upp termisk expansion vid temperaturförändringar.

Det ser ju i alla fall ut som att det ska gå bra att ta ut vatten från botten på en ångpanna men jag mottar fortfarande gärna synpunkter på idén och helst exempel från industriell tillämpning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in