• 3
  • 4
2017-12-28, 00:14
Medlem
starke_adolfs avatar
Hur gör man egentligen för att behålla ångdomstrycket när man tappar domen på vatten? Om det är en kontinuerlig tappning stabiliseras det väl under driftsättning givet att värmeeffekten är konstant. Men säg att värmeeffekten inte är konstant utan varierar, kompenserar man med att minska tappningsflödet och matarvattenflödet om värmeeffekten minskar? Säg att man har ett krav på processen att hålla ett visst ångflöde, hur gör man för att göra det om värmeeffekten minskas? Då borde man väl tvingas att pumpa in en massa vatten i botten för att kompensera tryckmässigt för ångutflödet i toppen av domen, vilket sänker temperaturen på vattnet i domen (matarvattnet exponeras inte lika lång tid för värmekällan vid högre flöde). Det i sin tur sänker effekten av värmeväxlingen i ett senare skede. Dessutom borde det minska ångproduktionen.
Citera
2017-12-28, 09:05
Medlem
Det korta svaret på föregående fråga är att, tar man ut mer värme än vad man producerar, så sjunker temperaturen. Då sjunker också det primära ångtrycket. Förhoppningsvis kan pumptrycket regleras, minskas, så att inte hela systemet överfylls.
Citera
2017-12-28, 09:13
Medlem
Vill du ha vatten som är strax under 100 grader behöver du ingen ångpanna. Du behöver bara tillräckligt med värme och ett kärl. Vill du ha högre temperatur ja då behöver du en ångpanna. Som jag sa förut är det svårt att bara spruta ut vatten på något när det är över 100 grader. Det vill koka genast. Om du sprutar vatten där trycket är högre (än atmosfären) borde det gå bra. Hur du nu ordnar det?
Citera
2017-12-28, 23:53
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevePlasma
På T.S principskiss ser man två runda behållare. En nertill och en upptill. Ska man ta ut varmvatten gör man det på undersidan avf den övre behållaren. Den nedre behållaren tar in kallvatten eller kondensvatten, så det blir inte så varmt.

Vad du får för temperatur beror på vad du har för primärt ångtryck. Alltså den ånga som kommer ut på översidan av den övre behållaren, som för övrigt kallas dom, uttalas dåm. Temperaturen kan vara mellan 100 till nära 300 grader för pannor med de högsta trycken, en ca 100 bar.

Hur du sen ska hantera riktigt hett vatten med högt tryck vet jag inte. Ganska otrevligt kan det bli. Efter att du öppnat kranen/ventilen lär det bubbla och fräsa rätt bra i det som kommer ut.

För att få hög temperatur på vattnet räcker det inte att värma utan du måste bygga upp trycket också. Det sitter en eller flera pumpar före nedre behållaren, som sköter den saken. Det trycket är något högre än det primära ångtrycket, för lite förluster blir det sen. Lycka till.

Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Hur gör man egentligen för att behålla ångdomstrycket när man tappar domen på vatten? Om det är en kontinuerlig tappning stabiliseras det väl under driftsättning givet att värmeeffekten är konstant. Men säg att värmeeffekten inte är konstant utan varierar, kompenserar man med att minska tappningsflödet och matarvattenflödet om värmeeffekten minskar? Säg att man har ett krav på processen att hålla ett visst ångflöde, hur gör man för att göra det om värmeeffekten minskas? Då borde man väl tvingas att pumpa in en massa vatten i botten för att kompensera tryckmässigt för ångutflödet i toppen av domen, vilket sänker temperaturen på vattnet i domen (matarvattnet exponeras inte lika lång tid för värmekällan vid högre flöde). Det i sin tur sänker effekten av värmeväxlingen i ett senare skede. Dessutom borde det minska ångproduktionen.
Eftersom det varit jul och jag är på så bra humör så ber jag er vänligast att läsa tråden, den är ju inte jättelång. Det ni funderar över är redan besvarat eller inte aktuellt. Vill ni bespara er lite totalt svammel så hoppa över det UltraMind skrivit.

En superkort sammanfattning är att det går utmärkt att ta ut värmevatten i vätskeform från en ångpanna.

Citat:
Ursprungligen postat av GrevePlasma
Vill du ha vatten som är strax under 100 grader behöver du ingen ångpanna. Du behöver bara tillräckligt med värme och ett kärl. Vill du ha högre temperatur ja då behöver du en ångpanna.
Nej man kan klara sig utan ångpanna även för högre temperatur. Här har du ett par hetvattenpannor för upp till 185 ºC: https://www.armatec.com/sv/produkter...tvattenpannor/

Ingen ånga inblandat där utan det höga trycket i systemet förhindrar ångbildning, används i princip i all fjärrvärme i Sverige.
Senast redigerad av skunkjobb 2017-12-28 kl. 23:55.
Citera
2017-12-28, 23:55
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Eftersom det varit jul och jag är på så bra humör så ber jag er vänligast att läsa tråden, den är ju inte jättelång. Det ni funderar över är redan besvarat eller inte aktuellt. Vill ni bespara er lite totalt svammel så hoppa över det UltraMind skrivit.
Jag har läst genom hela tråden. Kändes inte lönt att skapa en ny tråd för min fråga.

Edit: Förövrigt är jag väl medveten om att det går att ta ut värmevatten från en ångpanna, det var inte riktigt det jag frågade om.
Senast redigerad av starke_adolf 2017-12-29 kl. 00:04.
Citera
2017-12-29, 10:36
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Jag har läst genom hela tråden. Kändes inte lönt att skapa en ny tråd för min fråga.

Edit: Förövrigt är jag väl medveten om att det går att ta ut värmevatten från en ångpanna, det var inte riktigt det jag frågade om.
Aha, jag trodde det gällde i mitt fall, där påverkas ju inte vattenmängden i pannan så där var saken inte aktuell. Om vi snackar generellt om nivåhållning i ångpannor så kan jag i alla fall svara för de mindre pannor på upp till ett par hundra kW som jag mekat med själv. (Pannor utan separat ångdom, finns sådan så görs nivåmätningen i domen istället. Finns det överhettare så mäter man säkert något även där och styr något efter det, det vet jag inte.)

Vattennivån (vätskenivån) mäts på några fasta nivåer med ett s.k. elektrodställ, en konduktiv nivåvakt med flera elektroder för kombinerad pumpstyrning och nödavstängning vid för hög eller låg nivå. När man tar ut ånga och nivån sjunker under den ena elektroden startas matarvattenpumpen och går tills nivån stiger över en annan elektrod.

Den intermittenta påfyllningen ger ju en viss oönskad variation i temperatur och tryck så på större pannor använder man någon sorts analog* nivåmätning istället och matarvattenpump med flödesreglering och inte bara kör den av/på. Man kan även mäta ångflödet för att få en förvarning om att snart kommer nivån att sjunka och få en ännu bättre reglering av vattentillförseln.

Energitillförseln via elpatroner, brännare e dyl. styrs sedan för att hålla önskat ångtryck i toppen på pannan men nödstoppas om vattennivån blir för hög eller låg för att inte skada pannan.

*Jag är osäker på om det är äkta analog mätning eller digital med många steg, jag gissar på att båda förekommer i olika fall.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in