Flashback bygger pepparkakshus!
2017-01-29, 13:01
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
"Resningen" får fortsätta att vara ett alternativt hobbyprojekt på FB - för den frustrerade och paranoida militärhatarfalangen.
De som fortfarande tror att Nerijus var i Martorp för att leta mask
Påtal om mask.
NB sågs komma ner från Martorphållet i tidsspegeln för mordet.
NB var sen till Martorp i stort sett varenda dag - han passerade då de skulle äta på tisdag, han bytte däck, hämtade en hammare som försvann och sen plötsligt dök upp igen (vilket medförde ännu en tur för att lägga den tillbaka), det var andra verktyg, kattdiskussioner och slutligen maskletande i ett par minuter mitt i eftersök.
Han kan även ha varit dit redan på söndag kväll igen då IB uppger en tankning i samband med resan till Källby (tankade vanligtvis diesel gratis på Martorp).

Han tassar med andra ord runt dumpningsplatsen hela veckan.
Läste nyss om Ted Bundy som var engagerad via intervjuer då seriemördaren Green River var aktiv men inte infångad.
Han diskuterar ett möjligt beteende kring dumpningsplatser - och genom sig själv känner man andra mordiska lirare.
Intressant att jämföra fallet ur en mördares perspektiv då han profilerar utifrån det som finns.
För övrigt så sysslade Bundy med samma sak som NB troligen gjort - han kastade ut offrets tillhörigheter genom förarrutan under färd. Bundy reflekterar kring riverman utifrån detta perspektiv. Han anser även att detta beteende kan indikera att denna mördare inte är en trofèsamlare - något som det argumenterats i tråden är ett tecken på NBs oskuld (man har inte hittat två ton grovporr i datorn eller andra mördarspår), att mördaren snabbt vill slippa erinras av mordet samt inte åka fast.

Bundys eget beteende efter mordet på 18-åriga Georgeann Hawkins - och han var ingen rookie vid det tillfället, många unga kvinnor var försvunna och hon var den åttonde just då kronologiskt sett (misstänks för fler mord):
Citat:
Med detta i åtanke så kan man osökt undra över varför NB skulle bete sig rationellt hela tiden a la det perfekta mordet, varför han skulle ha en hel kollektion med mördarspår i sin bakgrund om det så är tillhörigheter, bakgrundshistoria eller i datorn.

Hans maskletarhistoria, det akut insättande fiskebehovet när eftersöket råkar vara på Martorp gård för första gången, är så korkad att den står för sig själv.
Speciellt när åbäket sen åker hem akut och inte ämnar fiska öht taget.

Alternativkonspiratorikerna har väldigt ihåliga argument till att NB inte kan vara mördaren med andra ord - andra "tecken" på oskuld är att grannen tyckte han var rar (A1HORNYLAD). Det ansåg alla att Bundy var också.
Senast redigerad av develi 2017-01-29 kl. 13:18.
2017-01-29, 14:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Den tekniska bevisningen talar för att han är skyldig till minst griftefridsbrott.
Och du inbillar dig då tydligen att han sitter och håller käften och tar livstid när han hade varit fri vid det här laget.
Om du går till dig själv - vad är detta för val?
Sitta inlåst bland pinsamma och vidriga pedofiler och annat pack i en sexbunker och förlora allt anseende, hela sitt liv framåt ålderdom...
Citat:
Eftersom det inte finns några spår efter andra över huvud taget (vilket i sig är mystiskt) blir det svårt för oss alternativare att bevisa någon annans skuld.
Det är snarare ännu ett tecken på att han ÄR skyldig. Avsaknad av spår vill säga - och att ni sen inte klarar av att toppa åklagaren är en följdkonsekvens.
Citat:
Jag kan tycka att det vore väldigt skönt om NB erkände, då slapp jag fundera mer på detta. Eller om frun bad om skilsmässa, åtminstone. Så länge det inte sker, envisas jag med att påstå att det har gått till på ett annat sätt än vad ni beskriver. Och jag funderar ännu på hur.
Om du inte ens kommit på nåt relevant, sannolikt och trovärdigt efter över 1.5 år så borde det snarare gå upp en luma att du är fullständigt fel ute med tanke på bevisningen.

Väldigt skönt för din del?
Du skriver om NB som om han berör dig likt han vore din egen far, bror eller rent av dig själv. Så hårt kan knappast den tigande mannen beröra dig.
Det vore däremot en lättnad, "väldigt skönt", för anhöriga att få en förklaring och ur ett rent vetenskapligt perspektiv veta hur aset agerat.

Om IB skiljer sig säger det inte ett skit mer än att hon antingen lessnat som vid alla andra skilsmässor eller att hon själv insett vilken elak skitstövel hon levt med.
Det finns inget annat att läsa ut.
Senast redigerad av develi 2017-01-29 kl. 14:38.
2017-01-29, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PantherE
Kläderna har diskuterats innan ett antal gånger. Det är helt ointressant om hon hade dessa kläder på sig eller inte, Nerijus är inte mindre mördare på grund av kläderna. Du kan ju alltid ringa och fråga Lisas föräldrar om vad som hände med dessa plagg.

Ska andra läsa FUP åt dig? Klarar du inte av det själv?

Men Lisa kanske inte alls hade den rosa jackan på sig, eller hade hon. Jackan kanske låg i plastpåsen som Lisa hade på moppen. Så jackan och hjälmen åkte sin egen väg på rishögen till Martorp.

Har ingen tid att börja läsa Fup igen. Tänkte att ni som kan Fup utan och innan tom i sömnen kan berätta mig. Du hade en bra tillfälle att tom passa på att ljuga för mig.
2017-01-29, 19:27
Medlem
PantherEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Men Lisa kanske inte alls hade den rosa jackan på sig, eller hade hon. Jackan kanske låg i plastpåsen som Lisa hade på moppen. Så jackan och hjälmen åkte sin egen väg på rishögen till Martorp.

Har ingen tid att börja läsa Fup igen. Tänkte att ni som kan Fup utan och innan tom i sömnen kan berätta mig. Du hade en bra tillfälle att tom passa på att ljuga för mig.

Vad svamlar du om?

Arbetskamraterna beskrev vad Lisa hade på sig när hon gick mot mopeden.
Samma rosa jacka som Nerijus signerade med sitt eget blod.

Varför ska jag ljuga för dig?
Tål du inte att höra sanningen att Nerijus brutalt mördade Lisa?
Senast redigerad av PantherE 2017-01-29 kl. 20:10.
2017-01-29, 19:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Vad fan svamlar du om?
Det är beskrivet av Lisas båda arbetskamrater vad hon hade på sig - dvs rosa jacka.
Det är även beskrivet av NBs granne att hon såg en ung tjej åka förbi på moped klädd i rosa jacka på morgonen då hon började jobbet.
2017-01-29, 21:20
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Påtal om mask.
NB var sen till Martorp i stort sett varenda dag - han passerade då de skulle äta på tisdag, han bytte däck, hämtade en hammare som försvann och sen plötsligt dök upp igen (vilket medförde ännu en tur för att lägga den tillbaka), det var andra verktyg, kattdiskussioner och slutligen maskletande i ett par minuter mitt i eftersök.
Han kan även ha varit dit redan på söndag kväll igen då IB uppger en tankning i samband med resan till Källby (tankade vanligtvis diesel gratis på Martorp).

Läste nyss om Ted Bundy som var engagerad via intervjuer då seriemördaren Green River var aktiv men inte infångad.
Han diskuterar ett möjligt beteende kring dumpningsplatser - och genom sig själv känner man andra mordiska lirare.
Intressant att jämföra fallet ur en mördares perspektiv då han profilerar utifrån det som finns.
Bengt Karlsson som härjade i skånska Kristianstad på 90-talet och dömdes för två
grova sexualmord var en av dessa gärningsmän som gärna återvände till platserna där
offer dumpats:
Citat:
I Kristianstad dödade han 1995 Marie Johnsson när hon en sen septemberkväll var på väg hem från ett pubbesök. Det sätt mördaren arrangerat och dolt kroppen på skvallrade om att han återvänt för att njuta av anblicken av vad han åstadkommit.
http://www.expressen.se/nyheter/dokument/carina-jonsson-mordad-av-nattvakten/
Citat:
Vid husrannsakan i Bengt Karlssons bostad hittade polisen Carinas underkläder. Men trots fynden släpptes han fri – eftersom Carinas kropp inte hade hittats.
Polisen spanade dock dygnet runt på Bengt Karlsson.
På håll såg en spanare hur han körde ut på en grusväg. Bengt Karlsson gjorde en ansats att svänga in på en ännu mindre väg, men ångrade sig.
Dagen därpå, den 22 januari 1997, åkte polisens tekniker in på den lilla grusvägen. Där hittade de Carina. Strypt till döds med en tvättlina. Bunden till händer och fötter.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15123708.ab

NB var alltså till Martorp flera gånger under den vecka som följde efter Lisas försvinnande
och fram tills man påträffade hennes döda kropp och jag skulle personligen inte utesluta
att han tagit risken att bege sig in i arbetsboden för att beundra sitt "verk" vid nåt av dessa
besök på Martorp. Är man så fruktansvärt störd, så ondskefull att man kan begå ett sånt
mord som han gjort så drar man sig nog inte för en sån sak heller.

Karlsson, som kallades "Snälle-Bengt, hann mörda två kvinnor innan han greps.
Hade inte så skett hade han med all sannolikhet fortsatt begå sexualmord.
Vad vi vet nu om Nerijus så ska han inte ha begått något annat mord än det på Lisa.
Men - hade han gått fri från det här så hade han säkert jagat efter nya offer att få lustmörda.
För det vi om den här typen av gärningsmän; de vill gärna fortsätta. Har det gått bra
att döda första gången och man förblivit oupptäckt, då ska det till mycket för att man
ska nöja sig med denna första gång.

Kvinnoliv har sannolikt sparats i och med att han åkte fast i Blomberg.
Låt oss sedan hoppas att det inte blir med balten som med den lustmördande nattvandraren
i Kristianstad; att han beviljas några permissioner framöver så att han kan röra sig fritt
ute i något samhälle och utgöra stor fara.
NB bör givetvis hållas inom fängsligt förvar i alla sina återstående dagar och där ska aldrig
tillåtas några som helst permissioner.
Senast redigerad av Grandioso 2017-01-29 kl. 21:31.
2017-01-30, 00:55
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
NB var alltså till Martorp flera gånger under den vecka som följde efter Lisas försvinnande
och fram tills man påträffade hennes döda kropp och jag skulle personligen inte utesluta
att han tagit risken att bege sig in i arbetsboden för att beundra sitt "verk" vid nåt av dessa
besök på Martorp. Är man så fruktansvärt störd, så ondskefull att man kan begå ett sånt
mord som han gjort så drar man sig nog inte för en sån sak heller.
Ja, det är inte ovanligt att dumpningsplatsen får återbesök, jag tror hans ändamål var att kolla läget. Att han var bekymrad med tanke på intensivt eftersök och hans uppenbart förändrade beteende från avspärrning av ladan på måndag fm (nedstämnd, grubblande) talar sitt eget språk.

För övrigt kan man dra en annan lärdom av monstret jag skrev om. Fem tänkta offer överlevde hans bedrägliga och lögnaktiga sätt att kontakta dem.
Det medförde svårt trauma för två av dem när det uppdagades hur nära de var att falla offer.
Jag har Adriana i åtanke.
Bundy slog också till i högriskområden i dagsljus; The window of opportunity.
Citat:
2017-01-30, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av birdlover
Den tekniska bevisningen m.m. ligger till grund för åklagarens teori. TR/HR gick på åklagarens teori och dömde NB för brottet. En dom visar inte sanningen utan bara att rätten ansett att åklagarens teori håller.
DNA-bevisen visar att NB varit i kontakt med LH före, under eller efter hennes död. De är inga bevis för att NB mördade henne.
Sanningen vet bara den som mördade LH, om det sen är NB eller nån annan gärningsman, och den får vi nog aldrig veta så länge NB inte vill/kan förklara DNA-spåren eller erkänner brottet. Och så länge han inte gör det så är han skyldig.
Lisa skall ha funnits i ladan den kvällen när hon försvann, som är förutsättningen att hon blivit mördat där i ladan.
Varför fanns det inga skospår av Lisa att hon kommit in i ladan ?
Senast redigerad av Fagro 2017-01-30 kl. 02:48.
2017-01-30, 06:04
Medlem
PantherEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Lisa skall ha funnits i ladan den kvällen när hon försvann, som är förutsättningen att hon blivit mördat där i ladan.

Det är bevisat att Lisa mördades i ladan.
Man letade inte efter skospår utan en levande Lisa.
Har du fortfarande inte fattat det än?
2017-01-30, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro

Har du hittat någon som helst dokumentation om fotspår från ladan.
Ladan va en byggarbetsplats med ett jävla rännande ut och in, meningslöst
att leta fotspår då.

Däremot vill jag minnas att man hittade DNA efter Lisa där
2017-01-30, 08:12
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
På tal om mask.

För övrigt så sysslade Bundy med samma sak som NB troligen gjort - han kastade ut offrets tillhörigheter genom förarrutan under färd. Bundy reflekterar kring riverman utifrån detta perspektiv. Han anser även att detta beteende kan indikera att denna mördare inte är en trofèsamlare - något som det argumenterats i tråden är ett tecken på NBs oskuld (man har inte hittat två ton grovporr i datorn eller andra mördarspår), att mördaren snabbt vill slippa erinras av mordet samt inte åka fast.

Hans maskletarhistoria, det akut insättande fiskebehovet när eftersöket råkar vara på Martorp gård för första gången, är så korkad att den står för sig själv.
Speciellt när åbäket sen åker hem akut och inte ämnar fiska öht taget.

Alternativkonspiratorikerna har väldigt ihåliga argument till att NB inte kan vara mördaren med andra ord - andra "tecken" på oskuld är att grannen tyckte han var rar (A1HORNYLAD). Det ansåg alla att Bundy var också.
På tal om mask.
Mycket intressanta jämförelser du gör med andra mördare angående Nerijus beteende kring dumpningsplatsen och även hans "bli-av-med-offrets-grejer-snabbt"-impuls.

Att han hittade på olika anledningar att vistas i närheten av dumpningsplatsen tror jag handlar mest om kontroll. Han vill se vad som händer, bevakar byssjan mot "inkräktare" från söket. I detta behov av "koll på läget" finns kanske också inbakat en känsla av makt och kontroll. Än så länge var ju han den ende som hade vetskap om vad som hänt offret och var hon fanns - det var ju hans "verk".

Jag har också funderat på bensindunken som stod vid skåpet. Hade NB tankar på att tända eld på byssjan som en sista utväg? Men det skulle ju samtidigt signalera med övertydlighet att offret fanns där och kanske han tänkte att han skulle avvakta, vänta och se om de kanske missade byssjan? För att kunna tända eld på byssjan så skulle han också behövt att vara helt ensam, utan att riskera upptäckt. Kanske han inte vågade eller så avvaktade han bara och hoppades på tur.

Men så närmade sig ju söket hans dumpningsplats och resten vet vi. Han fick panik och blev desperat och avslöjade sig. Han kunde lika gärna burit ett plakat med texten "hej, jag heter Nerijus och det är jag som är den sexualsadistiske mördaren och nu är jag ganska byxis för ni inkräktar på mitt revir där jag gömt mitt dödade byte".

Är intressant det du skriver om Ted Bundy och hur han han kastade ut offrets tillhörigheter genom förarrutan under färd. Och att mördaren snabbt vill slippa erinras av mordet samt inte åka fast. Stämmer nog mycket bra in på Nerijus.

Precis som Leif GW Perssons teori om hur Nerijus slängt ut sakerna i den takt han upptäckt dem, hur han bara vill bli av med grejerna och inte tänker särdeles logiskt eller klart just då. I ”veckans brott” avsnitt 6, 2015.
Citat:
Jag är ganska så säker på att det är han som - inte placerat - utan slängt ut sakerna. Först så inträffar gärningen och samband med gärningen är han så monumentalt upptagen med den så han ser inte om hon tappat saker.

Sen, när han är klar med döljandet-av-kroppen-fasen så kommer han naturligtvis upptäcka att här finns en massa föremål som han ej får sättas i samband med och så slänger han ut dem och de ligger ganska väl utkastade i enlighet med hans körschema.

Det här är små grejer och vi talar om en körsträcka på flera kilometer och i det här läget, han har säkert tänkt klarare och mer logiskt, men i det här läget vill han bara bli av med grejerna, tänker att det här kommer de aldrig att hitta. Det har skett i den takt han har upptäckt dem.

Jag har inga problem med spårbilden alls utan jag är ganska övertygad om att det gått till så här.
Finns enstaka fynd som kan avvika och det är nog bara för att han upptäckt dem senare, när han hade annat körschema.

Har försökt att sätta mig in i hur de alternativa tänkarna funderar kring maskletaräventyret i Martorp, men det är helt jävla omöjligt.
Om de nu så gärna VILL tro att Nerijus besök i Martorp var helt oskyldigt, tycker man inte att det är konstigt att han gick hem istället för att gå på en avkopplande fisketur?
Man svarar då t.ex att det var bestämt att "Aivaras skulle ringa om det nappade och då skulle Nerijus komma".
De hade hittat TRE stycken daggmaskar vad jag kan minnas. OM det skulle ha nappat och Aivaras skulle ha ringt till Nerijus - tar inte dessa tre daggmaskar slut då om det nappar? Eller var det tänkt att Aivaras skulle pausa metandet och invänta storebror och broderligt dela med sig av den ensamna daggmasken (eller två?) som var kvar? Ologiskt/verklighetsfrånvänt resonemang, som allt annat.
2017-01-30, 08:37
Medlem
verbitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
På tal om mask.
Mycket intressanta jämförelser du gör med andra mördare angående Nerijus beteende kring dumpningsplatsen och även hans "bli-av-med-offrets-grejer-snabbt"-impuls.

Att han hittade på olika anledningar att vistas i närheten av dumpningsplatsen tror jag handlar mest om kontroll. Han vill se vad som händer, bevakar byssjan mot "inkräktare" från söket. I detta behov av "koll på läget" finns kanske också inbakat en känsla av makt och kontroll. Än så länge var ju han den ende som hade vetskap om vad som hänt offret och var hon fanns - det var ju hans "verk".

Jag har också funderat på bensindunken som stod vid skåpet. Hade NB tankar på att tända eld på byssjan som en sista utväg? Men det skulle ju samtidigt signalera med övertydlighet att offret fanns där och kanske han tänkte att han skulle avvakta, vänta och se om de kanske missade byssjan? För att kunna tända eld på byssjan så skulle han också behövt att vara helt ensam, utan att riskera upptäckt. Kanske han inte vågade eller så avvaktade han bara och hoppades på tur.

Men så närmade sig ju söket hans dumpningsplats och resten vet vi. Han fick panik och blev desperat och avslöjade sig. Han kunde lika gärna burit ett plakat med texten "hej, jag heter Nerijus och det är jag som är den sexualsadistiske mördaren och nu är jag ganska byxis för ni inkräktar på mitt revir där jag gömt mitt dödade byte".

Är intressant det du skriver om Ted Bundy och hur han han kastade ut offrets tillhörigheter genom förarrutan under färd. Och att mördaren snabbt vill slippa erinras av mordet samt inte åka fast. Stämmer nog mycket bra in på Nerijus.

Precis som Leif GW Perssons teori om hur Nerijus slängt ut sakerna i den takt han upptäckt dem, hur han bara vill bli av med grejerna och inte tänker särdeles logiskt eller klart just då. I ”veckans brott” avsnitt 6, 2015.

Har försökt att sätta mig in i hur de alternativa tänkarna funderar kring maskletaräventyret i Martorp, men det är helt jävla omöjligt.
Om de nu så gärna VILL tro att Nerijus besök i Martorp var helt oskyldigt, tycker man inte att det är konstigt att han gick hem istället för att gå på en avkopplande fisketur?
Man svarar då t.ex att det var bestämt att "Aivaras skulle ringa om det nappade och då skulle Nerijus komma".
De hade hittat TRE stycken daggmaskar vad jag kan minnas. OM det skulle ha nappat och Aivaras skulle ha ringt till Nerijus - tar inte dessa tre daggmaskar slut då om det nappar? Eller var det tänkt att Aivaras skulle pausa metandet och invänta storebror och broderligt dela med sig av den ensamna daggmasken (eller två?) som var kvar? Ologiskt/verklighetsfrånvänt resonemang, som allt annat.

Det märkliga är att först innan FUP kom ut så var LGWP påhejad av alternativarna. Efter Att FUP kom ut och LGWP berömde utredningen och polisen och var man nog att erkänna att han hade fel och polisen lyckligtvis rätt så har alternativarna börjat hata honom.

Får kanske döpa maskletandet till "Nerijus tafatta Maskkammarspel på Martorp".
I samma stund som MPS vägrade att gå på Nerijus lögn så insåg Nerijus att loppet var kört, nu var det bara timmar innan han blir fast för mordet, och gick hem istället för att fiska och snällt invänta att polisen plockar in han.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in