Citat:
Ursprungligen postat av
X-pert
Självklart finns det statistik. Möjligen bara latent men det är väl bara att sammanställa. Jag är nämligen så naiv att jag tror att alla tillvaratagna hängningsanordningar är tillräckligt väl beskrivna i aktuella fall för att detta skall vara möjligt. I det fallet är jag dig underlägsen eftersom jag så okritiskt tror på detta. (Ungefär lika underlägsen som jag är då jag okritiskt tror att kriminaltekniker låter bli att klippa mitt i knuten på en tillvaratagen ligatur bara för att de inte uttryckligen skrivit så i rapporten.)
Rättsläkarna borde alltså nämna självmord som en möjlighet och sedan raskt säga "nej så kan det inte vara" och med motivering till det för att du skall bli nöjd. Är man lite filosofiskt lagd borde man kräva ett omnämnande av "gudomligt ingripande" som sedan raskt bortförklaras. Samma med "olyckshändelse". Riktigt jävla osmakligt skulle vara att kräva att "BDSM-aktivitet som gick snett" måste tas upp och avfärdas åtföljt av argument för det. Listan kan säkert göras längre. Poängen är att rättsläkarna har sett Lisa med snaran på plats och utifrån det slog fast att döden orsakats av annan. Du bara spekulerar och utifrån det underkänner professionen. Visst är det kämpigt att vidhålla självmord. Nu blir du plötsligt tvungen att blanda in vad en nedstämd person förstår om hållfasthetslära. Medge att åklagaren gärningsbeskrivning har som man säger "sanningens prägel" och att bitarna faller på plats ganska så mycket av sig självt.
Nej, rättsläkarna har inte dragit slutsatsen att döden orsakats av annan utifrån Lisa med snaran på plats, de har dragit slutsatsen av fynden och andra omständigheter. Rättsläkare AB sa i TR att han hade tagit del av omständigheter kring försvinnandet. Jag medger inte att åklagarens gärningsbeskrivning har "sanningens prägel", eftersom statistiken som AB återger med eftertryck talar för ett annat händelseförlopp.
Citat:
Ursprungligen postat av
katw
Hade varken gjort till eller från ändå. Spår efter NB fanns ju där sedan tidigare då han så duktigt tagit ner alla rör utom just detta. Hade man hittat DNA efter Lisa där hade det än mer talat för att hon var vid medvetande när han utförde sin sjuka gärning.
#kjellkritisk frågade efter DNA från Lisa, efter att jag hade skrivit "Rören i slaktrummet hade varit mer ändamålsenliga, men sitter för högt för Lisa att nå, röret i mjölkrummet nådde hon". Svaret är nej, för inget letades. Lisa hade fria händer. Det är inte sannolikt att Lisa var vid medvetande om hon hängdes av NB, det hade givit spår av strid. Åtminstone riskerade NB klössår i ansiktet och sitt DNA under Lisas naglar. DNA från Lisa på eller vid röret hade styrkt självmord.
Citat:
Ursprungligen postat av
katw
Litauen har i högsta grad med Lisas dödsfall att göra. Vet du inte det? Det var inget påstående, det är fakta:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...y_suicide_rate
Det var en passus i sammanhanget; NB ligger verkligen i riskzonen nu om han inte gjorde det innan. Litauen är till och med tvåa på listan i världen bland män.
Nu var det ingen litauer som begick självmord, och självmordet skedde inte i Litauen, så självmordsfrekvens i Litauen är inte intressant.
Citat:
Ursprungligen postat av
katw
Personligen undrar jag om inte den arrangerade snaran snarare var avsedd för honom själv, uppsatt i ett tidigare skede.
Haha, det var en ny spekulation måste jag medge.
Citat:
Ursprungligen postat av
katw
Han har läst det i litteratur, där ser man. Och du har förstås inget personligt intresse att tvivla på hans uppgifter, av uppenbara skäl. Gällde det Sverige, internationellt? Har du tagit reda på fler källor än hans? NB kommer från ett av Europas mest kriminella och levnadströtta länder. Att mordet är så ovanligt till sin natur är nog ej en slump kopplat till detta. Med andra ord; en svensk gärningsman skulle knappast begå en gärning på liknande sätt, i Sverige.
Om vi ska utgå från att sakkunniga medvetet far med osanning kan t.o.m.
#Fagro ha rätt.
Citat:
Ursprungligen postat av
katw
Develi är ingen han. Var Vatchareeya Bangsuan nedstämd/deprimerad? Hon kanske tog livet av sig och någon med intresse för styckning tog vid.
Självklart begick Vatchareeya självmord, precis som Olof Palme. Dum fråga får dumt svar.
Citat:
Ursprungligen postat av
katw
Att argumentera som du gör är inte seriöst. Samma sak med NB:s nekrofilintresse; ta upp sådant som inte kan motbevisas till 100 procent enbart för att det ska passa in en fåtöljdeckares teorier. Hur många har du fått med dig hitintills?
Vad finns det för bevis på att NB mördade Lisa? Att det är självmord är bevisat till 99,9 %.
Citat:
Ursprungligen postat av
katw
Vårdguiden

Det var ju väldigt lustigt, människa. Deprimerad och nedstämd är
synonymer och det kan du inte argumentera bort hur mycket du än försöker.
Vårdguiden skriver att depression är en långvarig nedstämdhet. Nedstämdheten efter snapchatten kan inte ha varat mer än tre timmar.
Citat:
Ursprungligen postat av
katw
Jaha, så Lisa blev nedstämd/deprimerad efter en konversation med en person hon aldrig träffat? Så till den milda grad att hon bestämmer sig att nu får det vara nog?
Det har jag inte sagt. Däremot kan snapchatten ha bidragit till det fortsatta händelseförloppet.
Citat:
Ursprungligen postat av
katw
Ge upp innan folk tror att du är sjuk på riktigt.
En argumentförstärkare behövdes här, tycker du.
Citat:
Ursprungligen postat av
magiciadehex
Tejpa för att skyla? Enklare med en ICA-påse då? Tejpningen i sig säger inget om vem men varför, hajar du inte så pass?
Det är svårt att göra något med en ICA-kasse om man inte har någon.
Citat:
Ursprungligen postat av
magiciadehex
Det här är så självklart, av minst tusen anledningar.
Går här bara in på en.
Snörfårorna löpte horisontellt på huden på halsen för att sen i nacken gå uppåt mot hårfästet.
Att snörfårorna löpt horisontellt tyder på strypning, att snaran först dragits åt av NB och att han sen hängt henne. I vilket skede hon avlidit vet man inte, hon kan av den föregående strypningen varit medvetslös när han hängde upp henne.
En person kan inte först strypa sig själv till förmodad medvetslöshet för att sen hänga sig.
Det kanske t. o. m du förstår?
Sid 479:
Citat:
Dödsorsak
Fynden talar starkt för att döden orsakats av hängning.
Rättsläkarna var oense om hängningen måste ha föregåtts av strypning, så åklagaren lade till strypning som alternativ.