2016-11-27, 03:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Du tycks inte ha klart för dig hur en sådan här mordutredning går till.
Det är åklagaren och spaningschefen som leder utredningen, där åklagaren är den högste chefen.
Polisen är underställda ledningen för utredningen och får order från dem, därför kan inte polisen beskyllas när en mordutredning är miserabel, utan det är ledningen för utredningen som är de skyldiga.
Polisen sammanställer förundersökningen som är utomordentligt bra i det här fallet och som jag aldrig kritiserat.
Från den 8 juni tills den 12 juni finns det ingen förundersökning i fallet.

Du tycks ha en liten aning om hur det funkar. Du kan få ett halvt rätt, sen det är varken åklagare eller spaningschef som leder utredningen.

Sen är det väl trevligt att du kommit till den insikten att FU är utomordentligt bra. Denna har ju gjort att en GM, i egenskap av NB kunnat gripas och lagföras.

Sen var den Blomberska maffian och din maffiaboss i den svarta SUV-en, som du pekar ut som GM, kommer in i sammanhanget är ju något som du får leda i bevis på egen hand.
2016-11-27, 06:00
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Om DNA skall ha något bevisvärde måste Lisa ha funnits i ladan och bevis för det, nu finns det inga bevis att Lisa har funnits i ladan och därför blir alltsammans en massa trams allt det här med DNA som bevis.
DNA har funnits i ladan men det är ingen garanti att DNA från den personen också varit där.
Eftersom Lisa fanns aldrig i ladan har DNA kommit dit på annat sätt.
Det måste först bevisas att Lisa fanns i ladan om man skall kunna gå vidare och det kan ses som fullständigt omöjligt att komma med några sådana bevis.
Man kan påstå precis vad som helst om man inte behöver bevisa det, och det är vad som sker med de
här DNA bevisen.
Den enda garanti som finns är att ditt resonemang är fullständigt ologiskt och galet.
Du vill mena att polisen enligt FUP aldrig påstått att Lisa varit i ladan?!
Det är som om du hoppar över en massa sidor i FUP:et samtidigt som du ger polisen beröm för gott arbete. Eftersom du missat viktiga delar av förundersökningen så lägger jag här in - ordagrant - text från FUP som handlar om varför det är konstaterat att Lisa var i ladan och hängdes där.

FUP sid 958. Från sammanställningen av teknisk bevisning. Av kriminalteknikerna Caroline Brodén, Heléne Almgren, Thomas Carlsson och Jenny Skottheim.

Ladan
Fynden av Lisas handske i delen som var under ombyggnation samt de örhängen som hittades i ladans stalldel kan tyda på att någon form av handgemäng/våld har gjort att dessa tillhörigheter tappats/dragits ur.

Lisas DNA har säkrats på silvertejpsrullen som låg i spiklådan vid grävmaskinen i ladans norra del, detta tillsammans med att silvertejpen som satt runt Lisas huvud har sammanpassats med rullen visar att den använts för att tejpa Lisa.

Slaktavdelning
Förrum

I förrummets nordvästra hörn fanns en vattenledning (slang/rör) kommande från norra väggen. På slangen i anslutning till rörkröken var dammet och smutsen borta/påverkat och där fanns ett linjärt mönster som gick runt om slangen. På genomföringshålets nedre kant hängde ett hårstrå från Lisa Holm, ca 197 cm ovanför golvet. På slangens sida ca 6 cm från väggen där hårstråt satt fanns en blodbesudling från Nerijus Bilevicius. Slangen var dammig och smutsig, det låg inget damm eller smuts ovanpå blodbesudlingen, vilket tyder på att det avsatts i närtid i förhållande till när blodet säkrades. Direkt under blodbesudlingen var smutsen på slangen avskavd.

På golvet och brunnsgallret nedanför slangen låg två blå korta snören. På ena snöret fanns en blandning av DNA från Lisa och Nerijus. På det andra snöret fanns DNA från Lisa. Snörena var av samma typ som det som satt runt Lisas hals.

På golvet i slanghärvan låg ett örhänge av samma typ som hittades i ladans stalldel. Detta sammantaget talar för att Lisa hängts upp i slangen med snöret som satt runt hennes hals och att snöret förorsakat det linjära mönstret på slangen vid kröken.

Att Nerijus blod fanns på röret strax intill det linjära mönstret och att dennes DNA finns i blandning med Lisas DNA på en av snörbitarna på golvet talar för att det är han som utfört handlingen.

Att Lisas DNA finns på båda snörbitarna talar för att de härrör från snöre som Lisa varit i kontakt med och att snörbitarnas korta längder kan bero på att snöret avlägsnats från slangen genom att skäras/klippas av med eggvasst föremål.

Slaktrum
Ytterligare blå snören, av samma typ som på golvet nedanför vattenledningsslangen fanns i slaktrummet, på östra diskbänken, och på dessa fanns Lisas hår samt Lisas och Nerijus DNA i en blandning. Detta talar för att båda varit i kontakt med samma del av snöret.
Senast redigerad av magiciadehex 2016-11-27 kl. 06:28.
2016-11-27, 09:42
Medlem
Citat:
Om DNA skall ha något bevisvärde måste Lisa ha funnits i ladan och bevis för det, nu finns det inga bevis att Lisa har funnits i ladan och därför blir alltsammans en massa trams allt det här med DNA som bevis.
DNA har funnits i ladan men det är ingen garanti att DNA från den personen också varit där.
Eftersom Lisa fanns aldrig i ladan har DNA kommit dit på annat sätt.
Det måste först bevisas att Lisa fanns i ladan om man skall kunna gå vidare och det kan ses som fullständigt omöjligt att komma med några sådana bevis.
Man kan påstå precis vad som helst om man inte behöver bevisa det, och det är vad som sker med de här DNA bevisen.

Med din logik att DNA inte har något värde om man inte även på annat sätt kan styrka att personen varit där, du gör om DNA bevis till enbart stödbevisning.

Det skulle innebära om en tjuv vid ett inbrott slår in en ruta och skär sig och lämnar blod så är den DNA bevisning inget värd om man inte hittar ett exempelvis ett ögonvittne.

Du är en intressant person med åsikter jag aldrig tidigare hört talas om.

Får man fråga vilken utbildning du har i detta ämne.
2016-11-27, 10:07
Medlem
Fortsätter lite på spåret svarta bilar:

I tingsrätten säger Arnes förvaltare att Caféägaren Lena sagt att Lisa setts talande med någon i en svart Kia.
Konstigt tycker jag att denna konversation inte belyses i FUP. Eller gör den det?

Han säger också att han sett en svart Kia åka över fälten under sökveckan.
Han blev då misstänksam och tog registreringsnumret och skickade till polisen.
Polisen hade svarat honom angående svarta Kia-ägaren att "han är ingen mördare, bara känd som kriminell".
2016-11-27, 10:56
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Självklart finns det statistik. Möjligen bara latent men det är väl bara att sammanställa. Jag är nämligen så naiv att jag tror att alla tillvaratagna hängningsanordningar är tillräckligt väl beskrivna i aktuella fall för att detta skall vara möjligt. I det fallet är jag dig underlägsen eftersom jag så okritiskt tror på detta. (Ungefär lika underlägsen som jag är då jag okritiskt tror att kriminaltekniker låter bli att klippa mitt i knuten på en tillvaratagen ligatur bara för att de inte uttryckligen skrivit så i rapporten.)

Rättsläkarna borde alltså nämna självmord som en möjlighet och sedan raskt säga "nej så kan det inte vara" och med motivering till det för att du skall bli nöjd. Är man lite filosofiskt lagd borde man kräva ett omnämnande av "gudomligt ingripande" som sedan raskt bortförklaras. Samma med "olyckshändelse". Riktigt jävla osmakligt skulle vara att kräva att "BDSM-aktivitet som gick snett" måste tas upp och avfärdas åtföljt av argument för det. Listan kan säkert göras längre. Poängen är att rättsläkarna har sett Lisa med snaran på plats och utifrån det slog fast att döden orsakats av annan. Du bara spekulerar och utifrån det underkänner professionen. Visst är det kämpigt att vidhålla självmord. Nu blir du plötsligt tvungen att blanda in vad en nedstämd person förstår om hållfasthetslära. Medge att åklagaren gärningsbeskrivning har som man säger "sanningens prägel" och att bitarna faller på plats ganska så mycket av sig självt.
Nej, rättsläkarna har inte dragit slutsatsen att döden orsakats av annan utifrån Lisa med snaran på plats, de har dragit slutsatsen av fynden och andra omständigheter. Rättsläkare AB sa i TR att han hade tagit del av omständigheter kring försvinnandet. Jag medger inte att åklagarens gärningsbeskrivning har "sanningens prägel", eftersom statistiken som AB återger med eftertryck talar för ett annat händelseförlopp.
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Hade varken gjort till eller från ändå. Spår efter NB fanns ju där sedan tidigare då han så duktigt tagit ner alla rör utom just detta. Hade man hittat DNA efter Lisa där hade det än mer talat för att hon var vid medvetande när han utförde sin sjuka gärning.
#kjellkritisk frågade efter DNA från Lisa, efter att jag hade skrivit "Rören i slaktrummet hade varit mer ändamålsenliga, men sitter för högt för Lisa att nå, röret i mjölkrummet nådde hon". Svaret är nej, för inget letades. Lisa hade fria händer. Det är inte sannolikt att Lisa var vid medvetande om hon hängdes av NB, det hade givit spår av strid. Åtminstone riskerade NB klössår i ansiktet och sitt DNA under Lisas naglar. DNA från Lisa på eller vid röret hade styrkt självmord.
Citat:
Litauen har i högsta grad med Lisas dödsfall att göra. Vet du inte det? Det var inget påstående, det är fakta: https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...y_suicide_rate
Det var en passus i sammanhanget; NB ligger verkligen i riskzonen nu om han inte gjorde det innan. Litauen är till och med tvåa på listan i världen bland män.
Nu var det ingen litauer som begick självmord, och självmordet skedde inte i Litauen, så självmordsfrekvens i Litauen är inte intressant.
Citat:
Personligen undrar jag om inte den arrangerade snaran snarare var avsedd för honom själv, uppsatt i ett tidigare skede.
Haha, det var en ny spekulation måste jag medge.
Citat:
Han har läst det i litteratur, där ser man. Och du har förstås inget personligt intresse att tvivla på hans uppgifter, av uppenbara skäl. Gällde det Sverige, internationellt? Har du tagit reda på fler källor än hans? NB kommer från ett av Europas mest kriminella och levnadströtta länder. Att mordet är så ovanligt till sin natur är nog ej en slump kopplat till detta. Med andra ord; en svensk gärningsman skulle knappast begå en gärning på liknande sätt, i Sverige.
Om vi ska utgå från att sakkunniga medvetet far med osanning kan t.o.m. #Fagro ha rätt.
Citat:
Develi är ingen han. Var Vatchareeya Bangsuan nedstämd/deprimerad? Hon kanske tog livet av sig och någon med intresse för styckning tog vid.
Självklart begick Vatchareeya självmord, precis som Olof Palme. Dum fråga får dumt svar.
Citat:
Att argumentera som du gör är inte seriöst. Samma sak med NB:s nekrofilintresse; ta upp sådant som inte kan motbevisas till 100 procent enbart för att det ska passa in en fåtöljdeckares teorier. Hur många har du fått med dig hitintills?
Vad finns det för bevis på att NB mördade Lisa? Att det är självmord är bevisat till 99,9 %.
Citat:
Vårdguiden Det var ju väldigt lustigt, människa. Deprimerad och nedstämd är synonymer och det kan du inte argumentera bort hur mycket du än försöker.
Vårdguiden skriver att depression är en långvarig nedstämdhet. Nedstämdheten efter snapchatten kan inte ha varat mer än tre timmar.
Citat:
Jaha, så Lisa blev nedstämd/deprimerad efter en konversation med en person hon aldrig träffat? Så till den milda grad att hon bestämmer sig att nu får det vara nog?
Det har jag inte sagt. Däremot kan snapchatten ha bidragit till det fortsatta händelseförloppet.
Citat:
Ge upp innan folk tror att du är sjuk på riktigt.
En argumentförstärkare behövdes här, tycker du.
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Tejpa för att skyla? Enklare med en ICA-påse då? Tejpningen i sig säger inget om vem men varför, hajar du inte så pass?
Det är svårt att göra något med en ICA-kasse om man inte har någon.
Citat:
Det här är så självklart, av minst tusen anledningar.
Går här bara in på en.
Snörfårorna löpte horisontellt på huden på halsen för att sen i nacken gå uppåt mot hårfästet.
Att snörfårorna löpt horisontellt tyder på strypning, att snaran först dragits åt av NB och att han sen hängt henne. I vilket skede hon avlidit vet man inte, hon kan av den föregående strypningen varit medvetslös när han hängde upp henne.
En person kan inte först strypa sig själv till förmodad medvetslöshet för att sen hänga sig.
Det kanske t. o. m du förstår?
Sid 479:
Citat:
Dödsorsak
Fynden talar starkt för att döden orsakats av hängning.
Rättsläkarna var oense om hängningen måste ha föregåtts av strypning, så åklagaren lade till strypning som alternativ.
2016-11-27, 12:00
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
#kjellkritisk[/url] frågade efter DNA från Lisa, efter att jag hade skrivit "Rören i slaktrummet hade varit mer ändamålsenliga, men sitter för högt för Lisa att nå, röret i mjölkrummet nådde hon". Svaret är nej, för inget letades. Lisa hade fria händer. Det är inte sannolikt att Lisa var vid medvetande om hon hängdes av NB, det hade givit spår av strid. Åtminstone riskerade NB klössår i ansiktet och sitt DNA under Lisas naglar. DNA från Lisa på eller vid röret hade styrkt självmord.

Och du fortsätter kränka en död person som inte kan försvara sig, trots upprepade varningar. Vi kan bara ana och förfäras över vad som hände dessa ödesdigra minuter. Att hävda att det minsann måste vara klössår på specifika ytor på en litauers kropp är bara spekulationer. Han kan ha hotat henne och ett paralyserat tillstånd är knappast världsunikt. Det hade talat för att hon levde men hade inte ändrat något i några domar. Det är direkt osmakligt och ens spekulera om men du saknar ju uppenbarligen spärrar så länge det inte bryter mot några regler på Flashback. Etik och moral i övriga livet då? Eller gäller andra lagar i Georgien?

Citat:
Nu var det ingen litauer som begick självmord, och självmordet skedde inte i Litauen, så självmordsfrekvens i Litauen är inte intressant.

Det var en passus i sammanhanget, vilket framgick om du läste vad som faktiskt skrevs. Inget att "hänga" upp sig på. Även om det är intressant.

Citat:
Haha, det var en ny spekulation måste jag medge.

En spekulation så god som någon annan. Stressad och levnadstrött litauer trots bättre villkor än merparten av sina landsmän i Sverige törs jag lova.

Citat:
Om vi ska utgå från att sakkunniga medvetet far med osanning kan t.o.m. #Fagro ha rätt.

Vart har jag skrivit att rättsläkaren farit med osanning? Förvrid inte vad jag skriver. Jag undrade bara varför du inte backar upp dina hemkokta teorier angående just hängningar med fler källor än bara en. Din trovärdighet skulle öka åtminstone några promille då. Men det ligger väl inte i ditt intresse, får man anta.

Citat:
Självklart begick Vatchareeya självmord, precis som Olof Palme. Dum fråga får dumt svar.

Har du bevis för att hon inte tog livet av sig innan någon hittade henne? Varför är frågan dum?

Citat:
Vad finns det för bevis på att NB mördade Lisa?
Att det är självmord är bevisat till 99,9 %.

Nej det är inte bevisat till "99,9 %". Har du någon narcissistisk diagnos eller vad är det frågan om? Har du aldrig ställt dig frågan varför du inte får med någon annan skribent på dina tankegångar?

Citat:
Vårdguiden skriver att depression är en långvarig nedstämdhet. Nedstämdheten efter snapchatten kan inte ha varat mer än tre timmar.

Det var synonymer som diskuterades i utgångsläget. Slingra dig inte. Deprimerad och nedstämdhet är just, synonymer. Deprission är något allvarligare, men det hävdade inte Develi att du skrev om heller. Eller ska du hävda att Handlar'n i Källby ljuger om sina öppettider igen? Samma låga nivå.

Citat:
Det har jag inte sagt. Däremot kan snapchatten ha bidragit till det fortsatta händelseförloppet.

Det känns ganska förmätet av dig att ta upp just Snapchat-diskussioner. Eftersom de försvinner efter max 10 sekunder kan det aldrig bevisas vad som faktiskt skrivits i någon diskussion överhuvudtaget. Men det klart, där har du ju nya uppslag där sådana diskussioner förekommit innan mord just på unga kvinnor. (Ditt favoritområde?) Någon skrev något ofördelaktigt till den unga kvinnan som senare hittats död. Förödande detta med sociala medier tydligen, det driver levnadsglada ungdomar till självmord.

För det viktigaste är väl att inte "lalla med åklagaren, det är ju så tråkigt"? Titta vilket guldtips jag just gav dig, du får väl tacka mig senare.
Senast redigerad av katw 2016-11-27 kl. 12:14.
2016-11-27, 18:24
Medlem
Citat:
Den enda garanti som finns är att ditt resonemang är fullständigt ologiskt och galet.
Du vill mena att polisen enligt FUP aldrig påstått att Lisa varit i ladan?!
Det är som om du hoppar över en massa sidor i FUP:et samtidigt som du ger polisen beröm för gott arbete. Eftersom du missat viktiga delar av förundersökningen så lägger jag här in - ordagrant - text från FUP som handlar om varför det är konstaterat att Lisa var i ladan och hängdes där.

FUP sid 958. Från sammanställningen av teknisk bevisning. Av kriminalteknikerna Caroline Brodén, Heléne Almgren, Thomas Carlsson och Jenny Skottheim.

Ladan
Fynden av Lisas handske i delen som var under ombyggnation samt de örhängen som hittades i ladans stalldel kan tyda på att någon form av handgemäng/våld har gjort att dessa tillhörigheter tappats/dragits ur.

Lisas DNA har säkrats på silvertejpsrullen som låg i spiklådan vid grävmaskinen i ladans norra del, detta tillsammans med att silvertejpen som satt runt Lisas huvud har sammanpassats med rullen visar att den använts för att tejpa Lisa.

Slaktavdelning
Förrum

I förrummets nordvästra hörn fanns en vattenledning (slang/rör) kommande från norra väggen. På slangen i anslutning till rörkröken var dammet och smutsen borta/påverkat och där fanns ett linjärt mönster som gick runt om slangen. På genomföringshålets nedre kant hängde ett hårstrå från Lisa Holm, ca 197 cm ovanför golvet. På slangens sida ca 6 cm från väggen där hårstråt satt fanns en blodbesudling från Nerijus Bilevicius. Slangen var dammig och smutsig, det låg inget damm eller smuts ovanpå blodbesudlingen, vilket tyder på att det avsatts i närtid i förhållande till när blodet säkrades. Direkt under blodbesudlingen var smutsen på slangen avskavd.

På golvet och brunnsgallret nedanför slangen låg två blå korta snören. På ena snöret fanns en blandning av DNA från Lisa och Nerijus. På det andra snöret fanns DNA från Lisa. Snörena var av samma typ som det som satt runt Lisas hals.

På golvet i slanghärvan låg ett örhänge av samma typ som hittades i ladans stalldel. Detta sammantaget talar för att Lisa hängts upp i slangen med snöret som satt runt hennes hals och att snöret förorsakat det linjära mönstret på slangen vid kröken.

Att Nerijus blod fanns på röret strax intill det linjära mönstret och att dennes DNA finns i blandning med Lisas DNA på en av snörbitarna på golvet talar för att det är han som utfört handlingen.

Att Lisas DNA finns på båda snörbitarna talar för att de härrör från snöre som Lisa varit i kontakt med och att snörbitarnas korta längder kan bero på att snöret avlägsnats från slangen genom att skäras/klippas av med eggvasst föremål.

Slaktrum
Ytterligare blå snören, av samma typ som på golvet nedanför vattenledningsslangen fanns i slaktrummet, på östra diskbänken, och på dessa fanns Lisas hår samt Lisas och Nerijus DNA i en blandning. Detta talar för att båda varit i kontakt med samma del av snöret.
Det är helt rätt att de här sakerna fanns i ladan som polisen sökt fram som snörbitar, hårstrån, örhängen handskar från Lisa m.m.
Men eftersom sakerna kom till ladan efter den 8 juni 05.20 saknar de betydelse, därför Lisa försvann den 7 juni 18.22 och blev sannolikt mördad vid 19.00 tiden den 7 juni.
Det finns övertygande bevis att Lisa gick till mopeden med hjälmen i handen efter att hon kom ut från cafeet 18.20 och inte gick till ladan.
18.22 meddelade hon sin far "nu åker jag" och vid 18.26 pratar hon svenska i normal samtalston med en person. Den sista indikationen på hennes mobil var 18.39.
En person Anders möter det han var övertygad att det var Lisa som kom på mopeden körande från Blomberg och hemåt vid 18.30 tiden.
Den 7 juni innan 20.00 fick Arne Jönsson ett telefonsamtal att Lisa var borta från en kvinna, som jag tolkar att hon sannolikt hade hittats död.
Utredningen visar mycket stora brister som inte utredde telefonsamtalet till Arne, vad som låg bakom att Lisa var borta.
Sedan fanns en svart SUV bil parkerad vid cafeets parkering 18.10 som åkte iväg strax innan Lisa och två andra tjejer kom ut från cafeet och de åkte hemåt.
Utredningen borde sökt upp SUV bilen och förhört föraren som kan ses som misstänkt till Lisas försvinnande.
Någon mordplats som polisen utsedd finns inte, och därför är mordplatsen okänd i fallet.
2016-11-27, 18:32
Medlem
Eftersom någon mordplats fanns inte i ladan har tejpningen av Lisas ansikte skett på annat ställe än i ladan.
Det saknades också en bit av tejpen enligt kontroll av bitarna när de klipptes upp och den biten fanns på platsen där tejpningen skedde som inte var i ladan.
Enligt övertygande bevisning fanns Lisa aldrig i ladan.
2016-11-27, 19:42
Medlem
PantherEs avatar
Citat:
Eftersom någon mordplats fanns inte i ladan har tejpningen av Lisas ansikte skett på annat ställe än i ladan.
Det saknades också en bit av tejpen enligt kontroll av bitarna när de klipptes upp och den biten fanns på platsen där tejpningen skedde som inte var i ladan.
Enligt övertygande bevisning fanns Lisa aldrig i ladan.

Då är du övertygad om var mordplatsen är eftersom du är övertygad att det inte är ladan.

Utredningen visar på ladan som mordplats med bevis som #magiciadehex redovisade för dig.

Kan du motbevisa det med minst lika starka bevis där "din mordplats" är?
Med teknisk bevisning och trovärdiga vittne?

Kan du inte det så är mordplatsen ladan och mördaren Nerijus.
Senast redigerad av PantherE 2016-11-27 kl. 19:55.
2016-11-27, 19:55
Medlem
Citat:
Det är helt rätt att de här sakerna fanns i ladan som polisen sökt fram som snörbitar, hårstrån, örhängen handskar från Lisa m.m.
Men eftersom sakerna kom till ladan efter den 8 juni 05.20 saknar de betydelse, därför Lisa försvann den 7 juni 18.22 och blev sannolikt mördad vid 19.00 tiden den 7 juni.
Det finns övertygande bevis att Lisa gick till mopeden med hjälmen i handen efter att hon kom ut från cafeet 18.20 och inte gick till ladan.
18.22 meddelade hon sin far "nu åker jag" och vid 18.26 pratar hon svenska i normal samtalston med en person. Den sista indikationen på hennes mobil var 18.39.
En person Anders möter det han var övertygad att det var Lisa som kom på mopeden körande från Blomberg och hemåt vid 18.30 tiden.
Den 7 juni innan 20.00 fick Arne Jönsson ett telefonsamtal att Lisa var borta från en kvinna, som jag tolkar att hon sannolikt hade hittats död.
Utredningen visar mycket stora brister som inte utredde telefonsamtalet till Arne, vad som låg bakom att Lisa var borta.
Sedan fanns en svart SUV bil parkerad vid cafeets parkering 18.10 som åkte iväg strax innan Lisa och två andra tjejer kom ut från cafeet och de åkte hemåt.
Utredningen borde sökt upp SUV bilen och förhört föraren som kan ses som misstänkt till Lisas försvinnande.
Någon mordplats som polisen utsedd finns inte, och därför är mordplatsen okänd i fallet.

För att syssla med denna typ av frågor har du ett stort bekymmer, du kan inte ta till dig text. Det spelar ingen roll om du läst FUP och domar i detta fall mest av alla, det gör ingen skillnad då du inte har förmåga att tolka och förstå text.

Då det i dessa fall med Juridik gör det bara värre.

Du fick ovan ett utdrag ur FUP som tydligt visar vad Polisen redovisar vad som hänt och var. Då NB inte vill säga något kan man inte få exakta och utfyllda beskrivningar för det krävs att GM berättar.

Rent Juridiskt spelar det ingen roll då det finns så mycket bevisning som fäller NB för gärningen så hans medverkan kan man vara utan, i de fall man kan läsa och ta till sig text.
2016-11-27, 20:08
Medlem
Citat:
Du tycks inte ha klart för dig hur en sådan här mordutredning går till.
Det är åklagaren och spaningschefen som leder utredningen, där åklagaren är den högste chefen.
Polisen är underställda ledningen för utredningen och får order från dem, därför kan inte polisen beskyllas när en mordutredning är miserabel, utan det är ledningen för utredningen som är de skyldiga.
Polisen sammanställer förundersökningen som är utomordentligt bra i det här fallet och som jag aldrig kritiserat.
Från den 8 juni tills den 12 juni finns det ingen förundersökning i fallet.

Ingen polisiär dito. Men det var en militär-ledd undersökning under den perioden. Inte första gången det har hänt men det har inte varit så här tydligt tidigare.

Som sagt - den här Kinnekullehärvan är inte likt något annat kriminalfall.
2016-11-27, 20:08
Medlem
Citat:
Vad finns det för bevis på att NB mördade Lisa? Att det är självmord är bevisat till 99,9 %.

Var finns de bevisen?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in