Citat:
Rättsläkarna nämner inte självmord, för de har, av okänd anledning, fastställt att döden förorsakades av annan. Finns det statistik på hur ofta det förekommer två varv runt halsen vid mord med hängning? Man kan tänka sig att någon som inte har läst hållfasthetslära tror att snöret belastas hårdast vid snaran, och därför drar två varv.
Självklart finns det statistik. Möjligen bara latent men det är väl bara att sammanställa. Jag är nämligen så naiv att jag tror att alla tillvaratagna hängningsanordningar är tillräckligt väl beskrivna i aktuella fall för att detta skall vara möjligt. I det fallet är jag dig underlägsen eftersom jag så okritiskt tror på detta. (Ungefär lika underlägsen som jag är då jag okritiskt tror att kriminaltekniker låter bli att klippa mitt i knuten på en tillvaratagen ligatur bara för att de inte uttryckligen skrivit så i rapporten.)
Rättsläkarna borde alltså nämna självmord som en möjlighet och sedan raskt säga "nej så kan det inte vara" och med motivering till det för att du skall bli nöjd. Är man lite filosofiskt lagd borde man kräva ett omnämnande av "gudomligt ingripande" som sedan raskt bortförklaras. Samma med "olyckshändelse". Riktigt jävla osmakligt skulle vara att kräva att "BDSM-aktivitet som gick snett" måste tas upp och avfärdas åtföljt av argument för det. Listan kan säkert göras längre. Poängen är att rättsläkarna har sett Lisa med snaran på plats och utifrån det slog fast att döden orsakats av annan. Du bara spekulerar och utifrån det underkänner professionen. Visst är det kämpigt att vidhålla självmord. Nu blir du plötsligt tvungen att blanda in vad en nedstämd person förstår om hållfasthetslära. Medge att åklagaren gärningsbeskrivning har som man säger "sanningens prägel" och att bitarna faller på plats ganska så mycket av sig självt.